Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avocado & solrosfrö?  (läst 6485 gånger)

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Avocado & solrosfrö?
« skrivet: 01 nov-06 kl 08:56 »
Har hört att avocado är giftigt för vissa fåglar, hur är det med hönsen, nån som vet? Det kan ju halka ned en annnan bit i matresterna.
Eftersom jag har dvärghöns så undrar jag om man törs ge dom solrosfrö, samma som man ger till vildfåglar. "Knäcker" dom fröerna först eller sväljer dom fröerna hela med risk att dom fastnar i krävan? Dom får lite solroskärnor ibland men det blir dyyyyyrt.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 08:59 »
Jag ger både solros (fast bara på vintern när det är kallt) och avokadorester eller om någon blivit dålig. Hönorna bara pickar ut fruktköttet på avokadon men hade ingen aningen om att det kan vara giftigt, jag tänker nog att de är sådana finsmakare att de inte skulle äta något som var gftigt. Men det kanske är fel! SÅ jag vill också gärna veta!

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 22:14 »
Jag ger några nävar solrosfrön av och till.  De älskar att sparka runt i ströbädden i jakten på godiset, en säck på 15 kg gick för under hundringen, tycker inte att det är dyrt :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #3 skrivet: 01 nov-06 kl 22:35 »
Under vintern så får mina höns oskalade solrosfrön, om dom hackar sönder skalet vet jag inte, men ingen av dom har blivit dålig ännu. Jag har både stora och dvärghöns..
Avocado försökte jag odla förra året och har för mig att de fick någon, och ingen som blev dålig då heller, men "köpta" avocado kanske är besprutade med något som hönsen inte tål..??, men har svårt att tänka mig att de blir sjuka av "rester"..

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-06 kl 10:07 »
Jag ger några nävar solrosfrön av och till.  De älskar att sparka runt i ströbädden i jakten på godiset, en säck på 15 kg gick för under hundringen, tycker inte att det är dyrt :-[
Var det skalade solrosfrön? Var köpte du dom i så fall?
Har köpt 500G för ca 18:- det blir dyrt i längden. Oskalade är ju mycket billigare, det var därför jag undrade om jag törs ge dvärghöns oskalat. Hampfrön äter dom med förtjusning och tycks klara av.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

orloff

  • Gäst
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-06 kl 18:24 »
Ge inte för mycket av solrosfröna. Hönsen blir feta och värpningen minskar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 18:34 »
Hur krossar ni solrosfröet ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 22:46 »
Ge inte för mycket av solrosfröna. Hönsen blir feta och värpningen minskar.
Dom får det som "godis" och lite extra inför vintern. Dessutom gör det inget om värpningen avtar, dom behöver vila ett tag tycker jag.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Pelargon

  • Gäst
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #8 skrivet: 07 nov-06 kl 14:54 »
Hur krossar ni solrosfröet ?

Undrar jag också ? eller kan man köpa det krossat någonstans ?

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-06 kl 19:22 »
Har inte ens tänkt på att de är oskalade :-[
Både små och stora har ätit med förtjusning.
Kanske går det att höra med någon bonde som har spannmålskvarn om du kan få köra igenom en säck oskalade ???
15 kg 99:- på ICA
25 kg 199:- Granngården
25 kg 169:- Gardencenter (lokalt)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Pelargon

  • Gäst
Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #10 skrivet: 10 nov-06 kl 19:43 »
Ja man kan troligen göra så.
Läste att man ska ge Solrosfröna krossade till höns så jag trodde att man kunde köpa dem färdigkrossade  :-[

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Re:Avocado & solrosfrö?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-16 kl 17:15 »
Under vintern så får mina höns oskalade solrosfrön, om dom hackar sönder skalet vet jag inte, men ingen av dom har blivit dålig ännu. Jag har både stora och dvärghöns..
Avocado försökte jag odla förra året och har för mig att de fick någon, och ingen som blev dålig då heller, men "köpta" avocado kanske är besprutade med något som hönsen inte tål..??, men har svårt att tänka mig att de blir sjuka av "rester"..

Har också fått lära att avokado är giftigt för fåglar :-\  Jag skulle nog inte chansa...  Finns så mycket annat de kan äta, utan fara.
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-16 kl 22:10 »
Mina höns får inte avocado.  Och jag talar alltid om för hönsvakter : inte avocado.

Solrosfrö får de hela när de får.  Hönsmammor skalar dem åt sina små - hur gulligt som helst.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #13 skrivet: 04 jan-16 kl 00:15 »
Borde finnas ett pris för att återuppliva en tråd efter 10 år.

Jag ger inte heller avocado, har dock inte sett svart på vitt att det är rent hälsovådligt för fjäderfä, solrosfrö ger jag som tillskott på vintern och då skalade, känns onödigt att de ska behöva äta så mycket skal.

Björnberg

  • Inlägg: 28
  • Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #14 skrivet: 04 jan-16 kl 11:07 »
Borde finnas ett pris för att återuppliva en tråd efter 10 år.

Jag ger inte heller avocado, har dock inte sett svart på vitt att det är rent hälsovådligt för fjäderfä, solrosfrö ger jag som tillskott på vintern och då skalade, känns onödigt att de ska behöva äta så mycket skal.
Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd, när ämnet redan fanns. Jag var inte med för 10 år sedan.. Om trådarna är "inaktiva" efter en viss tid, så borde de kanske raderas?
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #15 skrivet: 04 jan-16 kl 11:23 »
Var inte menat som en pik, kanske den  :P gubben visar ungefär hur jag kände mig när jag såg tråden.

andtol

  • Gäst
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #16 skrivet: 04 jan-16 kl 16:06 »
Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd, när ämnet redan fanns. Jag var inte med för 10 år sedan.. Om trådarna är "inaktiva" efter en viss tid, så borde de kanske raderas?

Det går utmärkt att lyfta gamla trådar om man har ytterligare information, kunskap eller frågor om ämnet.

Gamla trådar raderas inte utan ligger kvar. Ofta är det mycket bra kunskap om en mängd olika ämnen.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #17 skrivet: 04 jan-16 kl 17:19 »
Vet inte om höns klarar att äta avocado men papegojor gör det inte. Har två svarthuvade vitbukspapegojor. Den ena fick tag i en pytteliten bit som den hittade på bordet. Skall tilläggas att biten var så liten så den var svår att se. Den blev rejält sjuk. Trodde inte den skulle klara sig  :'(. Veterinären förklarade att det finns något gift (som heter något  ;D)i avocado och det tål inte fåglar.Eller så bildas det något gift. Tyvärr kommer jag inte ihåg för det var för många år sedan. Så efter detta vågar jag inte ge avocado till hönsen. De får så mycket annat gott  :) Skall tillägga att papegojan mår bra och bordet torkas noga innan de får vara där  ;D

nide

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #18 skrivet: 24 feb-16 kl 01:49 »
Hej. Jag har ingen erfarenhet av att föda upp höns, men under min efterforskning har jag fått lära mig att avocado innehåller Persin https://en.wikipedia.org/wiki/Persin. Symtomen verkar kunna vara ganska allvarliga, vid en hög dos en obehaglig död. För mer information se http://www.merckvetmanual.com/mvm/toxicology/food_hazards/avocado.html.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Avocado & solrosfrö?
« Svar #19 skrivet: 10 mar-16 kl 19:01 »
Här finns en till gammal tråd angåenda avokado till fåglar, se mitt svar där :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52606.msg412215#msg412215


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 11 användare (1 dolda)
Mikael Jalonen, xaelanar, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser