Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfräs...  (läst 31026 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
jordfräs...
« skrivet: 25 maj-11 kl 21:13 »
funderar på hur bra små jordfräsar är som man går och fräser med.. har själv aldrig använt någon sådan...

1,kan man fräsa upp en åker på några timmar med en mindre modell eller är det endast för villaträdgårdens potäteland?
2,vilket märke har du/ni?
3,vilken modell har du/ni ?
4,hur bra funkar den?
5,ungefärligt pris?

Fjäderfän och kaniner

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: jordfräs...
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 21:23 »
Alltså,jag vet av erfarenhet att en hund är billigare snabbar eo bättre.den kan vara ite svår att rikta in kastvinkeln på,menbara man borstar jorden ur bhn s burkar dte också fixa sig ;)
Disability is an attitude

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 21:25 »
Visst kan man fräsa upp en åker men det tar tid om det inte är brukad mark förut. Räkna med att du flyttar dig 5 cm åt gången i så fall. Sen måste du stå still och låta fräsen jobba sig neråt.
Är det brukad mark så går det fortare eftersom du bara skall röra runt jorden och dela sönder klumpar.

Vi har en rätt stor som tar närmare metern. Den är behagligare att köra än en liten som bara vill välta pga att motorn sitter så långt upp.
Så du får slita häcken av dig om du köper en som är smal då den måste balanseras med handkraft hela tiden.

Är det sten i marken så kommer fräsen att hugga. Då får du riktiga smällar av handtagen. Smällarna brukar ta på höftbenen och efter mänga smällar så har man riktigt ont.

Nu har vi en jordfräs som man hänger efter åkklipparen. Funkar perfekt. Man kan köra i timmar utan att få ont men man blir avgasförgiftad om det inte blåser när man jobbar. ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: jordfräs...
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 21:29 »
låter som det är lättare att vända åkern med grep då...  :D
Fjäderfän och kaniner

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 21:42 »
Så här ser våran lilla traktorfräs ut.
Fräser 96cm brett. Givetvis så har vi inte snöslunga monterat framtill när vi fräser.
På bilden så skulle jag flytta alla sakerna så därför krokade jag på snöslungan fram och fräsen bak.

Traktorn drivs av en 16 hp motor, fräsen drivs av en 8hp så det blir rätt mycket avgaser att andas in om det är vindstilla där man jobbar.

Till min lilla traktor så har jag också en tippkärra.
På denna bild så har jag även klippdäcket monterat. Klippdäcket är 120 cm brett.
Brukar använda traktorn som betesputs. Klipper igenom det mesta så länge det är under 1 meter högt.


Här är tippdelen monterad på kärran och klippdäcket är avmonterat då vi behövde större markfrigång för att åka och tippa jorden.


Här har du snöslungan monterad och bakpå 3-punktsfästet har vi lilla stensamlarflaket med 2 fodersäckar som barlast för att få mera tryck på bakhjulen i alla uppförsbackar.
Klicka på filmen så ser du lite mera hur den ser ut.
Volvo BM Mini


Har även en enskärig plog till den och en potatisorder.

Köpte den för ca 10 000:- har byggt tippkärran själv och haft lite otur då jag har behövt lägga ut ca 5000:- på nya reservdelar under dom 3 åren som jag har haft den.
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 21:45 av Rosten »

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: jordfräs...
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 21:45 »
man kanske inte får säga så..men..det där var något av det gulligaste jag någonsin sett o jag fick ett omedelbart ha-begär! :)
Disability is an attitude

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: jordfräs...
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 21:50 »
en sån liten traktor med fräs ser kanon ut... tyvärr har jag inte de pengarna att lägga på nöje nu...

Fjäderfän och kaniner

Broberg

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 21:54 »
Det häftigaste är ju att lasta den "stora" kärran med en sån "stor" grävare. Hade varit askul att ha en sådan maskinpark om man bodde i ett villasamhälle, bara för att reta grannar.

Jordfräs: Dugliga till att luckra och mylla ner skit med i mindre odlingar utan rotogräs. Värdelösa till att bryta nytt med eller där rotogräs finns.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 21:55 »
en sån liten traktor med fräs ser kanon ut... tyvärr har jag inte de pengarna att lägga på nöje nu...
Det är inte ett nöje utan en förutsättning för att vi skall kunna sköta gården med 2 halvt utslitna kroppar.
Vår lilla traktor kommer fram överallt i trädgården eller på gärdena bland fåren.
Alla redskap kopplas på och av blixtsnabbt.
Men tyvärr så kostar den pengar. Vilket ofta är ett problem för oss småbrukare.

Men håll utsikt på Blocket. Har man lite tur så kan man springa på bra grejor till vettigt pris. ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: jordfräs...
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 21:57 »
Det är inte ett nöje utan en förutsättning för att vi skall kunna sköta gården med 2 halvt utslitna kroppar.
Vår lilla traktor kommer fram överallt i trädgården eller på gärdena bland fåren.
Alla redskap kopplas på och av blixtsnabbt.
Men tyvärr så kostar den pengar. Vilket ofta är ett problem för oss småbrukare.

Men håll utsikt på Blocket. Har man lite tur så kan man springa på bra grejor till vettigt pris. ;)
nä..jag mena att det var en nöjespryl för min del... jag äger ingen egen åker..tanken med jordfräs är som viltåker beredning.. ett nöje för mig ;)
Fjäderfän och kaniner

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 21:57 »
man kanske inte får säga så..men..det där var något av det gulligaste jag någonsin sett o jag fick ett omedelbart ha-begär! :)

Om du tycker att den var gullig, då skall du se denna lilla MF ELF minitraktor.
Den är inte mycket större än en stor åkgräsklippare.
http://www.blocket.se/kalmar/Massey_ferguson_elf_33442004.htm?ca=8&w=3

Hade jag pengar så skulle jag köpa den direkt. ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 22:00 »
nä..jag mena att det var en nöjespryl för min del... jag äger ingen egen åker..tanken med jordfräs är som viltåker beredning.. ett nöje för mig ;)
Skall man ha nytta av en sån traktor med tillbehör då måste man ha lite mark och djur runt sig.
Stora gångar att skotta och mycket projekt på gång.
Men då är den kanon. Gissa om mina vänner är avundsjuka på den. ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: jordfräs...
« Svar #12 skrivet: 25 maj-11 kl 22:04 »
Jordfräs: Dugliga till att luckra och mylla ner skit med i mindre odlingar utan rotogräs. Värdelösa till att bryta nytt med eller där rotogräs finns.
Ungefär min åsikt också.
Men det är mindre jobb än att handgräva. ;)

Skall du fixa en viltåker så försök att få en bonde att blöja och harva viltåkern först.
Så att du får bort det värsta.
Efter det så kan du köra med jordfräsen varje år innan du sår.
Då funkar det.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #13 skrivet: 26 maj-11 kl 19:26 »
Tänk litet men uträtta storverk  :o . Ingen vet hur stor din åker är men ett förslag kan vara att fräsa upp mindre ytor typ 200 kvadrat åt gången så känns det inte så svårt. Där går det bra med en femhästars fräs gärna arbetsbredd 80cm. Naturligtvis ska högt gräs vara slaget (liat)innan annars spinns gräset på fräsklorna,blir nästan som en rundbal till slut. Själv tycker jag jordfräsen är ett bra verktyg,gör att man kommer igång.  :-X

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #14 skrivet: 26 maj-11 kl 20:13 »
En sådan här går det rätt bra att bryta ny mark med. Men det bör vara hyfsat stenfritt.  Den går själv och det räcker att du styr.



Jag fräste upp en en del i höstas och har nu satt honungsört, ringblommor och klöver där nu. Fräser senare ner det tillsammans med gräsklipp och sår nytt för att ogräsbekämpa och gödsla upp. Nästa år skall jag odla där. Hallonland och grönsaker. Tror jag.

Husqvarna TR430 Dual

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: jordfräs...
« Svar #15 skrivet: 26 maj-11 kl 20:25 »
det var en liten modell anders.. finns gott om såna mindre på blocket... ska se om jag kan provköra grannens jordfräs och se hur den verkar...
Fjäderfän och kaniner

Broberg

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #16 skrivet: 26 maj-11 kl 20:54 »
http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=560

Liten är ju relativt...
Ju större desto effektivare, men de blandar lik förbannat allt huller om buller. Och oftast är fräsdjupet för litet med, tycker jag.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #17 skrivet: 26 maj-11 kl 21:20 »
Skall man fräsa upp en gammal gräsvall/gräsmatta så är det bra med en stark fräs som inte är för bred. Blir ändå hyfsat snabbt och bekvämt. För redan kultuverad mark är det bra med en bred. Långsamt och jobbigt med en bred handhållen i gammal grässvål.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: jordfräs...
« Svar #18 skrivet: 26 maj-11 kl 21:35 »
Såg länken Lopt,dyr maskin men säkerligen bra. Visst blandar dom huller och buller,mycket efterarbete,tunga grödor i början om man ska odla. Sedan gäller det att hålla plätten igång, till slut minskar ogräset.   . Ibland funderar jag på en liknande maskin som sɹǝpuɐ har eller liknande,kanske duger att ploga snö med.

regnpipan

  • Gäst
SV: jordfräs...
« Svar #19 skrivet: 27 maj-11 kl 12:35 »
Grimbart, vill du testa en sådan som anders visade en bild på så kan du svänga förbi hos oss nästa gång du hälsar på din syrra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser