Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga bälg?  (läst 3600 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
bygga bälg?
« skrivet: 29 jun-14 kl 18:28 »
Hej, jag tänkte bygga en bälg i framtiden, gärna då en sådan med två "behållare" alltså man pumpar upp luften i det övre facket från det undre om ni förstår hur jag menar...

är det någon som har några bra ritningar på bälgar eller länkar? :D

/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: bygga bälg?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-14 kl 12:44 »
Vi har en gammal fin bälg i smedjan som hembygdsföreningen sköter.

Den ser ut som en trätunna med bottnen i mitten och båda ändorna öppna. Mitt i bottnen finns ett hål med en klaff på översidan. Övre ändan är täckt med läder och så finns det en rejäl träklabb fastsatt mitt på lädret som tyngd. Nedre ändan är också täckt med lädet med en mindre träbit fastsatt i mitten och kopplad till en spak. När man pumpar det under bälgskinnet upp och ned far luften upp genom hålet i bottnen till övre kammaren. Klaffen hindrar luften från att fara tillbaka ned i nedre kammaren. Från övre kammaren går ett plåtrör till ässjan. Träklabben på övre skinnet fungerar som vint och håller jämt tryck i övre kammaren.

Är du säker på att du inte vill ha en fläkt i stället?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: bygga bälg?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-14 kl 13:02 »
Kanske du kan göra en japansk bälg kallad "fuigo"? :) https://www.youtube.com/watch?v=zfy_NpEXdbI har själv länge funderat på att göra en liten sådan bara för att.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: bygga bälg?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-14 kl 15:11 »
http://www.angelfire.com/ca/pokerbacken/smide.html

Om du går in där och scrollar ner till Ässjan finns en principskiss.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser