Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa får mitt på sommaren?  (läst 3657 gånger)

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
klippa får mitt på sommaren?
« skrivet: 08 jul-13 kl 09:52 »
Hej! kan man klippa får nu mitt på högsommaren? dom flåsar så in i norden

Man dom "bränna" sig av solen??

tacksam för svar...

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-13 kl 11:29 »
ingen?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 11:41 »
Skulle tro att det är bättre  å klippa på sommaren än på vintern.Om det skulle bli bli varmt utan päls så skulle jag tro att dom drar sig undan.

hånung

  • Gäst
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 11:42 »
Men klipp du du behöver väl inte klippa ända ner bättre det än dom är varma och kanske ta in dom eller om dom har någon skuggig plats med träd ? Vad kan bli sämre ?

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 08 jul-13 kl 11:44 »
skuggig plats håller på att byggas :D

kan dom bränna sig?

hånung

  • Gäst
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 08 jul-13 kl 11:45 »
skuggig plats håller på att byggas :D

kan dom bränna sig?
Ärlig ja vet inte men allt är väl möjligt i alla fall om dom ser ut som grisar efter klippningen  :)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 08 jul-13 kl 15:26 »
Hej
Det är bra om de har lite ull så mygg och broms har svårare att bita dem.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 08 jul-13 kl 20:51 »
Klipp dom hellre tidigt på våren...Knotten kan gör livet mkt besvärligt för dom  :-\ Men om du måste klippa nu så raka dom inte. Har inte hört talas om att får bränt sig av solsken.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 09 jul-13 kl 08:46 »
Har dom bara lite skugga funkar det utan problem , fåren i Australien överlever klippning....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 09 jul-13 kl 09:21 »
Ullen fungerar väl som värmeskydd också? Fåren kyler sig ju inte genom huden som vi gör. Och att ha kortsnaggade djur när de inte kan komma undan för knott, mygg och bromsar känns inte bra.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 09 jul-13 kl 14:40 »
Om fåren har tjock ull kan man känna med handen in under ullen så känner man att de är alldeles svala, ullen skyddar mot värmen också. Och även mot allehanda flygfän och mot solen. Klipp dem INTE mitt på sommaren.
Åsenfår, hundar och katter

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 09 jul-13 kl 15:47 »
Vi klipper våra får i februari och september. I februari klipper vi dem för att lammen skall ha lättare att hitta spenarna. I september klipper vi dem för att det sägs göra dem mer brunstiga. Septemberullen är finast.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

PantaRei

  • Gäst
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #12 skrivet: 09 jul-13 kl 16:06 »
Att lång ull isolerar mot värme och att man därför inte bör klippa får när det är varmt är en vanlig vanföreställning. Får med lång ull lider av värme. För referens se t.ex.: http://www.journalofanimalscience.org/content/89/12/4294.long

Från artikeln:"In conclusion, our study suggests that even under temperate conditions (Ta <28°C), shearing significantly reduces core body temperature, water intake, and respiratory rate, thus indicating heat stress in fleeced animals."

Ljusa får kan bli solbrända därför är det lämpligt att inte renraka sådana djur utan lämna lite "stubb", detta skyddar också mot insekter.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #13 skrivet: 09 jul-13 kl 16:08 »
Vi följer fårens årsrytm, våra gutar börjar släppa fällen runt midsommar. Några släpper allt själva, andra får vi lögla eller klippa. Får och folk är nöjda med det.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: klippa får mitt på sommaren?
« Svar #14 skrivet: 09 jul-13 kl 17:26 »
Du kan klippa dina lamm  hela året det är upp till dig om du väntar till midsommar eller till julafton..
Tror mer på att i nuläget dina lamm vill ha skugga och en fläktande vind ..
  Mv H  Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser