Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däck, rullningsmotstånd och väglag  (läst 15521 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #60 skrivet: 03 jun-15 kl 00:28 »
Ok, vi kör väl lite off-topic då:  :D

Läskigt det där med tillsatserna... Det har nästan i alla tider också förekommit rena bullshitpreparat, vissa mer...

Nä, jag startar en separat tråd om ämnet i stället, detta är intressant!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #61 skrivet: 09 jun-16 kl 00:04 »
*väcker gammal däcktråd efter att ha blivit inspirerad av tråden om jämförelse mellan två specifika däcktyper*

Visst har däckmönstren förändrats mycket de senaste 20-30 åren? När jag började köra bil för 30 år sedan var det ganska stora variationer på hur mönstren såg ut men det mesta var variationer på relativt fristående mönsterklackar med en hel del sajping (fina små skåror i sicksack som sades bita bättre i torr asfalt). Idag verkar de flesta personbilsdäck jag ser till vardags mer utgå från slicks med tre eller fyra längsgående rännor. Oftast finns sedan tvärgående rännor över däckens ytterkanter för att bättre leda bort regnvatten.

Vad hände med sajpingen? Sedan jag bytt från den gamla sortens däck/mönster till bredare moderna däck på min gamla Saab har jag fått en ruskig ökning av väggreppet på torr asfalt. Bränsleförbrukningen är oförändrad och min extrema ecodriving är numera ett känsligt "instrument" som omedelbart visar minsta avvikelse. Att bredare däck skulle kosta mer bränsle generellt vill jag påstå är en seglivad myt!

Ett bredare däck ger visserligen större anliggningsyta, men är däcktrycket oförändrat kommer det bredare däcket bära bilens vikt bättre utan att deformeras lika mycket och borde därför rulla LÄTTARE än ett smalare däck. Om det smala däcket dessutom har ett mer uppbrutet mönster med klackar som kan flexa åt olika håll borde friktionen bli ännu högre.

Men hur är egentligen moderna breda däck typ "skurna slicks" i rejält regnväder, i synnerhet när de börjar bli slitna? Har det med åren blivit lättare att få vattenplaning eller dränerar dagens däck trots allt bättre? Moderna bilar är förstås också tyngre än för 30 år sedan i samma storleksklass, men inte så mycket att det borde kompensera för den större "bärplansytan" i regnväder.

Om man som jag går från 155:or till 195:or på en 40 år gammal bil och dessutom är snål nog att köra på begagnade däck i slutet av deras lagliga livslängd, ja då vore det konstigt om det skulle gå att blåsa på lika fort som med de smala originaldäcken när regnet vräker ner...
Fast det är å andra sidan vansinnigt roligt hur bilen gått från att vara en svampig kossa på vägen till en gocart, och det utan att förbrukningen ökat det minsta!

En annan sak jag konstaterade i våras om moderna sommardäck: Familjens pinsamma reservbil, en gratis Audi A4, hamnade vid ett tillfälle på en kvarbliven liten isfläck i vägkanten när jag skulle vända bilen. -Det var nästan helt plan mark och hjulet bara slirade. Situationen var främmande för mig som ofta kört mina gammalbilar försiktigt med sommardäck mitt i vintern. Visst kan man lätt köra fast, men Audins typiska moderna 195/65R15 med tre längsgående rännor på i övrigt nästan helt slätt gummi är direkt löjligt mycket sämre på halka.
 
Alltså, vad har vi fått från däckutvecklingens senaste 30 år? Mindre rullningsfriktion och bättre grepp på torr asfalt men klart höjd risk för vattenplaning och mycket större risker vid minsta vinterhalka! -Fast det fixar väl de moderna bilarnas aktiva stabilitetssystem...?  :o
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #62 skrivet: 09 jun-16 kl 12:27 »

Alltså, vad har vi fått från däckutvecklingens senaste 30 år? Mindre rullningsfriktion och bättre grepp på torr asfalt men klart höjd risk för vattenplaning och mycket större risker vid minsta vinterhalka! -Fast det fixar väl de moderna bilarnas aktiva stabilitetssystem...?  :o

Jo, de tror det de ovetande nybilsförarna ;D Det stod ett antal slicksförsedda bilar i vägrenen när aprilvädret skojade med de som bytt till sommardäck lite för tidigt.

Det är intressant det där med att det faktiskt till största del är mönstret som kostar i friktion. Jag som helst har breda däck med bra mönster för färd utanför vägen får då nackdelen med bränsleförbrukningen på väg som är den största delen av mina mil. När jag nu närmar mig att vara tvungen att köpa nya sommardäck så tänker jag öka bredden en del men köpa ett snålt däck. Jag får sätta ett par länkar till i snökedjorna och vara beredd att ta fram dem oftare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #63 skrivet: 09 jun-16 kl 12:40 »
På blöta grusvägar går det mycket lättare med sådana här än vanliga smala däck.

http://www.lovenracing.com/dack--slicks-p-647-c-188.aspx

En bekant körde på sådana.

Framför allt är det bra grepp om man har bråttom vid starten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser