Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El i tält?  (läst 3908 gånger)

Komandoran

  • Inlägg: 8
    • Öland
El i tält?
« skrivet: 27 maj-14 kl 22:35 »
Hej allihopa!
Jag har ett litet problem, och en tanke. Och behöver många fler tankar och tips!
Jag ska bo i min tipi över sommaren, och skulle gärna vilja ha någon mindre belysning och ström till min laptop. Då jag är ute och kör mycket bil i mitt arbete, har tanken slagit mig att jag kanske kan dra sladdar från bilbatteriet till ett fritidsbatteri som laddas upp under körning. Efter dagens slut kan jag koppla loss fritidsbatteriet, bära in det i tältet och koppla laptopen till det.

Är detta genomförbart?
Vad behöver jag för kopplingar och extra utrustning för att det skall funka med laptopen?
Jag vore hemskt tacksam för hjälp med det här!

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: El i tält?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-14 kl 23:18 »
Ett batteri som är lika stort som bilens,kopplas med ett skilljerelä och en diod.Sen beror de på hur långt bort bilen står om du vill dra en sladd eller om du vill ta med batteriet. Ledbelysning finns i olika utföranden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: El i tält?
« Svar #2 skrivet: 27 maj-14 kl 23:42 »
Om du vill ha batteriet i kupen och ändå få hyfsat snabb laddning utan att dra grova kablar så behöver du en sådan här  http://www.campnet.se/start.asp?AvdID=112&ArtID=1957&Sida=3
Finns billigare, säkert på ebay, men det här var den som dök upp först.

Sedan behöver du laddare till datorn, förmodligen en sådan här   http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsomvandlare-100-W/Pr363312000

Komandoran

  • Inlägg: 8
    • Öland
SV: El i tält?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-14 kl 00:21 »
Om du vill ha batteriet i kupen och ändå få hyfsat snabb laddning utan att dra grova kablar så behöver du en sådan här  http://www.campnet.se/start.asp?AvdID=112&ArtID=1957&Sida=3
Finns billigare, säkert på ebay, men det här var den som dök upp först.

Sedan behöver du laddare till datorn, förmodligen en sådan här   http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsomvandlare-100-W/Pr363312000



Går det att dra grova kablar och klara sig utan Leab booster?
Hur kopplar man spänningsomvandlaren till fritidsbatteriet? För den är till för cigarettuttaget i bilen väl? Eller kan man koppla den rakt på fritidsbatteriet?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: El i tält?
« Svar #4 skrivet: 28 maj-14 kl 00:27 »
Ja, det går att parallellkoppla batterierna direkt. Men det är ganska opraktiskt att använda bilen för att ladda extrabatterier,  laddningsregulatorn i en bil reglerar ju på konstant spänning och är dimensionerad för att bilbatteriet ska få lång livslängd och inte bli överladdat i onödan, det gör att om du kopplar in ett urladdat fritidsbatteri så krävs det nog 20-30 timmars körning innan det är fulladdat.  Med en lämplig spänningsomvandlare emellan - antingen en sån där Leab Booster eller en ombyggd 12 V laptopladdare - så kan man kanske komma så långt att man får fritidsbatteriet halvladdat efter 3-4 timmars körning och fulladdat efter ytterligare 8 timmar. Dessutom är ju energin man får ur en bilgenerator ganska dyr med dagens bränslepriser.

Eftersom du bara ska använda tältet på sommaren så tror jag att en ganska bra och ekonomisk lösning är solcell + spänningsregulator, som får stå inkopplade till fritidsbatteriet dygnet runt. Om det blir en lång period med gråväder kan det förstås bli aktuellt att snåla på strömmen och kanske ta bilen till hjälp för laddningen, men under mer normalt svenskt sommarväder kan batteri och allt få stå kvar i tältet hela dagarna och du slipper besvär att släpa saker fram och tillbaks.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: El i tält?
« Svar #5 skrivet: 28 maj-14 kl 00:35 »
Bästa lösningen, torbjörn :) Bära batteri är inte kul, och att ha det löst i bilen kan vara farligt. En 50w solpanel kostar dessutom inte mer än 700kr och en laddregulator 150kr.

Rubensgården

  • Gäst
SV: El i tält?
« Svar #6 skrivet: 28 maj-14 kl 06:14 »
Vi har två 100Ah fritidsbatterier hemma. Ett laddas i firmabilen med Cteks kombiladdare. Fungerar utmärkt. När batteriet hemma är slut skiftar vi batteri. Naturligtvis sitter batteriet fast i bilen. Datorn körs oftast i bilen istället. Ledlampor ger bra ljus. Har en Petzl pannlampa med separat batteripack som tar fyra laddningsbara C- batterier. Laddas sällan.

Komandoran

  • Inlägg: 8
    • Öland
SV: El i tält?
« Svar #7 skrivet: 28 maj-14 kl 10:55 »
Ja, det går att parallellkoppla batterierna direkt. Men det är ganska opraktiskt att använda bilen för att ladda extrabatterier,  laddningsregulatorn i en bil reglerar ju på konstant spänning och är dimensionerad för att bilbatteriet ska få lång livslängd och inte bli överladdat i onödan, det gör att om du kopplar in ett urladdat fritidsbatteri så krävs det nog 20-30 timmars körning innan det är fulladdat.  Med en lämplig spänningsomvandlare emellan - antingen en sån där Leab Booster eller en ombyggd 12 V laptopladdare - så kan man kanske komma så långt att man får fritidsbatteriet halvladdat efter 3-4 timmars körning och fulladdat efter ytterligare 8 timmar. Dessutom är ju energin man får ur en bilgenerator ganska dyr med dagens bränslepriser.

Eftersom du bara ska använda tältet på sommaren så tror jag att en ganska bra och ekonomisk lösning är solcell + spänningsregulator, som får stå inkopplade till fritidsbatteriet dygnet runt. Om det blir en lång period med gråväder kan det förstås bli aktuellt att snåla på strömmen och kanske ta bilen till hjälp för laddningen, men under mer normalt svenskt sommarväder kan batteri och allt få stå kvar i tältet hela dagarna och du slipper besvär att släpa saker fram och tillbaks.

Det låter som en bra ide!
Laptopen är på 45 watt, tror jag. Har ni tips på vart jag hittar prylar till ett komplett system? Är det enda jag behöver: 50 w solpanel och en spänningsregulator?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: El i tält?
« Svar #8 skrivet: 28 maj-14 kl 11:12 »
Japp, det räcker. Och så lite kabel från solpanelen till batteriet/regulatorn. Jag skulle ta en vanlig gummikabel (utomhusskarvsladd 2,5m2)

http://www.erlandsonsbrygga.se/SOLPANEL_SOLARMARE_50W?id=06044

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-31635/

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: El i tält?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-14 kl 14:34 »
Denna vecka säljer netto små belysningar med kabel och solcell. Man kan alltså ha solcellen på lämpligt ställe utomhus och så dra in kablen i tex ett tält och ha lampan inne. Kabeln är ca 1,7-1,8 m lång. Facila priset är 99:-.  Av och på knapp på belysningen.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser