Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta rätt på fjädrar vid slakt  (läst 7294 gånger)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
Ta rätt på fjädrar vid slakt
« skrivet: 11 jan-13 kl 14:28 »
Brukar ni ta rätt på fjädrarna vid slakt och göra något av dem?

Hur brukar ni i så fall göra vid slakten?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #1 skrivet: 11 jan-13 kl 14:35 »
Bara om de är särskilt fina.  Det är svårt att få dem oskadade, plockningen tar längre tid.
Jag  värmer dem i hett vatten eller i ugnen, sedan gör jag fina buntar och säljer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #2 skrivet: 11 jan-13 kl 14:38 »
Bara om de är särskilt fina.  Det är svårt att få dem oskadade, plockningen tar längre tid.
Jag  värmer dem i hett vatten eller i ugnen, sedan gör jag fina buntar och säljer.

Torrplockar du eller skållar du?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #3 skrivet: 11 jan-13 kl 14:44 »
Skållning och vattenbad gör vingpennor fransiga och fula, så dem får man snällt torrplocka och desinficera i ugnen. Mjuka fluff-fjädrar som på låren på DvärgKochin går bra att blöta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #4 skrivet: 11 jan-13 kl 15:07 »
När jag har en tupp tex som jag vill spara fjädrar från så brukar jag klippa av dem med en sax precis innan vi slaktar.
Klipper inte hela vägen ner i skinnet utan brukar lämna ca 1 cm.
De fjädrar jag tar reda på använder en kompis när hon gör smycken osv.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #5 skrivet: 11 jan-13 kl 16:45 »
Jag tar vara på de fina fjädrarna när ja plockar dom vid slakt, gör drömfångare, örhängen m.m..

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #6 skrivet: 11 jan-13 kl 17:01 »
I bland sparar jag fjädrar som jag plockat,plockar våra fåglar för hand,och ibland så sölar man inte ner fjädrarna med blod så då går dom bra att ta reda på............ fryser dom väldigt luftigt i påse så det blir frost skadat ordentligt om det är nåt *kött* kvar på fjädrarna..... dom blir hur fina som helst och inget händer med dom efteråt........... jag har gjort en kudde av egnahems fjädrar,örhängen och jag brukar skicka iväg frysta fjädrar till en internet kompis, han och hans fru binder flugor för fiske.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #7 skrivet: 11 jan-13 kl 17:45 »
Jag tar vara på de fina fjädrarna när ja plockar dom vid slakt, gör drömfångare, örhängen m.m..

kanske ska tillägga att ja gör som ingelavw, fryser dom luftigt så att bakterier dör och fjädrarna inte skadas. Vet några som kokar också men det är inte alltid så lyckat för på endel fjädrar så lossnar 'fjädrarna från pennan'.. mvh

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #8 skrivet: 11 jan-13 kl 17:59 »
men när ni slaktar så rycker ni dom fina fjädrarna innan ni doppar dom i vatten?

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #9 skrivet: 11 jan-13 kl 18:01 »
Linkoso brukar väl göra något med hela kroppen, tar ut köttet och allt det.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #10 skrivet: 11 jan-13 kl 19:49 »
men när ni slaktar så rycker ni dom fina fjädrarna innan ni doppar dom i vatten?

nix, det kan man ju såklart göra men för mig är det inte så noga, får mer fjädrar än vad som går åt oftast..  det som brukar va problemet för min del är att jag kommer på att de fjädrarna som sitter på halsen är finast efter att jag huggit av huvudet.. då brukar de inte vara så många att plocka där som inte är blodiga eller borta..  :-\

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 19:54 »
Hej
Vid slakt av blomme höns brukar jag dra va de fjädrar som är fina innan jag skållar....då är djuret dött.
Den blommiga fjäderdräkten är jättefin i påskris tex. Brukar göra knippen på tre & placera i riset...i olika kulörer.
Det blir jättefint  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 20:52 »
Jag drar bort de fjädrar jag vill ha direkt när blodet runnit av - som man gör man plockar höns helt enkelt. Sen lägger jag dom luftigt ifall det finns något fukt på dom och sen fryser jag det ett tag. Och det är bara för att ev löss ska dö.
Några "köttrester" har jag aldrig lyckats få med.
Har använt fjädrar till örhängen o dyl i många år.
//Luff

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 18:23 »
Kul att det är flera som gör något av fjädrarna. Ofta är de ju väldigt fina så det känns lite synd att slänga.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

HannaC

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #14 skrivet: 10 okt-17 kl 18:24 »
Har några jättefina tuppar (hedemora/isabellfärgad leghorn), som silver och guld i fjädrarna. Tycker det är synd att inte göra något av dem. Har kollat på slaktfilm där man drar av hela skinnet med fjädrar och allt men vet inte riktigt om det underlättar. Plus, vill man inte ha skinnet kvar när man tillagar dem? Så, plocka de torra (finaste fjädrarna) efter slakt och sedan skålla, eller hur göra? Och när ni desinficerar i ugn, hur gör ni då? Blir de verkligen riktigt rena i frys?

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ta rätt på fjädrar vid slakt
« Svar #15 skrivet: 10 okt-17 kl 22:36 »
Frysen är för ohyra. Bör göras i omgångar. Frys ner, tina upp, låt ligga i tre veckor luftigt, frys igen.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser