Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nordiska bin  (läst 5067 gånger)

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
Nordiska bin
« skrivet: 21 jul-12 kl 04:30 »
Någon som vet fakta om vår lokala sort, nordiskt bi.

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
SV: Nordiska bin
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 07:26 »
Vet att de fanns vilda bruna bin i ihåliga träd på 60-talet. Frågade min morfar vart de tog vägen och han påstod att de hade parats med tambin (gula ofta lite ilskna italienare ) och sen inte klarat vintern.
Hatte

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Nordiska bin
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 08:10 »
Någon som vet fakta om vår lokala sort, nordiskt bi.



se min hemsida.....

http://ekotradgard.dinstudio.se/text1_7.html
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Nordiska bin
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 15:13 »
Ta en kik här men akta dig för att kalla dem för ursprungliga eller "rätta" eller nåt annat positivt här för då blir man lätt kallad för att vara Nordkorean eller antiallt..... möjligen taliban......

http://nordbi.nu/

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Nordiska bin
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 21:35 »
Jag tycker inte det är riktigt rättvist att säga att man inte får uttrycka positiva ord om det nordiska biet. Problemet är istället att det ideligen både  här och IRL kommer nybörjare som vill ta tillvara det som verkar vara vår lantras, det nordiska biet, utan att förstå att det fungerar inte så med bin. Man styr bara över moderns halva av genomet, de parar sig med det som finns runtomkring och för man in material som inte passar med det som finns blir inte bra för varken nybörjaren själv eller andra på 20 km avstånd runtomkring. Den som för in avelsmaterial som inte passar blir därefter själv beroende av att köpa in drottningar. Det är omöjligt att hålla en egen ras av bin om man inte skickar sina drottningar till parningsstation/parningsplats.

Jag har inte själv provat det nordiska biet, men pratat med biodlare som har och det är helt klart betydligt flitigare än de andra raserna vid sämre väder och det har överlägsen övervintringsförmåga. Men avelsarbetet har inte kommit lika långt med det, därför har det inte lika bra produktionsegenskaper på starka ensidiga jordbruksdrag och inte heller lika bra avkastning i blandbygd. Men å andra sidan, om man avlar på det nordiska biet för att få bättre produktionsegenskaper, vad skiljer det då från ett typiskt avelsbi som buckfast?

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Nordiska bin
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 22:02 »
Nej, jag får väl medge att det jag skrev var både slarvigt och lite orättvist......... Det fick mig att tänka på en tråd som jag tror handlade om svält nån gång i våras där jag luftade mina ideer om att det var fel att förinta vilda djur (eller lokala raser av dem) som hör hemma i vår natur genom att föra in nya från annat håll. Jag tyckte också att det från början var fel att plocka hit Buckfast, Ligustica (som jag själv har) o Carnica och vad det nu kan vara för ena som finns..

När det gäller avelsbiten så är jag i grunden negativ till att det hålls på med avelsarbete på vilda djur, dit räknar jag bin som hålls av människor även om människan på senare tid tyvärr sett till så att de inte längre klarar av att leva i det fria utan behandling mot varroa tex.....

Skall försöka vara mera solklar med mitt gnällande till en annan gång

Mimie

  • Gäst
SV: Nordiska bin
« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 22:01 »
Tyvärr vet jag inte mer om vildbin än att de huserar i min skorsten.... :-(

Madde Len

  • Inlägg: 12
    • Dalsland
    • Livet på landet
SV: Nordiska bin
« Svar #7 skrivet: 22 jul-12 kl 22:11 »
Här i Bengtsfors-trakten har de flesta Nord-bin. Så det blir inga korsningsproblem.
Länk: http://www.nordbi.org/bi-filer/n-bi-story.htm
Ingvar som skrivit är här ifrån och har gjort ett gedigert arbete för att rädda dem från att bli utdöda!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: Nordiska bin
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 20:08 »
Nej, jag får väl medge att det jag skrev var både slarvigt och lite orättvist......... Det fick mig att tänka på en tråd som jag tror handlade om svält nån gång i våras där jag luftade mina ideer om att det var fel att förinta vilda djur (eller lokala raser av dem) som hör hemma i vår natur genom att föra in nya från annat håll. Jag tyckte också att det från början var fel att plocka hit Buckfast, Ligustica (som jag själv har) o Carnica och vad det nu kan vara för ena som finns..

När det gäller avelsbiten så är jag i grunden negativ till att det hålls på med avelsarbete på vilda djur, dit räknar jag bin som hålls av människor även om människan på senare tid tyvärr sett till så att de inte längre klarar av att leva i det fria utan behandling mot varroa tex.....

Skall försöka vara mera solklar med mitt gnällande till en annan gång

1907 så importerades det bin till Norrland från Dol. Det var med andra ord typ Carnicabin! Och sedan dess och även tidigare så har det importerats bin från det här området till olika delar av det här landet. De här bina har haft lite olika namn. (Hedbin med mera).

Buckfast har en hel del av Carnica i sig redan från start och ofta så köper Buckfast-odlare drottningar från Carnica-odlare för att få mer  vitala bin.

Självklart så ska i utnyttja aveln men göra det på rätt sätt. Vi ska hålla rena raser, så att vi kan komma tillbaka och hitta "tråden" igen om något går snett!   





viktor57

  • Inlägg: 8
  • Boende i Skåne med sambo, hund.
    • Skåne
    • hulta
SV: Nordiska bin
« Svar #9 skrivet: 11 feb-17 kl 10:34 »
Väcker lite liv i denna tråd.

Är lite nyfiken på hur pass denna inhemska ras utvecklas i vårt land.

Hälsning

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Nordiska bin
« Svar #10 skrivet: 12 feb-17 kl 20:28 »
Kontakta Ingvar Arvidsson http://www.nordbi.se/?page_id=20 för att få referenser till de större biodlarna i Sverige som använder Nordiska bin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser