Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan vi leva utanför samhället  (läst 18854 gånger)

bera

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hur kan vi leva utanför samhället
« skrivet: 12 aug-14 kl 13:53 »
Hej vänner! Vi är två personer som är trötta på att leva i det här samhället.
Vi försöker att hitta ett alternativt sätt att leva och bo, men vet inte hur vi ska gå till väga.
Vi vill leva ett liv där vi kan vara så självförsörjande som möjligt, och vara i kontakt med naturen.
Vi har spånat ideer som att bo i en grotta, flytta in i en stuga i skogen eller leva i ett självförsörjande kollektiv.
Då vi inte har kommit hittat något, så ber vi er om hjälp med  konkreta ideer och tips om hur vi ska kunna nå vår dröm.

(Förlåt om det här är i fel forumdel, vi är nya på den här hemsidan)
  ???

andtol

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 14:20 »
Välkomna till alternativ.nu! ;) Hoppas ni ska finna lika mycket glädje i gemenskapen här som jag! :)

Vad har ni för erfarenhet? Vad kan ni?

Odla?
Djurhållning?
Bygga hus?

Bor ni i norra Sverige? Södra? Det finns flera kollektiv som satsar på självhushållning. Jag hittar inte länken nu men i Lappland finns ett kollektiv som tar emot besökare mot arbete och pengar för mat. Det är kanske något att besöka och diskutera med?

Här finns många trådar att läsa igenom och fundera på:

http://www.alternativ.nu/index.php?board=51.0

Hur vill ni bo? Vad är minimikrav för standard? Rinnande vatten? El?


Jag tror att det tar tid att bli självförsörjande och leva utanför samhället. Låt det ta tid. Det handlar om en livsstil, ett livsmål.

L0veStOned~

  • Inlägg: 2
  • drick chaga aka sprängticka
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #2 skrivet: 13 aug-14 kl 16:16 »
howdy bera !
Jag har länge varit i samma tankar! Mitt nästa boende kommer vara i en kaminförsedd villavagn som står under en takterrass som är ungefär lika stor som pråmen hela spektaklet kommer att vila på.. i vattnet

Alltså en pråm (fetare flytbrygga) med en villavagn stående i mitten på den så man kan gå runt vagnen, och sedan en stor takaltan som går utanför vagnkanten.. kan inte bli bättre

Då kan du odla det du behöver på taket och dessutom alltid ha kvällsol mmm

Bor du på vattnet har du ingen hyra heller !!!  :o  >:D  :-*

dock behövs litte planering..  ;)

peace and love

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #3 skrivet: 13 aug-14 kl 17:46 »
Enda sättet är nog att resa till en plats där det inte finns något fungerande samhälle, och stanna där. Inte enkelt...

I Sverige är det nog svårt att verkligen leva utanför samhället. Möjligen kan ni försöka leva i utkanten av samhället. Leva så mycket som möjligt i det lokala samhället.

Jag skulle tro att det enklaste vore att bygga eller köpa en vagn och sedan bli kompis med någon bonde, och få ställa upp vagnen där. I utbyte mot några dagsverken skulle det nog gå att lösa utan pengar. Samma sak med att få utnyttja någon åker eller gammal vall för att odla, fiska i någon närbelägen sjö, låna traktor för att flytta vagnen ibland, kanske jaga och hämta ved i skogen och få låna vedklyv och annat.

Jag skulle kunna tänka mig att ha några vagnar på min mark under de omständigheterna, om jag visste vad det var för filurer och jag kunde lita på att sådant som sanitet, sophantering och liknande skulle fungera och att det inte blev ett missbrukartillhåll som drar till sig polisens och sociala myndigheters intresse.

Vore intressant att testa. Skulle kunna vara bra för att kunna odla ihop och kanske hjälpas åt att sköta djur. Och kanske göra annat tillsammans, som att avverka skog och såga upp för att kunna bygga och hyra ut fler vagnar och kanske arrangera odlingskooperativ ihop med grannar och stabor och dra igång en gårdsbutik och bygga utekök med bröd/pizzaugn och ...

solstorm

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #4 skrivet: 29 sep-14 kl 21:54 »
Håller med föregående inlägget .
Interessant ämne för övrigt . Det verkar finnas interesse med . Hur långt detta interesse håller i sig eller blir omsatt i handling är en annan fråga .
Så länge inte folk tvingas ut i verkligheten kommer dom hålla sig till mer passiv livsstil .
Att ta eget ansvar och ställning saknas ryggraden för .
Här på forum verkar det handla om mera romantiska föreställningar .

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #5 skrivet: 30 sep-14 kl 07:00 »
Helt ärligt förstår jag inte vad ni är ute efter. Från Wikipedia:
"Samhälle (sociologi), en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet över tid
Samhälle (geografi), en plats eller område där flera människor varaktigt har sin bostad, eller bedriver annan verksamhet."

Vilket av detta är det ni vill leva utanför? Låter mer som att ni vill skapa ett eget samhälle.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #6 skrivet: 30 sep-14 kl 13:47 »
bästa är väl att söka sig till ett kollektiv med likasinnade och prova på.
Jag vet inte heller vad som menas att ställa sig utanför samhället,förr eller senare behövs olika samhällsstöd,sjukvård,skola till barnen m.m
Flera trådar har ju behandlat ämnet och jag är fortfarande frågande till vissas inställning.
Man kan leva lite på kanten av nuvarande samhälle men det räcker med en infektion eller blindtarmen för att inse att samhället,det förhatliga för många,behövs.
För inte går man till sme-pelle med tandvärk eller kloka gubben i skogen med en blindtarmsinflammation?
Ulf

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #7 skrivet: 30 sep-14 kl 15:15 »
Ni kan ju söka här tex                        http://www.alternativ.nu/index.php?board=72
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #8 skrivet: 30 sep-14 kl 19:28 »
"Samhället" är svårt att lämna. Jag tror jag förstår vad ni menar med samhället  :)

Mitt tips är att skaffa så låga fasta utgifter som möjligt. Hyr ett torp utan el och vatten för 500 i månaden eller så. Sen kan en verkligen välja vad man vill göra med sin tid. Jobba minimalt och fördjupa sig i odling eller annat. Eller köra någon mellanväg och samla ihop pengar till att köpa sig ett eget skruttigt torp. Så fort man får låga utgifter så kan en verkligen vrida och vända på det mesta så som man själv vill.

Jag och min sambo och vårat barn lever på endast min halvtid och har ändå lyckats spara en hel del pengar. När vårt barn är större så kan vi båda jobba minimalt. Detta på grund av väldigt låga utgifter i kombination med odlingar och snålt levene :D

Det viktigaste av allt är nog att göra det man tror på och inte lyssna på vadd andra säger som vill trycka ned en och sitta i soffan med dem och glo på TV :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

neandertalaren

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #9 skrivet: 10 sep-16 kl 12:28 »
Hej på er i denna diskutions grupp om att leva utanför samhället,
enligt mig så går de att leva utanför dagens samhälle utan pengar eller några andra saker som har gjort oss mäniskor till ett av jordens mäst bekväma indevid :o,
att mäniskan har så svårt att tänka sig att bo ute i naturen utan några som hällst bekvämligheter handlar endast om att vi har tappt bort oss själva genom historien :o vi har gått med skygglappar å oss och litat blint på jordens makhavare, att dom ska sörja för den mänskliga överlevnaden medans dom i själva värket endast har gått bakom ryggen på oss och exploaterat jordens alla naturtillgångar >:( ,
i dag går vi mäniskor runt med ett ständigt hot om jordens undergång på ett eller annat vis,  krig eller naturkatastrof vilket det inte fins någon på denna jord som kan tala om för oss vanliga mäniskor när eller var det händer,
det jag kan säga med säkerhet vilket jag stöder mig på forskningen är att jordens farligaste vulkan vilket vill säga Yellowstone Caldera i USA som har vuxit med två meter i höjd sedan 1921 vilket talar om att hon bygger upp tryck underifrån och detta faktum att denna vukan skulle ha haft ett utbrott för 40 000 sedan vi har nu i dag gått över tiden för hennes elakheter och att hon kan släppa all sin ilska och raseriutbrott som kan komma nu i skrivande stund denna vulkan har inte varit vaken på 640 000 år men nu till det skrämmande och det värkliga är att hon började morra för någon vecka sdan vilket inte jorden mäniskor får veta eller att vi nu har vulkaner i gång på ISLAND vilket inte heller sägs något om eller att 13 st av jordens 18 supervulkaner är i rörelse nu i dag det säger mig att vi nu börjar att närma oss någon stor förödande händelse på jorden vilket till följd av denna kommande händelse gör att man endast vill hitta någon plats att kunna ha en liten möjlighet att kunna klara sig från att DÖ,
nu tillbak till själva tråden vi som skriver det här är ett par som har nu under några år undersökt möjligheten med att leva och verka tillsammans med vår jord eller som vi själva säger gå tillbaka till mänsklighetens ursprung och nu i dag så håller vi på att planera våran återgång till naturen utan något som hällst tanke på att återvända det enda som krävs för att kunna göra en sådan här sak är att först och främs kasta av sig nutidens bekvämligheter så de vi vill säga till alla er som går i samma tankar som oss vi vet vart man kan leva utan att behöva beblanda sig med den modena mäniskan för er som är nyfikna på mer är väldigt välkommna med frågor så svarar vi så gått vi kan,
och för att förtydliga de hela så är vi endas ett helt normalt par som ar tröttnat på att stå å se på när vår jord går under bara för att mänskligheten har STORA skygglapar runt hela huvudet och inte kan innse att det är vi själva som har ställt till problemen som vi nu har över vår jord.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #10 skrivet: 10 sep-16 kl 14:04 »
Jag håller själv på med mitt "money less man" projekt och jag tror att detta till viss del faktiskt kan vara möjligt men var beredda på att det bitvis kommer att bli enorma motgångar ni måste tackla, speciellt i inlednings skedet när man letar plats att hålla till på, osv... Det vet jag av egen erfarenhet, jag har haft långa perioder då allt känts skit och hopplöst och man mått ganska dåligt, men man får inte ge upp, visa vilket virke ni är gjorda av!
Jag ångrar inte ett spår den bana jag valt.

Jag ser mycket fram mot att följa ert projekt!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #11 skrivet: 10 sep-16 kl 16:58 »
Mänskligheten har i modern tid överlevt både Krakatoa och Móðuharðindin och många andra fruktansvärda vulkankatastrofer.
Längre tillbaka kan vi påminna oss  den fruktansvärda kylan och mörkret som började år 536 och varade några år framåt och som enligt modern forskning berodde på ett eller flera jättestora vulkanutbrott.

Det finns en hel industri i USA som lever på att hitta på olika domedagsprofetior. Vanligtvis handlar de om hur den övre medelklassens livsstil i de amerikanska storstäderna intelängre är möjlig och det antas Tv-tittaren betrakta som världen ände och Ragnarök.

Det enda riktigt påtagliga hotet mot mänskligheten är vi själva. Alla som bidrar till en bredare försörjningsbas och minskad åtgång av naturesurser bidrar till att avvärja det hotet. Skit i vulkanerna och satsa på att steg för steg bli litet mer långsiktigt resurssnåla och hållbara så gör ni hela världen en tjänst. Tyvärr dräller det av misslyckade extremsjälvförsörjare som har tvingats tillbaka till höghuslivet efter att ha hoppa i för djupt vatten och inte klarat sig. Tar ni ett steg i gången varefter ni klarar det så blir det säkert bra!

Jag hejar på er!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #12 skrivet: 10 sep-16 kl 17:46 »
Ja, jag har också fått ta saker och ting i etapper, detta är en process som kan ta flera år i anspråk, inget man gör över en natt om det skall vara längre tidsperiod än några veckor. Det finns ju liksom inte så mycket facit alla gånger heller utan mycket måste man lära under resans gång, men det är ju en del av utmaningen!  ;)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

neandertalaren

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #13 skrivet: 11 sep-16 kl 13:22 »
Hej på er i denna diskutions grupp om att leva utanför samhället,
enligt mig så går de att leva utanför dagens samhälle utan pengar eller några andra saker som har gjort oss mäniskor till ett av jordens mäst bekväma indevid :o,
att mäniskan har så svårt att tänka sig att bo ute i naturen utan några som hällst bekvämligheter handlar endast om att vi har tappt bort oss själva genom historien :o vi har gått med skygglappar å oss och litat blint på jordens makhavare, att dom ska sörja för den mänskliga överlevnaden medans dom i själva värket endast har gått bakom ryggen på oss och exploaterat jordens alla naturtillgångar >:( ,
i dag går vi mäniskor runt med ett ständigt hot om jordens undergång på ett eller annat vis,  krig eller naturkatastrof vilket det inte fins någon på denna jord som kan tala om för oss vanliga mäniskor när eller var det händer,
det jag kan säga med säkerhet vilket jag stöder mig på forskningen är att jordens farligaste vulkan vilket vill säga Yellowstone Caldera i USA som har vuxit med två meter i höjd sedan 1921 vilket talar om att hon bygger upp tryck underifrån och detta faktum att denna vukan skulle ha haft ett utbrott för 40 000 sedan vi har nu i dag gått över tiden för hennes elakheter och att hon kan släppa all sin ilska och raseriutbrott som kan komma nu i skrivande stund denna vulkan har inte varit vaken på 640 000 år men nu till det skrämmande och det värkliga är att hon började morra för någon vecka sdan vilket inte jorden mäniskor får veta eller att vi nu har vulkaner i gång på ISLAND vilket inte heller sägs något om eller att 13 st av jordens 18 supervulkaner är i rörelse nu i dag det säger mig att vi nu börjar att närma oss någon stor förödande händelse på jorden vilket till följd av denna kommande händelse gör att man endast vill hitta någon plats att kunna ha en liten möjlighet att kunna klara sig från att DÖ,
nu tillbak till själva tråden vi som skriver det här är ett par som har nu under några år undersökt möjligheten med att leva och verka tillsammans med vår jord eller som vi själva säger gå tillbaka till mänsklighetens ursprung och nu i dag så håller vi på att planera våran återgång till naturen utan något som hällst tanke på att återvända det enda som krävs för att kunna göra en sådan här sak är att först och främs kasta av sig nutidens bekvämligheter så de vi vill säga till alla er som går i samma tankar som oss vi vet vart man kan leva utan att behöva beblanda sig med den modena mäniskan för er som är nyfikna på mer är väldigt välkommna med frågor så svarar vi så gått vi kan,
och för att förtydliga de hela så är vi endas ett helt normalt par som ar tröttnat på att stå å se på när vår jord går under bara för att mänskligheten har STORA skygglapar runt hela huvudet och inte kan innse att det är vi själva som har ställt till problemen som vi nu har över vår jord.

Söndag 11-9-16
Vi får börja med att tacka för era uppmuntrande ord.

I dag så kan vi berätta lite mer om vårat lilla projekt som vi kallar för att gå tillbaka i tiden vilket är för oss att försöka stå utanför dagens samhälle och leva på de vi själva kan odla och ta till vara på av våran natur dock inte i sverge för här har vi inte så mycke naturskog kvar vilket är väldigt synd utan vi har sökt plats i flera år och tittat på lagar dit vi ska och där har man värkligen en stor schans att kunna lyckas med de man tar sig för,
och de här är inte några oprövade vingar vi ger oss ut på utan vi har under åren satt oss själva på svåra prov med att leva utan några som hellst tillgångar sen besitter vi yrkes kunnighet på ett fler tal om råden som ex sjukvård inriktning akut sjukvård och medicin vi besitter kunskap av att odla för att överleva vi besitter även kunskap om att bygga skaffa vatten mm mm vi är med andra ord väldigt mång fassiterade personer som ska åka rättare sagt tre stycken en så länge och alla vi besitter olika saker av kunnskap som krävs för att man ska kunna genomföra en såda här sak.

så kära natur vänner som fortfarande fins kvar där ute och gömmer sig och följer med strömmen endast bara för att få genomlida varje dag av vämjelse gent emot den mänskliga rasen som endast har förstört under många tusen år varför gör inte ni som oss och lämmnar det här och tar klivet tillbaka till jorden och naturen, börja titta er runt om kring hur dagen samhälle ser ut och vad vi själva har ställt till med när man ser de de är där man inser att man inte vill vara kvar här och vara mer delaktig av förstörelsen av vår jord.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #14 skrivet: 11 sep-16 kl 17:56 »
Självklart går att ta steget och leva utanför samhället.
Men det är inte lätt.
Börja med att resonera att ni skall ta bort hälften av era kostnader.
Sedan tar ni hälften igen, och hälften igen.

Lös sedan tandvård, och sjukvård på egen hand. Koka fram ert salt på egen hand.
Osv osv.

Det stor problemet som jag ser det är att man behöver olika kunnanden.   Någon måste vara duktig på att jobba med metaller andras kunnande i att ta fram bränslen.
Givetvis kan man göra allt själv, men det innebär jobb, mycket jobb, antagligen jävligt mycket jobb och en del tur.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #15 skrivet: 11 sep-16 kl 19:10 »
Självklart går att ta steget och leva utanför samhället.
Men det är inte lätt.
Börja med att resonera att ni skall ta bort hälften av era kostnader.
Sedan tar ni hälften igen, och hälften igen.

Lös sedan tandvård, och sjukvård på egen hand. Koka fram ert salt på egen hand.
Osv osv.

Det stor problemet som jag ser det är att man behöver olika kunnanden.   Någon måste vara duktig på att jobba med metaller andras kunnande i att ta fram bränslen.

Så när man skaffat alla kompetenserna som samarbetar för att nå ett gemensamt mål, vad har man då skapat.....ett samhälle?

Jag själv är lycklig över att skapa mig frihet inom det samhälle vi lever i utan att vara inbringad i träldom.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #16 skrivet: 11 sep-16 kl 19:35 »
Jag gissar att funderingarna var att slippa vara slav och beroende av systemet.

Mitt mål är att vara oberoende av systemet så att man inte binder upp sig på löpande saker och se hurpass mycket det går.
Sedan är det ju för visso korrekt att det förmodligen blir ett samhälle i miniatyr och att viss kontakt lär förbli med det större samhället, osv.
Jag vet inte hur TS tänkt, men min tanke är att det skulle vara öppet utåt, men fungera oberoende av konjunktursvängingar, jobb/icke jobb utanför enheten, osv.
Eftersom valuta i form av pengar och motsvarande i det vanliga samhället rör sig för mycket och inte är stabilt går det bort internt, men någon form av resursbyte blir nog nödvändigt för en del saker, samt saker som tex tillgång till sjukvård, akut brist på mat, mm om det uppstår en nödsituation, osv.
Jag jobbar deltid just nu för att kunna tackla sådant, men mitt mål är att det skall till så stor del som det är praktiskt rimligt täckas av det miniatyrsamhället kan exportera ut. (dock tänkte jag mig i vårt fall inte som en sluten sekt utan ett socialt independent experiment om förstås vad jag menar...).






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #17 skrivet: 11 sep-16 kl 20:02 »
Så när man skaffat alla kompetenserna som samarbetar för att nå ett gemensamt mål, vad har man då skapat.....ett samhälle?

Jag själv är lycklig över att skapa mig frihet inom det samhälle vi lever i utan att vara inbringad i träldom.

Mvh
Magnus

Exact. Det var dt jag ville visa på.   Man kan visserligen klara sig till stor del utan att interagera med andra människor.
Men så fort det kommer till specialkunskaper eller ren extra muskelkraft så blir det genast så att man behöver hjälp utifrån.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #18 skrivet: 11 sep-16 kl 22:16 »
Jaha...... Jag misstolkade er er  för jag trodde att ni menade leva utanför heltidsarbete-konsumtion-samhället men ändå med viss kontakt dit för saker ni inte klarar själva.

Skall man vara självförsörjande på precis allt utan kontakt med yttervärlden måste man ha ett samhälle och det skall vara relativt stort. Jag talar om hundratals mer troligt tusentalet personer.

Skall man till exempel försörja ett samhälle med järn i hyggliga mängder måste man bygga en liten masugn och en stångjärnshammare. De kräver i sin tur ganska omfattande vattenbyggnationer i någon fors och allt det där skal underhållas.
Skall man kunna omvandla en del av järnet till gott eggstål till yxor och knivar krävs dessutom en cementeringsugn och en degelugn.
Visst går det att framställa järn i blästerugn och välja lämpliga bitar av luppen till eggstål men det är ett dåligt järn och ett ännu sämre stål och mängderna är otillräckliga så man landar på en järnålderstida livsstil där varje tretumsspik är en stor dyrbarhet.
Vilken metod man än väljer är en massa arbetskraft uppbundna med malmbrytning och kolning en del av året och när blåsningen pågår mäste hyttmästaren och hyttdrängarna vara på plats dygnet runt om så himlen skulle falla ned.

Skall man försörja ett samhälle med salt för konservering måste man bränna orimliga mängder ved under saltpannorna och så måste man ha tillgång till saltvatten att fylla pannorna med. Det blir frågan om storskalig skogsskövling.
En annan möjlighet är att bryta saltet under jord men bergssalt finns inte överallt. De enda ställena där man kan framställa salt någotsånär effektivt på naturens villkor är i några få småskaliga saltgruvor och vid kusterna i varma länder där man kan låta solen göra arbetet. Det finns inga fruktbara ödemarker med gott om skog så långt söderut.

Skall ni få fram nödvändiga smörjoljor utan kontakt med den moderna världen måste ni skicka ett jaktlag på säljakt eller valfångst allt emellanåt. Säl och småval finns ju litet här och var men det förutsätter att ni är vid kusten och har nödvändiga båtar och vant manskap att bemanna dem med.
Det skall vara en speciell sorts tuffingar som skall bo under seglet i fälbåten på isen i månader utan annan eld än en liten brasa av medhavda vedpinnar i lä av båten ibland. Så gjorde fälmännen innan det fanns lyspetroleum och primuskök att koka maten på och innan billig importerad presenningsduk gjorde att de hade råd med ett specialsytt tjäld (tält) som var tätt och gick att värma upp med primusen.

För att få krut för jakt och för att spränga stenar ur åkrarna behover ni svavel och salpeter och träkol. Svavel i naturen finns bara i vulkaniska områden. Förr importerades svavel från antingen Italien eller Island. Ni behöver altså en havsgående skuta och folk som kan segla den. Salpeter utvinner man ur jorden under fähusgolvet eller av jord som överöses med piss i en sjudarlada.
Bly går att smälta fram ur blymalm med enkla metoder men blymalm finns inte överallt.
Bösspipor går att smida av ett flatjärn och så borrar man med bössnavare och riktar pipan och räfflar. Det kräver en mycket skicklig smed.

Flinta behövs både till låset på bössan och att göra upp eld med i spisen. Det finns inte överallt. Flinta importerades förr från Danmark. Då behövs skutan igen.

Järn och salt och smörjolja och krut och flinta är inga stora articklar i ett självhushållande bondesamhälle men de är absolut nödvändiga i små mängder om ni inte vill hamna på stenåldern............. mediciner är ett annat stort problem. Ni får acceptera en medellivslängd på 50-60 år bland de 60 procenten som inte dör i barndomen.


Det här är en orsak till att jag vill påverka det samhälle vi har och töja på dess gränser i hållbar riktning i stället för att ställa mig utanför.
« Senast ändrad: 11 sep-16 kl 22:22 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #19 skrivet: 12 sep-16 kl 10:19 »
Vanligt blötjärn går att göra med små satser på enklare sätt än de stora masugnarna. Även riktigt stål går att tillverka på primitivt sätt https://www.youtube.com/watch?v=n5Ya5c6Bw3k
Och har man ett litet lager av viktiga redskap när man ger sig ut så har man för många år så man hinner lägga upp lager av järn och stål. Erfarenheten får man på köpet under åren.
Flinta har transporterats över hela Sveriges kust som ballast i båtar och dumpats nära hamnarna. Annars så kunde man använda kvarts som substitut och i norra Sverige kan man se rester av dessa kvartsbrott från stenåldern och framåt.
Svavelkis är lätt att hitta.
Men behövs krutvapen utanför samhället för jakt? Då kan man använda andra metoder.
Möbler och hus kan sammanfogas utan spik. Knuttimrat har dymlingar av trä i sig. Dörrfoder och fönster fastsätts genom att skåra timmret.
Saltkokerier fanns så långt upp i landet som i Gävle, så så långt ner efter kusten kanske inte behövs för att ta hem saltvatten nog för ett år i taget?
Mineralet bergssalt heter halit och finns överallt där det finns uttorkat hav även i sverige.
Smörjolja gjordes förr av avkokta klövar från div djur. Den gulaktiga oljan var väldigt bra till symaskinen och långt in på 1900-talet stod det burkar med sån olja ute i hemmen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser