Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillföra kol  (läst 10675 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Tillföra kol
« skrivet: 31 jan-12 kl 16:21 »
Har nyligen skaffat en "ny" gård och tänkte väl börja bryta lite nya trädgårdsland till våren. Jorden här är väldigt sandig och på mäklarens bilder från sommaren ser det ut att växa rätt magert på gräsmattan. Alltså känns det som det kommer att behöva tillföras mycket organiskt material.

Har läst och hört lite lätt om terra preta eller vad det kallas och det verkar ju vara ett bra sätt att få något mer beständigt för att förbättra strukturen j jorden. Kol har tillverkar jag kontinuerligt i kakelugnarna har jag upptäckt :) Men hur mycket vågar man tillföra? Är det bara att vräka på eller bör man vara lite återhållsam? Jag misstänker ju att vara sig man vill eller inte så lär det följa med en hel del aska också och det är väl inte direkt lysande att överdosera av?

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Tillföra kol
« Svar #1 skrivet: 31 jan-12 kl 17:30 »
Men är inte kol i såna här sammanhang detsamma som halm, vissna löv etc näringsfattigt organiskt material? Alltså bara motsatsen till kväve som är lika med ex gröngödsling. Man blandar kväve och kol för att få balans i jordmånen.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tillföra kol
« Svar #2 skrivet: 31 jan-12 kl 17:41 »
Terra preta består av jord med tillsatt kol, javisst. Men det är kol som bildats bär man bränt organiskt material vid underskott av syre. Det "kol" som blir kvar i kakelugnarna, blandat med aska, är inte samma sak.

Det finns bra beskrivningar på hur man gör för att få terra preta, om man söker på det.

Det behövs ändå tillskott av organiskt material, dvs kompost. Och den skapas, som SoloQwist skriver, genom att man blandar kolrikt och kväverikt material så att man får rätt proportioner.

Täckodling är ett sätt att förbättre jorden samtidigt som man odlar.

Det finns mycket info här på alternativ.nu. En annan bra hemsida är www.fobo.se
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 18:10 »
Täckodling praktiserar jag redan och är rätt väl insatt i hur det fungerar. Tanken var väl att man skulle kunna boosta processen med att få upp mullhalten genom att tillföra kol. Vill man balansera kolet med kväve så är det väl vanligt att man blandar kolet med urin vad jag förstått? Men frågan är som sagt om det är farligt/skadligt att tillföra för mycket under för kort tid?

Är det verkligen någon större skillnad mellan mellan riktigt kolat kol och det som blir över i kakelugnen. Det har väl uppstått pga att det drunknat i askan och därför inte fått tillräckligt med syre?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tillföra kol
« Svar #4 skrivet: 31 jan-12 kl 18:14 »
Ja, det är skillnad. Kolet som man använder till terra preta är ickereaktivt, det behöver inte tillsats av kväve för att fungera. Vanligt kol, som det som bildas i kakelugnar, är reaktivt.
Kolla fobos hemsida, har för mig att det finns jättemycket info om terra preta där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #5 skrivet: 31 jan-12 kl 18:24 »
Ok, jag misstänker att det innebär att det kommer att brytas ned som allt annat organiskt avfall med andra ord? Men det borde väl gå att använda som vilket kvävefattigt täckmaterial som helst ändå? Dumt att låta det gå till spillo menar jag :) Ska kika om jag hittar något på fobo!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Tillföra kol
« Svar #6 skrivet: 31 jan-12 kl 18:35 »
Ja, det innebär att ditt kol från kakelugnen kommer att brytas ner som allt annat kolrikt material, och det går bra att använda det i odlingarna, om man får en någorlunda bra balans med andra saker som man tillsätter.

Men det kommer inte att skapa terra preta, den svarta jorden, som gjorde indianerna så framgångsrika i den regionen, och som ökar bördigheten i jorden åtminstone så länge att vi fortfarande kan se det flera hundra år efter det att indiankulturerna gick i graven.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tillföra kol
« Svar #7 skrivet: 31 jan-12 kl 19:30 »
Träkol bryts ner mycket, mycket långsamt. Vi pratar 1000-tals år.

Löv, gräsklipp, halm eller sågspån tillför också kol, men det bryts ner mycket snabbare och ger då näring åt organismer i jorden. Träkolet tillför i sig ingen näring, utan luckrar och luftar och fungerar som närings- och vattenmagasin genom att det är så poröst. Det kallas biokol och det forskars friskt på det just nu.

Du kan tillföra upp emot 5 kg träkol per kvadratmeter om du fräser ner det djupt.

Du kan använda helt vanlig krossad grillkol som du blötlägger i nässelvatten eller liknande under några veckor för att "ladda". Blanda vatten, stenmjöl, krossat kol, kiss  :-X, gräs- och nässelvatten till en slabbig sörja och låt stå och "mogna". Rör om ibland. Sprid sedan ut och mylla ner. Du kan gärna lägga det i rader där du sedan skall odla lite mer näringskrävande växter första året efteråt. Stenmjölet ger extra näring!!!

I praktiken kan det vara lämpligt med kanske ett kg per kvadratmeter ganska ytligt där du skall odla grönsaker. Sedan upprepa kommande år där du odlar.

Du kan krossa grillkol i en cementblandare där du lagt in några rejäla vedbitar från årets ved, och som alltså inte är torkade utan bra tunga. Gärna ek. Lite vatten gör att det inte dammar.

Eller så gör du som indianerna gjorde och lägger aska och kol från elden i komposten. Sedan använder du den komposten i trädgården och får äkta terra preta med tiden. Men det tar några år ...

Askan kan det vara bra att sikta ifrån och sprida på stor yta på gräsmattan, runt fruktträd och buskar (ej hallon eller potatis!) eller i skogen.

Mer här:
https://www.google.com/search?q=biokol
http://www.geo.uu.se/biokol/default.aspx?pageid=311&lan=0
http://www.vindelkol.se/text1_13.html
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1C.HTM
http://www.ja.se/?p=39744&pt=105&m=3433
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 19:39 av sɹǝpuɐ »

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #8 skrivet: 31 jan-12 kl 21:24 »
Tack! Mycket matnyttigt :)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Tillföra kol
« Svar #9 skrivet: 08 feb-12 kl 10:38 »
Hej,

kol finns att köpa här, den måste dock laddas först.....

http://www.vindelkol.se/text1_13.html

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Tillföra kol
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 14:29 »
Här kommer en beskrivning av hur vi framställer biokol på ett energieffektivt sätt, dock i liten skala.

Vi har en stor täljstensspis med ganska stor bakugn. Där eldar vi för att värma upp huset. I ugnen får det plats med 2 ca 4 liters rostfria kastruller. Dessa kastruller köper vi på loppis för några tior. Kastrullerna fyller vi med träflis, sågspån, hyvelspån, nötskal, kottar, möglig lök, plommonkärnor eller något annat organiskt material. Sedan ställer man dem på botten av ugnen innan man har börjat elda, placerar man på glöden, eldar man snart hål i botten. På kastrullerna har man lock som sluter tätt, på locken en tyngd så att de håller sig på plats.

Sedan eldar man runt kastrullerna och även ovanpå. Följande händer, efter en stund börjar det sippra fram gas under locket, först är det en hel del vattenånga, men sedan börjar gaserna brinna och bidrar därmed till till uppvärmningen av huset.

När det inte kommer lågor från kastrullen mer, kan man ta ut den och låta den svalna med locket på. Tar man bort locket för snabbt, är det risk för att kolet börjar glöda och det blir aska av det hela.

Kolet häller vi i en 200 liters plasttunna och när tunnan är full med kol, häller vi urin över det hela tills allt kol har blivit indränkt. På två personer lyckas vi åstadkomma ca 600 liter kol-urinblandning under en vinter.

Denna sörja åker ut på grönsakslanden under våren och grävs eller fräses ned i jorden.

Sommaren 2011 odlade vi kål och rotselleri där vi hade biokol i jorden. Resultatet var imponerande. Mängder med vitkålshuvuden på 7-10 kg och även rödkålen gav fantastiskt kompakta huvuden på 2,5-4 kg. Rotsellerierna blev större än någonsin tidigare, och då har vi ändå odlat här i mer än 35 år.

Kastrullerna har en begränsad livslängd och måste bytas ut då och då. Därför har jag beställt av en lokal smed en låda med lock av mer eldtåligt gods som rymmer ca 10 liter kolningsbart material. Volymen på det man kolar krymper till ungefär hälften efter att det är färdigkolat.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #11 skrivet: 31 maj-12 kl 15:07 »
Du kan tillföra upp emot 5 kg träkol per kvadratmeter om du fräser ner det djupt.

Vad händer om man tar i mer? =)
Vad är riskerna med att överdosera? Blir det sämre på något vis, eller är det bara det att det är onödigt?

Tack för att du hänvisade mig hit från uppvärmnings-tråden, mycket matnyttigt här! :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tillföra kol
« Svar #12 skrivet: 31 maj-12 kl 15:35 »
Det blir nog för lite organiskt material i jorden för maskar och mikroorganismer. Mull och annat mums. Men innan du kommer så långt så har du fått fräsa ner väldigt stora mängder träkol.

Jag har gjort träkol i ett stort oljefat som var öppet i ena änden. Fyllde med bakar och ytor från sågverket. Sedan vände jag det upp-och-ner på en plåt och tätade nertill med sand. Sedan eldade jag utanpå. En del av kolet grillade jag med, en del, det fina, lade jag i komposten.

Lite osäker på hur man bäst skaffar större mängder. Bär emot att beställa per lastbil och grillkol blir dyrt. Något liknande den metod masa använder ovan är nog bäst. Min metod med oljefat kräver mycket ved utanför. Borde vara bättre isolerat så att man tar vara på veden bättre. Egentligen borde gaser och tjära från det man har inne i oljefatet räcka för at göra om innehållet till kol, och ge extra värme på köpet...
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 16:11 av sɹǝpuɐ »

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #13 skrivet: 31 maj-12 kl 16:21 »
Det blir nog för lite organiskt material i jorden för maskar och mikroorganismer. Mull och annat mums. Men innan du kommer så långt så har du fått fräsa ner väldigt stora mängder träkol.

Jag har gjort träkol i ett stort oljefat som var öppet i ena änden. Fyllde med bakar och ytor från sågverket. Sedan vände jag det upp-och-ner på en plåt och tätade nertill med sand. Sedan eldade jag utanpå. En del av kolet grillade jag med, en del, det fina, lade jag i komposten.

Lite osäker på hur man bäst skaffar större mängder. Bär emot att beställa per lastbil och grillkol blir dyrt. Något liknande den metod masa använder ovan är nog bäst. Min metod med oljefat kräver mycket ved utanför. Borde vara bättre isolerat så att man tar vara på veden bättre. Egentligen borde gaser och tjära från det man har inne i oljefatet räcka för at göra om innehållet till kol, och ge extra värme på köpet...

Bäst skulle nog vara om man kunde syssla med detta på vintern. Och ha en liten pyrolys-anläggning hemma, så att man får nytta av spillvärmen som uppvärmning av sitt hem. :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tillföra kol
« Svar #14 skrivet: 31 maj-12 kl 16:37 »
Fast egentligen är inte tillsats av kol något som man vill hålla på med år ut och år in. Det är något man gör en gång, och sedan varar effekten sisådär 10 000 år. Fast då handlar det om rätt stora mängder kol...  8)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tillföra kol
« Svar #15 skrivet: 31 maj-12 kl 23:45 »
Fast egentligen är inte tillsats av kol något som man vill hålla på med år ut och år in. Det är något man gör en gång, och sedan varar effekten sisådär 10 000 år. Fast då handlar det om rätt stora mängder kol...  8)

Jao, stora mängder kol.
Det är mycket jordbruksmark som måste förbättras på våran jord. :)

dilog

  • Gäst
SV: Tillföra kol
« Svar #16 skrivet: 01 jun-12 kl 01:19 »
När nån kommer på hur man ska kola gummi och plast kommer jorden kunna bli ordentlig bördig. Mycket kol blir det.

Juniperus

  • Gäst
SV: Tillföra kol
« Svar #17 skrivet: 03 jun-15 kl 10:52 »
Det enklaste borde väl vara att kola i en gropmila. Jag har mycket ris och sly som jag tänkte försöka kola för att sedan tillföra jorden. 5 kilo per kvadratmeter låter mycket är det någon som har provat att fräsa ner sådana mängder? vad har ni sett för odlingsresultat?

Går det bra att använda kol av lövträd såväl som barrträd?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tillföra kol
« Svar #18 skrivet: 03 jun-15 kl 12:34 »
Cecilia Sundberg  på SLU har utvecklat en biokolspis, som både producerar biokol och kan användas vid matlagning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=6131863

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:722263/FULLTEXT01.pdf

http://www.slu.se/cecilia-sundberg


Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tillföra kol
« Svar #19 skrivet: 21 mar-17 kl 14:28 »
Terra preta består av jord med tillsatt kol, javisst. Men det är kol som bildats bär man bränt organiskt material vid underskott av syre. Det "kol" som blir kvar i kakelugnarna, blandat med aska, är inte samma sak.


Träkol bryts ner mycket, mycket långsamt. Vi pratar 1000-tals år.

Löv, gräsklipp, halm eller sågspån tillför också kol, men det bryts ner mycket snabbare och ger då näring åt organismer i jorden. Träkolet tillför i sig ingen näring, utan luckrar och luftar och fungerar som närings- och vattenmagasin genom att det är så poröst. Det kallas biokol och det forskars friskt på det just nu.


Jag har googlat runt ganska mycket (under en lite seg arbetsdag :D ) och förstår fortfarande inte skillnaden mellan "vanligt" träkol och biokol. Eller jag förstår det som sägs om skillnaden mellan pyrolys och annan förbränning, men jag förstår inte vad skillnaden ska vara i och för jorden? De flesta trådar jag hittar här i forumet om biokol verkar också vara från några år tillbaka, så rimligtvis har folk hunnit odla några säsonger. Ni som odlar med vanligt träkol, hur blir det?
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 11 användare (3 dolda)
xaelanar, kebbe, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser