Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkraftfunderingar  (läst 6196 gånger)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #20 skrivet: 30 maj-15 kl 22:56 »
Handlingarna ska vara mindre än 50 år gamla för att kunna luta sig åt hävd. I praktiken kommer du i en gammal dammkonstruktion, förr troligen än senare, tvingas söka ny vattendom såvida det inte finns godkända vandringsvägar. Det finns mycket att säga om vattenkraft, men har du inte papper i ordning så kommer det kosta.  Och det kostar för tillfället på att hålla pappren i ordening.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #21 skrivet: 30 maj-15 kl 23:05 »
Här har vi ett exempel på hur det kan gå.
Trots att det varit dämt på platsen i många många år.
http://www.expressen.se/gt/nu-blir-hans-kraftverk-olagligt--efter-50-ar/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #22 skrivet: 31 maj-15 kl 17:10 »
Precis. Där står all småskalig vattenkraft idag. Eus vattendirektiv i sitt esse.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #23 skrivet: 31 maj-15 kl 17:48 »
Det är inte bara EU:s vattendirektiv som orsakar förändring. Tidigare har man i princip bara tagit hänsyn till laxfiskar när det gäller vandringsfisk, men naturligtvis vandrar även annan fisk, även om sträckorna är kortare och det är svårare att utreda.

smen sturesson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #24 skrivet: 31 maj-15 kl 23:01 »
jag glömde att skriva var vattnet i våran dam komer ifrån alla dikena börjar där vi har sur hål och längst med våra åkrar. med andra ord ställen på våran mark där vattnet träcker upp i dagen utan att någon vatten spegel bildas. vattnet rinner sedan från dikena till våran dam där det sedan rinner ut på en stor myrr. vad det gäller fisk så har jag rensat dessa dikena för hand så som mina anfäder som en gång anlade dikena gjorde och jag har aldrig sett någon fisk i dessa diken. och ja jag menar MINA anfäder för jag är 6 generation på gården sen det sista skiftet på mitten av 1800 talet och dess för innan hörde det till gården innan vår som har varit i släkten i över 200 år.

närmare om dikena så är de inte särskilt breda eller djupa men med ett bra flöde, vissa stälen kan förviso vatten djupet gå upp till 8-10 cm men för det mesta ligger det på 4-6 cm och på vissa ställen grundare. enligt länstyrelsen har vi rätt att dränera våran mark för att kunna bruka den och skulle vi inte göra det så skulle det vara omöjligt att köra med traktor på åkrarna samt vara omöjligt att koma fram i skogen som är vatten sjuk tillräkligt

våran fastigheten på 75 hektar är ca hälften myrmark och inte bruknings bar och den andra resterande delen ligger inklämd mellan flera mindre mossar, det är med andra ord väldigt lerigt i våra marker.
« Senast ändrad: 31 maj-15 kl 23:07 av smen sturesson »

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattenkraftfunderingar
« Svar #25 skrivet: 01 jun-15 kl 00:55 »
Det är precis vandringsvägar som är fokus, av innehållet i Vattendirektivet som berör vattenkraften...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bustera, Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser