Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 45062 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #320 skrivet: 01 maj-16 kl 10:15 »
Dom vill alltid gå, dit de inte får gå... >:D 8) ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #321 skrivet: 01 maj-16 kl 22:42 »
Dom vill alltid gå, dit de inte får gå... >:D 8) ;D
Kanske läge att du som kan läsa fåren försöker berätta för Morsan lite om elementär fårpsykologi ...  Mina får gick nämligen oftast dit jag ville att de skulle gå.  Där fanns ju mat och en torr liggplats!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #322 skrivet: 02 maj-16 kl 17:41 »
Tja, de vill alltid vara först i kraftfodret. De vill alltid vara först i ensilagebalen efter att morsan har rivit runt i den. Då ska jag hålla bort dom 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #323 skrivet: 02 maj-16 kl 19:48 »
Åkej, det jobb du då gör, det hade jag en särskild uppfinning till.  Jag kallade min uppfinning för grind.   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #324 skrivet: 03 maj-16 kl 18:48 »
Med en bra hund, behövs inga grindar ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #325 skrivet: 03 maj-16 kl 20:51 »
Skryter du inte lite, lite grand nu?   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #326 skrivet: 05 maj-16 kl 17:47 »
Tja, morsan tycker att jag har fööör stort självförtroende ibland :-[ ::) o:)

Vi har haft några underbara dagar då vi har varit hos morsans kompis och letat efter nyfödda bääbisar i hagen. Solen sken och gott sällskap ;D Livet leker!!! :) :) :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #327 skrivet: 05 maj-16 kl 20:44 »
Tja, morsan tycker att jag har fööör stort självförtroende ibland :-[ ::) o:)
Men bara ibland, då?   o:)

Vi har haft några underbara dagar då vi har varit hos morsans kompis och letat efter nyfödda bääbisar i hagen. Solen sken och gott sällskap ;D Livet leker!!! :) :) :)
Härligt!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #328 skrivet: 09 maj-16 kl 19:27 »
 
Men bara ibland, då?   o:)
Ibland tycker morsan att det är bra med mitt stora självförtroende.
I helgen hjälpte vi till att skala ullisar hemma hos kompisen (Flickas) besättning. De tog in ett gäng nylammade mamma-ullisar med små bääbisar in en fålla och försökte att tvinga dom att gå framåt in i en annan fålla. Det gick ju inte alls >:D >:D
Då tog morsan in mig i den trånga fållan. Då var mitt självförtroende bra att ha - speciellt då 10042 fimpade mig rakt in i grindarna (:) Jag skakade på mig och tog henne i örat (bokstavligt talat) Det är mitt sätt att hantera nylammade mamma-ullisar. (Det lämnar inga märken 8) 8) 8) ;D men gör dom så pass upprörda att de flyttar på sig) Sen hade vi inga problem med henne efter det. Morsan hade hört ägarna tala om en "Mördar-Ullis" tidigare. Det visade sig att de var hon som jag tog i örat...
Då tycker morsan att mitt självförtroende är bra!!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #329 skrivet: 27 maj-16 kl 19:52 »
Morsan har nu bytt ut "Lill-puppisen" mot hennes syster. Lite mer lovande kan jag bara tycka!!!
Lill-puppisen visste inte vad hon skulle göra med ullisarna. Systern vet däremot vad hon ska göra!!!! Hon heter Paeg, och jag tror att morsan får försätta att skriva om henne!!! 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #330 skrivet: 28 maj-16 kl 12:03 »
Kan inte Paeg skriva en egen dagbok då ??? 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #331 skrivet: 30 maj-16 kl 20:27 »
Paegs (Pägs) träning finns nu att läsa om under "Vallträning med Lillpuppisen"!
Morsan sliter, kan jag lova!!! ;D ;D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #332 skrivet: 30 maj-16 kl 23:05 »
Rättvist och bra, inte bara du som jobbar då!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #333 skrivet: 15 jun-16 kl 14:27 »
Ja, nu har Bortbytingen (Paeg) börjat i skolan - kurs med morsan. Hon har en hel del att lära sig, tycker jag!!
Jag har varit och jobbat på kompisens stora ullisgård. Där har vi fångar in nyfödda bääbisar och vägt och avmaskat lite äldre bääbisar. Efter fullgjort arbete fick jag stryk av Flickan (Bortbytingens mamma) Jag vet inte vad det var som gjorde att jag fick stryk, men hon hängde sig i nacken på mej och lät väldigt mycket. Morsan tog Flickan som en väska med handtag i ryggskinnet och lyfte bort Flickan. Tack Morsan!!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #334 skrivet: 15 jun-16 kl 15:35 »
Ja, morsor är bra att ha!  :D ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #335 skrivet: 23 jun-16 kl 18:06 »
Ja, nu är det dags att fira den längsta dagen på året säger morsan. Hon vet ju ingenting!!! >:D
Den längsta dagen på året är när mitt vatten har frusit och morsan inte kommer hem förrän det har varit mörkt lääänge!!!
Hon har bjudit in hela släkten: Sin dotter med hennes kille barn och gammhunden Hope. Kompisen med Flicka, Dottern och Lill-puppisen. Bortbytingens 3 morbröder kommer också (däribland SM-hunden) Jag tror att jag och Gammhunden Hope håller oss inomhus på andra våningen. Minst en trappa mellan mig och Flickan!!! 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #336 skrivet: 24 jun-16 kl 00:41 »
Hm, glad midsommar, då, Kite, där uppe på övervåningen!   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #337 skrivet: 25 jul-16 kl 08:35 »
Nu på morgonen har vi tagit upp ullisarna från hagen nere vid sjön, upp till gården där det finns gott om bete, efter att vi gjort vita bollar igår. Ja, det var inte jag som gjorde de vita bollarna förstås - det finns gränser även för mitt kunnande :-[ ::)

Jag samlar ihop ullisarna från den stora branta hagen nere vid sjön och sen säger morsan att det är "sikta och skjut" ;D ;D Dvs sätt dom på vägen och ge dom en rejäl skjuts bakifrån.
Pappa-ullisen halkade efter så då tog morsan in mig i bilen. Ja, hon åker bil efter ullisarna :o :o :o Morsan sa att hon inte ville slåss med en jättestor gammal pappa-ullis som inte ville gå för att han hade blivit påtryck för hårt och tappat kontakten med flocken. Alla kom in i hagen utan problem o:)

Skönt för alla parter att vi gjorde detta tidigt på morgonen, när det inte är så varmt ännu!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #338 skrivet: 26 jul-16 kl 19:23 »
Men det var väl absolut inte du som tryckte på honom för hårt?  :-[ :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #339 skrivet: 28 jul-16 kl 09:41 »
Än är jag inte för gammal o:) o:) o:) o:) (9 år)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser