Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?  (läst 4554 gånger)

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
Tycker att jag har lusläst forumet men hittar inga tydliga meningar om hur man gör med getterna efter att man skiljt på dem och killingarna. Just nu håller vi på med ett avvänjningsprogram där vi utökar tiden de är separerade med ca 1h om dagen. Nu är vi framme vid att de bara är hos mammorna på natten. Vad blir nästa steg? Hur gör ni? Jag tänker ffa på juverhälsan.
« Senast ändrad: 03 jul-14 kl 20:22 av Solmalin »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur göra med mjölkning efter man skiljt på get och killing?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-14 kl 16:58 »
Det finns en ytterst vederhäftig artikel om mjölkning i senaste numret av Heidrun, har du läst den?

Om du delar på get och killing under dagen är det enklast att mjölka på kvällen, innan du släpper ihop dem. Nästa steg är att när killingarna är 3-4 månader skilja dem åt hela dygnet, och mjölka både morgon och kväll. Då kan små bockuschlingar få vara i hagen med sin pappa eller säljas, och smågetter kan antingen vara i egen hage eller säljas.
Eftersom det står "mjölkning" i rubriken utgår jag från att du tänker mjölka getterna och inte sina dem?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Hur göra med mjölkning efter man skiljt på get och killing?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-14 kl 20:21 »
Man kan inte vara tydlig nog. Jag ändrar rubriken eftersom jag inte vill mjölka getterna. Jag vill att de ska sina snarast möjligt eftersom jag tycker att de är för magra för att ödsla energi på andra än sig själva. Killingarna är gott och väl 3 månader och ser ytterst välmående ut till skillnad från sina mammor. Heidrun har jag läst med glädje men nu ville jag ju inte mjölka  :)

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-14 kl 21:14 »
Kan du inte bara ge getterna mer mat ? Så slipper du besvär med att skilja av killingarna och dom små diar ju gärna ett tag till

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-14 kl 22:58 »
Getkillingar (honor) kan gå kvar hos geten som själv vänjer av dem. Bockkillingar bör man skilja från getterna vid ca 3 mån ålder.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-14 kl 23:07 »
Jo macker jag ska köpa nytt kraftfoder imorgon (förra året gick de bra på bara bete så jag förstår inte att de är så smala i år, men det hör egentligen inte till min fråga). Hur som helst ska bockkillingarna ändå in till pojkarnas hage nu och det är inget problem för dem, de verkar nöjda med att vara där ingen står och skriker eller så. Oavsett när de separeras kvarstår dock min fråga hur man ska göra med mammorna när killingarna inte längre diar. Jag vill ju inte att de får mjölkstockning. Ska man låta geten bara vara och hoppas att det går bra eller ska man mjölka ur istället för killingen med längre och längre mellanrum?  Hur gör ni? Hur ofta mjölkar ni ur, om ni gör det?

annajohannas

  • Gäst
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #6 skrivet: 04 jul-14 kl 00:42 »
Jag har låtit geten sköta det själv. D v s att killingarna gått kvar hos mamma, och att hon själv avvant dem. Jag har inte behövt mjölka ur. Men om du inte skall ha killingarna kvar hos sin mamma, så måste du mjölka ur morgon och kväll. Se till att juvret är tomt. En annan sak att tänka på, är att om du tar bort killingarna, och ger getterna tilläggsfoder, så ökar mjölkmängden. Du får räkna med att mjölka dem fram till hösten, då näringen minskar ute, och då geten naturligt sinläggs.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #7 skrivet: 04 jul-14 kl 18:48 »
Det är ganska vanligt att getterna ser magra ut när de har killingar som diar. Är de friska hämtar de sig på sommarbetet när de blivit av med killingarna. Ska du sina din get, vilket inte är lätt mitt under sommarbetet, ska du inte ge henne kraftfoder.

Det finns flera åsikter om hur man sinar getter. En del menar att man mjölkar ur juvret helt tomt en gång och sedan slutar tvärt att mjölka. Denna metod kan jag inte se som annat än djurplågeri om geten producerar mjölk. När jag sinat getter efter att killingarna sålts på hösten har jag först mjölkat morgon och kväll några dagar beroende på hur mycket mjölk geten har och sedan bara på morgonen eller kvällen några dagar. Därefter en gång/dag varannan dag osv. Men som sagt - inget kraftfoder  :).
« Senast ändrad: 04 jul-14 kl 19:02 av SussiloII »

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #8 skrivet: 04 jul-14 kl 22:09 »
Jag tror att det är jättesvårt att sina en get efter 3-4 månader in i laktationen..men som du beskriver det med att skilja från under dagen, det är ju jättebra... kan du inte fortsätta med det ett tag till ?
Vi mjölkar våra getter 1 ggr/dag och det brukar bli i ca 9 månader... när vi sen sinar ner så drar vi ut på tiden mellan mjölkningarna. Vi tar bort kraftfodret, mjölkar morgon dag 1, kväll dag 2, hoppar över dag 3. Håller koll så ingen blir för spänd i juvret och mjölkar bara ut till hälften. Det går snabbt att sina ner dom men som sagt... det är ju efter 9 månader

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #9 skrivet: 04 jul-14 kl 22:43 »
Kom att tänka på en sak... du skriver att dina getter är magra och att dom inte var det förra året de hade killingar. Hur gamla är getterna?

Min tanke är att om de hade sin första killing förra året och är 2-3 år nu, så kanske det helt enkelt bara är getens "vuxenform" du ser nu. Jag tycker getter ändrar sig en hel del i själva kroppsformen omkring 3-årsåldern, föreklat sagt så transformeras dom från "hund" till "get" (om nån förstår hur jag menar). En vuxen get - särskilt i full laktation - ÄR ganska benig och ska vara det också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #10 skrivet: 05 jul-14 kl 09:01 »
Jag tycker getter ändrar sig en hel del i själva kroppsformen omkring 3-årsåldern (...) En vuxen get - särskilt i full laktation - ÄR ganska benig och ska vara det också.

Instämmer Mmmm. Getter är ju riktigt fullvuxna först i 3-årsåldern. Det är inte för inte som uttrycket "benget" finns.
Macker, bra modell för normalt sinande av getter på hösten.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #11 skrivet: 13 jul-14 kl 12:04 »
Detta är den smalaste av getterna efter en vecka på kraftfoder. Hon är bara drygt ett år. Tycker ni inte att hon är smal?
De andra har lagt på sig lite efter kraftfodret. Funderar på att skicka avföringsprov för att se om de har någon otäck mask även om jag maskade av dem för 2v sedan när de bytte hage. Tack för svar på hur ni gör med avvänjningen :-). Så länge vi har killingarna kvar kommer vi nog släppa in dem varje dag för att dia och sedan får vi fasa ut med att mjölka själva enl Macker-metoden :-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #12 skrivet: 14 jul-14 kl 00:10 »
Detta är den smalaste av getterna efter en vecka på kraftfoder. Hon är bara drygt ett år. Tycker ni inte att hon är smal?


Är det inte lite väl tidigt att låta en get killa innan den har fyllt 1 år? Du skriver att killingarna är 3 mån. Då är det inte konstigt om getterna är undernärda, ifall de inte heller fått kraftfoder under högdräktigheten eller under de första veckorna när killingarna var små. En sån liten get-mamma har ju inte växt klart och ska samtidigt föda upp en killing, stackars liten..

annajohannas

  • Gäst
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #13 skrivet: 14 jul-14 kl 00:19 »
Om hon fått killing innan ett års ålder, så är det inte så konstigt att hon kanske är mager. Hon har ju inte växt färdigt ännu. Ge henne tid, med kraftfoder och allt gott som finns ute, så skall du se att hon reder sig. Lycka till med dem.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #14 skrivet: 14 jul-14 kl 08:59 »
Det är väl ganska normalt att getterna killar vid 1 års ålder, så blir det alltid hos oss, geten är ju stor och fin så ge henne mat så ska du se att hon tar sig . Våra mjölkande getter får ca 1 kg korn ( havre är godare ) plus några deciliter betfor.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Hur göra för att sina efter man skiljt på get och killing?
« Svar #15 skrivet: 14 jul-14 kl 09:14 »
Nej, nej, hon var 13 månader när hon fick sin killing. Jag menade att hon är ett-åring. Nu är hon 16 månader om man ska vara exakt. Jag ska göda henne efter bästa förmåga, hon är lägst i rang så det är lite pyssligt att hålla undan de andra, men vi kämpar på! Tack för input :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser