Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lokorna lutar "framåt"?  (läst 4961 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Lokorna lutar "framåt"?
« skrivet: 09 mar-14 kl 16:45 »
Som det låter, lokorna på selen lutar framåt. Visserligen har jag inte sett hur det blir i "drag", men jag har ju svårt att tro att det blir bättre.. Var ändrar jag? Alltså, den övre delen av kojan lutar inte lite snyggt bakåt å följer lokstaden utan lutar framåt/ är rak.. Sänka övre remmen? Min hjärna är urkopplad...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-14 kl 17:21 »
Som det låter, lokorna på selen lutar framåt. Visserligen har jag inte sett hur det blir i "drag", men jag har ju svårt att tro att det blir bättre.. Var ändrar jag? Alltså, den övre delen av kojan lutar inte lite snyggt bakåt å följer lokstaden utan lutar framåt/ är rak.. Sänka övre remmen? Min hjärna är urkopplad...
Först: Är det rätt storlek på selet? Har du en bild? Det viktigt att lokorna sitter rätt annars får hästen skavsår om den drar tyngre doningar.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-14 kl 17:58 »
Först och främst: lokan, inte kojan! Jag TROR att selen är ok i storlek, men hundra är jag ju givetvis inte:/ försökte ta kort idag, men telefonen bestämde sig för att dö istället för att fota:( på sätt och vis känns det som om draglädrena sitter för långt ner på själva lokträna, det borgar för att selen är för stor va?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-14 kl 19:55 »
Först och främst: lokan, inte kojan! Jag TROR att selen är ok i storlek, men hundra är jag ju givetvis inte:/ försökte ta kort idag, men telefonen bestämde sig för att dö istället för att fota:( på sätt och vis känns det som om draglädrena sitter för långt ner på själva lokträna, det borgar för att selen är för stor va?

Troligen. Det går på en del selen att justera var draglädret hamnar i förhållande till hästen. På en del selen kan man sätta den övre lokremmen i olika höjder.  På så vis hamnar draglädret högre eller lägre. Har du en lös bossring som du trä över huvudet på hästen eller sitter de fast på lokträna?

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-14 kl 22:03 »
Det är fasta bossor, just på denna selen finns ungen möjlighet att justera i höjdled, men det går ju faktiskt att ordna själv om det skulle hjälpa.. Hoppas på att kunna få till ett foto i morgon..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-14 kl 14:39 »
Hoppas det funkar..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-14 kl 14:41 »
Draglädrena ser korta ut va? Det är en väldigt pälsig pålle, så inget sitter så hårt som det ser ut...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-14 kl 15:00 »
Draglädrena ser korta ut va? Det är en väldigt pälsig pålle, så inget sitter så hårt som det ser ut...
Det ser inte att vara för stort utan för litet. Lokorna ska sitta en bit längre bak så att bukgjordarna inte sitter i 'benvecken'. Så selet måste vara större för att lokorna ska hamnar på rätt ställe. Det går absolut inte köra med selen så som den sitter. Bukgjorden kommer att skava och likaså lokorna...
Kan du låna ett större sele nånstans och prova? Det är ju dumt att skaffa ett till som sedan kanske inte heller passar.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-14 kl 17:24 »
Ja jag tyckte också att det såg väldigt litet ut nu när jag såg det på bild.. Jag har ingen annan, så jag får alltså sälja denna igen och leta vidare... Men denna har 60cm lokor, ska jag satsa på 70cm då? Min maxade c ponny hade 70cm lokor hos förra ägaren...:S
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-14 kl 19:45 »
Ja jag tyckte också att det såg väldigt litet ut nu när jag såg det på bild.. Jag har ingen annan, så jag får alltså sälja denna igen och leta vidare... Men denna har 60cm lokor, ska jag satsa på 70cm då? Min maxade c ponny hade 70cm lokor hos förra ägaren...:S
Som sagt, om möjligt skulle jag låna och testa, om du sedan hittar ett sele som passar så kan du köpa en likadan. Problemet med ponnyhästar är att de ofta har lite 'udda' proportioner. Sista hästen jag hade -tyvärr har jag inte längre - plockade jag ihop ett sele till. Hon var 135 mankhöjd, men ganska grov byggd. Så jag gjorde om ett arbetssele till en nordsvensk, bytte däckelbåge och lokträna och sånt. Lite pyssel helt enkelt.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #10 skrivet: 10 mar-14 kl 20:57 »
Jo denna är helt klart udda.. Känns som om det fattas 20cm ben.. Jag känner ingen som håller på med körning, det enda övriga materialet jag har i sammanhanget är flertalet väldigt väldigt gamla selar, tyvärr till betydligt större hästar..:/  men kanske kan jag prova bara lokorna och se... Ultimat hade ju varit en sele med inställningsmöjligheter överallt, men dom kostar ju...:(
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-14 kl 23:12 »
Lokor mäts underkant övre lokrem insidan kroken längst ner,eller ännu bättre underkant ö lokrem cantrum dragläder.Alla andra mått är ointresanta ,hornen och nerändan görs olika

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #12 skrivet: 12 mar-14 kl 20:16 »
Hej!

Selen är för liten.
mvh/ bosse

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-14 kl 07:34 »
Selen är såld, och ny är hemkommen:) ställbar överallt och verkar passa båda mina hästar! MEN, på den större pållan blir vinkeln på draglädret väl brant. Det kan jag ju lösa genom att höja i däckelremmen (uppehållsremmen?) men då känns det som att bukgjorden blir för kort? Denna verkade dock bli lösare när jag hängde dit en vagn, så det blev lite tryck på selen nedåt.. Hur viktigt är det att det är just en tvärhand emellan häst och bukgjord?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Che Guevara

  • Gäst
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #14 skrivet: 01 apr-14 kl 09:58 »
Selen är såld, och ny är hemkommen:) ställbar överallt och verkar passa båda mina hästar! MEN, på den större pållan blir vinkeln på draglädret väl brant. Det kan jag ju lösa genom att höja i däckelremmen (uppehållsremmen?) men då känns det som att bukgjorden blir för kort? Denna verkade dock bli lösare när jag hängde dit en vagn, så det blev lite tryck på selen nedåt.. Hur viktigt är det att det är just en tvärhand emellan häst och bukgjord?
Prova att släppa på drag remmarna tycker dom ser väldigt korta ut .

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #15 skrivet: 01 apr-14 kl 10:53 »
Jo jag såg det också, det där var första gången jag selade på den, igår la jag allt mera bak på pållen, och det blev betydligt bättre. Avtrycken från lokorna blev precis där dom skulle, och i övrigt inga "tryckmärken" vad jag kunde hitta, trots tveksam (skitdålig) passform på rockard och brist på både draglinor och svängel..( nej, jag tror inte hästen led av det hela, jag har aldrig i min ägo sett henne så "glad" och taggad)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #16 skrivet: 01 apr-14 kl 11:00 »
Hur viktigt är det att det är just en tvärhand emellan häst och bukgjord?
Jag tycker att det är viktigt. Är det för lite spel kan hästen få skavsår i synnerhet om hästen jobbar hårt eller springer mycket eller får gå många nerförsbackar. Men kanske om du - som Che skriver - trixa lite med dragremslängden får du till det. Jag tycker att det ser ut som om den skulle gå att justera så att den passar.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #17 skrivet: 01 apr-14 kl 11:30 »
Jag ska se om jag kan få tull en bild i "drag" med denna hästen och denna selen, som jag har den nu.. Får väl knyta fast na i ett traktordäck eller något liknande.. Anledningen till så få bilder är att min telefon dör om jag försöker fota utomhus..:/
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Che Guevara

  • Gäst
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #18 skrivet: 01 apr-14 kl 11:37 »
Tycker du ska investera i en baksele .

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Lokorna lutar "framåt"?
« Svar #19 skrivet: 01 apr-14 kl 12:19 »
Jag har en baksele..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 3 användare
Anna Broman, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser