Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ritning till latrinkompost  (läst 15278 gånger)

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
ritning till latrinkompost
« skrivet: 04 maj-13 kl 22:40 »
Hej. Nu är det dags att bygga bajskomposten. Men, sidan där jag hittade en bra ritning i vintras finns inte längre. Det var på gästrikeåtervinnare. Som två stora trälådor med gummiduk i botten, ungefär. Tyvärr behöver jag lite mer guidning än så för att lyckas.Älskar slarvbygga saker med min ickekunskap, men just när det kommer till kompostering av männsikobajs vill jag vara på den säkra sidan. Flera på nätet verkar ha använt den modellen. Men ingenstans finns ritningen. (längre!)
Har någon här den, eller något liknande, och kan lägga upp? Kanske fler än jag skulle bli glada av att se sådana ritningar här? Kanske finns det redan, men jag hittar dem inte. Berätta gärna isåfall vart jag hittar det.
Och, om någon här har byggt just en sån.. tömmer man uppfrån genom att gräva? kan man inte paja gummiduken/pressenningen då (efter längre tids användning) Kansek tömmer man inte så, just det jag glömt, alltså,behöver ritning.
low-tech, high satisfaction

Broberg

  • Gäst
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #1 skrivet: 04 maj-13 kl 22:56 »
Inga ritningar kanske, men konstruktionen syns tydligt.

http://www.mullbanken.se/

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #2 skrivet: 05 maj-13 kl 09:23 »
Om du kommer ihåg webbadressen kan då gå till komposten på webben ;-) På http://archive.org kan du gå tillbaks i tiden och kolla gamla versioner på webbsidan du söker.

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #3 skrivet: 05 maj-13 kl 22:49 »
aah, bra tips...jo adressen borde iallafall finnas i historian på farsans dator, om inte den kapsejsat.
Nån som byggt sån? Lucka eller tömma ovanifrån?
low-tech, high satisfaction

Broberg

  • Gäst
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #4 skrivet: 05 maj-13 kl 23:19 »
aah, bra tips...jo adressen borde iallafall finnas i historian på farsans dator, om inte den kapsejsat.
Nån som byggt sån? Lucka eller tömma ovanifrån?

Den jag länkade till är "knutad", så det är bara att plocka ner den, bräda för bräda ,och motsatt sätta upp den sedan.

ekoknutte

  • Inlägg: 18
  • ekoknutte
    • Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #5 skrivet: 08 jun-13 kl 22:49 »
jag tänkte tigga ett gäng beg soptunnor av kommun som det inte är hål i   . inte hål i botten i alla fall . skita rätt ner i tunnan och byta ibland . jag som oerfaren  frågar er . skulle det funka ? skulle jag få tillstånd av alla myndigheter att hälla ut den färdiga jorden efter ca 2 år ? även om tomten är på känsligt vattentäcktsområde ? 
lev nu. sen är det försent . men tänk efter före

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #6 skrivet: 04 jul-13 kl 19:43 »
En fråga till latrinbyggare ute i denna värld, botten visar sig ju ofta vara plastpresenning, jag tänker då, att om jag lägger en lös trätrallbotten på presenningen, då liksom skadas inte pressningen om jag råkar ha en spade vid tömningen? Men också om presenningen kunde lossas vid tömning så den kunde vändas ut och in, det vore ju också smidigt...kanske genom att fästa den i en löstagbar ram..

Jag är i samma behov som trådstartaren, nu några månader senare. Man behöver skita, och inget är smidigare än att slippa frakta detta från platsen. Då är latrinkompost ändå bättre än nedgrävning, som ju inte är lagligt heller. Och brunnsvattnet, om än 40 meter från platsen, vill man skona på alla sätt och vis trots att det är lerigt och helt otjänligt än så länge.

Så jag drog ut en bra beskrivning men fortfarande inte en ritning, samma bygger på gästrikeåtervinningen.
http://vadstenatorpet.blogspot.se/2010/07/latrinkompost-en-hjartesak.html

Jag skulle vilja ha en materiallista. Så man kan söka, använda bra och ha, och köpa resten, och då behöver jag eller vill ha lite längder m m. Jag struntar i urinseparering, för det är mest när jag bajar som jag kissar i latrinen annars sker det i det fria, gäster och andra tillkommande hoppas jag gör detsamma.

Hittills utifrån ovan:
Plankor, ganska många och ganska långa
Reglar några styckenTjära
Linolja
Terpentin
Singel/makadam ngn kubik?
Betongsten 8 st
Tjärpapp, kanske två tre m2? nån som har en bit över i Värmland/Närke/östra Västmanland?
Kraftig presenning, begagnat, nån som har en trasig i Värmland/Närke/östra Västmanland?
4 större gångjärn (vill ha frontluckor att öppna vid tömning)
Uteträskruv

Nämen nu hittade jag en fin liten byggbeskrivning....tjoppla

http://www.bmb.se/download/18.222586e41345ae874ea800016747/1328274849181/Latrinblad.pdf


Jag tror jag ska rita en ritning om allt inte stämmer med min tänkta användning, är det ingen som kan bifoga en ritning på sin? Jag lägger in min här när jag blir ganska nöjd, för kommentarer, om inte bifogad länk duger som den är, det kan den göra.

Och varför la jag in en bild på en kylväska, för att latrinbladet var för stort och jag behövde ersätta det med ngn mindre fil, för min dator ville inte radera filen vid tillval ta bort. Så är det att ha massa scriptblockerare, i den värld jag räds där världsmaktens snedvridna ögon ser och hör dig varhelst du går.

Blubbblubb

:)


En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 20:49 »
jag tänkte tigga ett gäng beg soptunnor av kommun som det inte är hål i   . inte hål i botten i alla fall . skita rätt ner i tunnan och byta ibland . jag som oerfaren  frågar er . skulle det funka ? skulle jag få tillstånd av alla myndigheter att hälla ut den färdiga jorden efter ca 2 år ? även om tomten är på känsligt vattentäcktsområde ?

Jag tror det är värt ett försök i anmälan, men ring först och fråga, anmälan kostar ju och trist att få avslag, man få ju betala ändå. Och sen skicka ny mot ny betalning, så ring miljö- och hälsoskyddsförvaltningen/kontoret i berörd kommun.
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

hanshasse

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #8 skrivet: 03 aug-13 kl 18:05 »
Jag tror det är värt ett försök i anmälan, men ring först och fråga, anmälan kostar ju och trist att få avslag, man få ju betala ändå. Och sen skicka ny mot ny betalning, så ring miljö- och hälsoskyddsförvaltningen/kontoret i berörd kommun.

De brukar ju ha regler kring hur de skall vara byggda, tex tät botten, insektsskyddad ventilation och att de skall vara på minst 500 l styck etc. I norrtälje får man halva priset på sophämtning genom samkompostering, men då skall du ha 2x500l för ett fritidsboende. För heltidsboende behövs nog minst 3 komposter.  Mina erfarenheter är som följer: Satsa på en rejäl dammduk eller liknande i botten, presseningar håller dåligt. Om du lägger frigolit på insidan av lådan så blir säsongen med en aktiv kompost längre. Sätt inte ventiler på olika sidor av lådan så det blåser rakt igenom den, då kyls processen av i onödan, sätt två i olika nivå på samma sida av lådan så ventileras det på ett bra sätt.

Jag såg även en som limmat tjock frigolit till en låda och klätt den med badrumsmatta på insidan och byggt in det i en plywoodlåda- detta en variant jag hade övervägt idag.

Grisor

  • Gäst
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #9 skrivet: 15 apr-15 kl 21:54 »


Nämen nu hittade jag en fin liten byggbeskrivning....tjoppla

http://www.bmb.se/download/18.222586e41345ae874ea800016747/1328274849181/Latrinblad.pdf



...du råkar inte ha kvar den?  ;) Inte ens Wayback Machine kan längre hitta den...

(ja, medveten om att två år har förflutit. Don't judge!).

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #10 skrivet: 15 apr-15 kl 22:04 »
...du råkar inte ha kvar den?  ;) Inte ens Wayback Machine kan längre hitta den...

(ja, medveten om att två år har förflutit. Don't judge!).


Misstänker att det kan vara denna
http://www.gagnef.se/download/18.5f1caf9013e7a3bf459262/Latrinblad.pdf

Jag komposterar latrinen i 200 l plastfat med svart lock. Under kanten har jag borrat en serie 6 mm hål för ventilation. När jag startar en ny tunna så bottnar jag med kompost från hushållskomposten i förhoppning att få med kompostmaskar och annat trevligt.
Dessa tunnor kan man bygga ett trevligt hus till så dom inte står och förfular miljön.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #11 skrivet: 15 apr-15 kl 22:08 »
Instämmer. Funkar bra med plasttunna typ regnvattentunna. Justera blandningen rätt så brinner det OK. Jag har inte borrat hål utan har locket på glänt med hjälp av en pinne som ligger på kanten, samt en sten ovanpå locket. Jo man kan gott ägna en tanke åt plasttunnornas utseende oxå. Ska själv göra det när jag får tid.

lilla ri

  • Inlägg: 12
    • Värmland
    • 365 saker du kan göra i Stockholm
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #12 skrivet: 15 jun-15 kl 16:38 »
För mig fungerade inte Skogsvildes länk heller.
Men jag gogglade och hittade dokumentet på annan länk: http://www.gagnef.se/media/1620/latrinblad.pdf :-)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #13 skrivet: 15 jun-15 kl 20:48 »
Du kan bygga din kompost genom att stapla upp en fyrkant med lekablock. Fyra block högt brukar vara lagom. Om du lägger betongplattor i botten och täcker med ett trälock, så får du en råttsäker, rötsäker, varmkompost till en billig penning! För att slippa lukt och flugor strör du över träpellets.
kretslopp

dubbel-gustaf

  • Inlägg: 42
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #14 skrivet: 16 jun-15 kl 22:12 »
Gummiduk i botten var ingen höjdare. Dyr och gick sönder direkt. Mina träkomposter blir inte långlivade. Har hållit fem år nu, tippar på att de är slut om ytterligare fem. Nästa kompost jag bygger blir nog en murad variant. Jag tänker mig att det borde funka bra att gjuta någon slags fundament som håller tätt och sedan mura upp sido- och bakväggar. Framvägg och lock av trä. Någon som har byggt något liknande?

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
SV: ritning till latrinkompost
« Svar #15 skrivet: 25 dec-16 kl 19:10 »
håller själv på o bygger husbuss för åretruntboende. tänkte använda mig av sipaxtankar som är issolerade med nån lucka för tömning. borde väl funka?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser