Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfräs...  (läst 31142 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: jordfräs...
« Svar #20 skrivet: 27 maj-11 kl 12:40 »
Grimbart, vill du testa en sådan som anders visade en bild på så kan du svänga förbi hos oss nästa gång du hälsar på din syrra.
absolut.. tack för erbjudandet :)
Fjäderfän och kaniner

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #21 skrivet: 28 maj-11 kl 08:00 »
Jag har en liten Stiga. Jag är kluven till den. Det krävs mycket muskelkraft att få den att göra vad jag vill. Mycket sten gör att den flyger. Men redan bruten mark är den duktig att myllra och vända.

Ibland handgräver jag, långsammare men ogräset blir mindre.

Trandans

  • Inlägg: 71
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #22 skrivet: 02 jun-11 kl 14:55 »
Far min har några tvåhjulstraktorer (våga inte kalla dem för jordfräs bara) av märket Agria, jag tror de är från 50 eller 60-talet. Kanon starka! Funkar bra att fräsa med, vagnen lastas ibland med gödsel, ibland med fikakorg, ungar och fru. Mor min la i bromsen då finfåtöljen hade monterats på vagnen, underliga farkoster har vi haft genom åren men där gick nog gränsen. ;)
Två hjulstraktorer används mycket nere i Ungern och Österrike, på vingårdar och i alperna. Passar bra i småjordbruk. Fräs kan kopplas bort och det finns slåtterbalk, borstar och min far har gjort en "ogräsharv".

Broberg

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #23 skrivet: 03 jun-11 kl 17:46 »
Far min har några tvåhjulstraktorer (våga inte kalla dem för jordfräs bara) av märket Agria, jag tror de är från 50 eller 60-talet. Kanon starka! Funkar bra att fräsa med, vagnen lastas ibland med gödsel, ibland med fikakorg, ungar och fru. Mor min la i bromsen då finfåtöljen hade monterats på vagnen, underliga farkoster har vi haft genom åren men där gick nog gränsen. ;)
Två hjulstraktorer används mycket nere i Ungern och Österrike, på vingårdar och i alperna. Passar bra i småjordbruk. Fräs kan kopplas bort och det finns slåtterbalk, borstar och min far har gjort en "ogräsharv".

Och det finns hövändare, strängläggare, minirundbalspressar och annat kul till dem.

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #24 skrivet: 04 jun-11 kl 09:54 »
Och det finns hövändare, strängläggare, minirundbalspressar och annat kul till dem.

Finns det inte vettiga tvåhjulstraktorer att köpa idag?

I senaste Nordpost (Granngården postorder) fanns det två modeller av tvåhjulstraktorer med slåtterbalk. Men det verkar som om slåtterbalken var fast monterad och inga mer verktyg fanns.

Trandans

  • Inlägg: 71
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #25 skrivet: 04 jun-11 kl 10:17 »
Kolla på  http://www.agria.de/index.php
En slåtterbalk är en slåtterbalk är en slåtterbalk men ..... med en tvåhjulstraktor har du alla möjligheter!
Intresseföreningar typ Grålleklubben finns oxå.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: jordfräs...
« Svar #26 skrivet: 04 jun-11 kl 10:43 »
Far min har några tvåhjulstraktorer (våga inte kalla dem för jordfräs bara) av märket Agria, jag tror de är från 50 eller 60-talet. Kanon starka! Funkar bra att fräsa med, vagnen lastas ibland med gödsel, ibland med fikakorg, ungar och fru. Mor min la i bromsen då finfåtöljen hade monterats på vagnen, underliga farkoster har vi haft genom åren men där gick nog gränsen. ;)
Två hjulstraktorer används mycket nere i Ungern och Österrike, på vingårdar och i alperna. Passar bra i småjordbruk. Fräs kan kopplas bort och det finns slåtterbalk, borstar och min far har gjort en "ogräsharv".

Bild!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #27 skrivet: 04 jun-11 kl 11:19 »
Finns det inte vettiga tvåhjulstraktorer att köpa idag?

I senaste Nordpost (Granngården postorder) fanns det två modeller av tvåhjulstraktorer med slåtterbalk. Men det verkar som om slåtterbalken var fast monterad och inga mer verktyg fanns.

Jo, de jag länkade till tidigare i tråden verkar vettiga. Kollade på dem på elmia för ett par år sedan. Hade broschyrer och prislistor på alla tillbehör också, men hittar dem inte nu. Men de är rätt dyra..

andtol

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #28 skrivet: 04 jun-11 kl 16:14 »
Aha, spännande. Jag missade den länken.

60000 kr plus moms(?) för mellanmodell, slåtterbalk, kärra, plog, snöblad och jordfräs.

Frågan är hur de är i skogen? Jag behöver hämta ved i skogen. Det behöver inte vara stockar utan det går med kubbar. Terrängen är inte svår utan ganska snäll.


Jag blev liten sugen...

Broberg

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #29 skrivet: 04 jun-11 kl 16:24 »
Aha, spännande. Jag missade den länken.

60000 kr plus moms(?) för mellanmodell, slåtterbalk, kärra, plog, snöblad och jordfräs.

Frågan är hur de är i skogen? Jag behöver hämta ved i skogen. Det behöver inte vara stockar utan det går med kubbar. Terrängen är inte svår utan ganska snäll.


Jag blev liten sugen...

Jag hade något extrablad med tillbehör med, som jag fick till den där katalogen. Kan tänka mig att de är lite för lätta för att dra tyngre lass.

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: jordfräs...
« Svar #30 skrivet: 04 jun-11 kl 16:40 »
BCS är ett etablerat märke men jag har aldrig kört eller sett någon.

Honda F 560 (tvåhjulstraktor) är en kvalitetsmaskin men betydligt klenare än den BCS som det länkades till. Honda blir minst lika dyrt som BCS i förhållande till prestanda, eller troligen snäppet dyrare.

Agria är väl Rolls Roycen eller åtminstone Mercan och kostar därefter. Äldre beg Agria är intressanta alternativ.

Annars är det bättre ekonomi i beg jordbrukstraktor. De har också mycket större avverkning (m2/tim).

Det som talar för tvåhjulstraktor är om man har små knixiga ytor, vill ha relativt flyttbara maskiner samt kanske i viss mån om man saknar lämplig maskinhall för jordbrukstraktor med redskap, om man anser det viktigt att de får stå under tak. Tvåhjulstraktorer bör i varje fall stå under tak.

Jag är tveksam om tvåhjulstraktorer är tillräckligt robusta för att användas i skogen. Bör vara nån av de kraftigare maskinerna i så fall, eller mycket lätt användning.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #31 skrivet: 05 jun-11 kl 11:12 »
Frågan är hur de är i skogen? Jag behöver hämta ved i skogen. Det behöver inte vara stockar utan det går med kubbar. Terrängen är inte svår utan ganska snäll.

Jag tror att dom är rätt kassa där.
Vikten sitter rätt högt upp. Markfrigången är liten.

Hittade denna film. Där allt funkar bra ända till man kommer 2.44 minuter in i filmen för då välter den.
Agria 1700D


Ännu en film i skogen men lite snällare terräng.
ursus dzik

« Senast ändrad: 05 jun-11 kl 11:24 av Rosten »

regnpipan

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #32 skrivet: 05 jun-11 kl 18:53 »
Bild!  :D

finn ett längre reportage om tvåhjulstraktorer i ett gammalt nr av Åter.

pålle

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #33 skrivet: 05 jun-11 kl 20:22 »
Jag tror att dom är rätt kassa där.
Vikten sitter rätt högt upp. Markfrigången är liten.

Hittade denna film. Där allt funkar bra ända till man kommer 2.44 minuter in i filmen för då välter den.
Agria 1700D

Ännu en film i skogen men lite snällare terräng.
ursus dzik
Betänk bara att denna är 4 juls driven. då den är driven på skäran  vad ja kan se. ps inge illa men Rosten

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: jordfräs...
« Svar #34 skrivet: 05 jun-11 kl 21:34 »
Hallå
Köpte en sån här för ett par år sedan
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5630&n=30100
Efter att ha kompletterat den med hjul, harv, enskärig plog + lite annat från
http://www.texas.dk/
så har jag använt den till att bryta upp ca: 400 m2
Ett slitjobb men det hade inte gått att gräva med rötter från allt sly jag hade röjt.
Nu några år senare använder jag mest och fräser med, men plöjer ändå någon gång för att komma ner på djupet.
Nypris då för rubbet ca: 10000:- idag kanske ett par tusenlapper till.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #35 skrivet: 05 jun-11 kl 22:01 »
Jag tror att dom är rätt kassa där.
Vikten sitter rätt högt upp. Markfrigången är liten.

Hittade denna film. Där allt funkar bra ända till man kommer 2.44 minuter in i filmen för då välter den.


Ser väldigt "dinky toys" ut, för skogskörslor,,,,speciellt med enkelaxlat och "radodlinghjul" .

Här är en bättre "ihopkommen" variant för ändamålet:
Hjulhästen


pålle

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #36 skrivet: 05 jun-11 kl 22:39 »
Ser väldigt "dinky toys" ut, för skogskörslor,,,,speciellt med enkelaxlat och "radodlinghjul" .

Här är en bättre "ihopkommen" variant för ändamålet:
Hjulhästen
Till vilket pris då?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #37 skrivet: 05 jun-11 kl 22:50 »
Till vilket pris då?

Finns numera 2 varianter av Hjulhästen,, men båda ligger under 200 000:-
Billigt om man jämför med Alstor/Vimek.

(Slängde dock bara in filmsnutten som jämförelse runt "skogs vs 2 hjulstraktortemat")  ;)


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #38 skrivet: 05 jun-11 kl 23:48 »
Betänk bara att denna är 4 juls driven. då den är driven på skäran  vad ja kan se. ps inge illa men Rosten
Nu har jag tittat lite nogare och det verkar som du har rätt.
Var faktist själv lite chockad över att den kunde ta sig så lätt fram i skogen med drivning på 2 hjul.

Min egen minitraktor med drivning på bakhjulen kör fast överallt om det är för ojämn terräng.
I fårhagarna funkar den därimot helt okej.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #39 skrivet: 05 jun-11 kl 23:53 »
Hallå
Köpte en sån här för ett par år sedan
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5630&n=30100
Efter att ha kompletterat den med hjul, harv, enskärig plog + lite annat från
http://www.texas.dk/
så har jag använt den till att bryta upp ca: 400 m2
Ett slitjobb men det hade inte gått att gräva med rötter från allt sly jag hade röjt.
Nu några år senare använder jag mest och fräser med, men plöjer ändå någon gång för att komma ner på djupet.
Nypris då för rubbet ca: 10000:- idag kanske ett par tusenlapper till.

Jag har en liknade men fick sluta använda den då armbågarna gav upp pga allt kast som man fick när den greppade tag i en rot på ena sidan. Vart alldeles blå på höftbenen när man körde i gräsmattan med massa rötter från träd några cm under marken.

Men i trädgårdslandet så går den fint.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare (1 dolda)
Slowfox, Karin Flodin, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser