Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjälltjurs temperament  (läst 2518 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Fjälltjurs temperament
« skrivet: 19 mar-14 kl 12:49 »
Jag har en fjäll tjur på snart 2 år som är väldigt liten ca 1,20 i manken och kan tillhöra fjällnära stammen men tyvärr aldrig blivit att jag kollade upp det sen jag köpte honom som avvand dikalv.
Problemet är att han är för liten för min enda kviga (snart kalvad ko av slb på ca 1,50 i manken) och bara går som sällskap men framförallt är jätte lättskrämd. Jag är den enda som kan gå in i hans box för mot andra tar han ner  huvudet och skakar men inte mer. ( gjorde det mot vetrinären när han fått ringorm och de skulle titta på han) Han är som en hund mot mig, kan bli led i grimma, bli klappad överallt, stå uppbunden , bli tvättad, leka med en vedkubbe som han stångar tillbaka, lyssnar på kommandon, ta tempen i rumpan när han är fri i box, slutar försöka lekstånga om jag säger till, är lugn och slickig eller bara är när jag pratar och han vet det är jag och även kunnat lyfta klövar men blivit svårare sista tiden när jag slarvat i träningen. Mot andra springer han iväg eller går mot med huvut ner och står uppblåst. Även kan skutta runt som på vårsläpp med kor som att visa vad han kan i hagen. Enda farliga som hänt var när han drog iväg med mig när jag ledde ut honom till hagen där min kviga stod och han hade stått inne ett helt dygn som förut varit ute dygnet runt så borde sett det komma men jag blev tur nog inte skadad. Sen var han lugn när han sprungit av sig och kollat över kvigan. De andra i familjen är mer ovana med nötdjur och rädda eftersom han blir sån när de är med så sällan. Funderar att skicka honom till slakt men fäst mig vid honom och vill helst sälja honom i så fall. Men skulle någon annan kunna sköta han tror ni? Eller kan man kastrera en tjur vid 2 år? Skulle han ändra sig när han varit skrämd sen liten? Trodde han skulle bli tryggare med åren men bara med mig ingen annan och det känns inte bra. Vad ska jag göra med en kalv påväg med? Han har redan blivit mer vaktig och skyddande sen kvigan blev dräktig och ändrat planerna att skaffa fler fjällnära som tanken var när jag köpte honom så han får ju inte betäcka något. Jo sen har han ca 20cm horn också så ännu mindre kul om han skulle stångas. Behöver råd av kunniga om tjur!
« Senast ändrad: 11 jan-15 kl 14:29 av Sirpa »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-14 kl 22:51 »
Har han horn är han en blandis, att slakta honom är nog det bästa pga hans temperament.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-14 kl 14:00 »
Tack för svar! ;D
Misstänkte rätt tidigt att tjuren måste vara en blandning när hornen blev större och större.
Läste i fjäll och fjällnära rasstandarden att de kan få små skurs horn, så därför avhornade jag honom inte när
jag kände de små "bollarna" på huvudet när han var kalv. Men ångrar det varje dag nu!

Fast lärt mig något och kalven som nu kommit kommer bli avhornad! Tjuren har lugnat sig sen kon och kalven kommit ut i en hage bredvid honom, men fasar för brunsttiden (som säkert snart kommer hos kon igen) så ska göra som du skriver och slakta honom.
Blir nog lugnast för alla, men kommer ändå sakna honom djupt för han har sin charm han också.  :-[

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-14 kl 13:56 »
Nu har min Fjälltjur åkt iväg sen några mån tillbaka. De som hämtade honom fattade inte att jag haft honom kvar över huvud taget och ännu mindre i box och ute i hagen lös. Han drog mig ut ur boxen utan att jag orkade hålla honom men stannade själv och gick sen som en ängel upp på transporten. Först när tjuren satt fast i transporten såg jag hur han började frusta i tunga andningar som i skräck och ögonen blörjade fara som en galning när han började röra sig som en ål där inne. Vi stängde transporten snabbt, jag hade försökt träna tjuren innan att vara uppbunden men det verkade inte ha hjälp. Men problemet var alltid med honom att han var lättskrämd och fick panikliknande symtom för saker som inte alls var farliga.  ::)

Min undran är iaf om detta är normalt betende för tjurar och framförallt fjälltjurar? Är de mer lättskrämda, överenergiska och svårhanterliga? 1,5år -3år är en tonårsperiod för tjuren men hur beter sig många då?

Problemet för min fjäll herre var att han bara gick hos 1 Holstein kviga och skulle säkert behövt fler damer för att minska hormonnivån, min oerfarenhet med lösa tjurar ihop med kvigor/kor gjorde att jag trodde han skulle vara dum runt brunsten bara. Men snart förstod jag att tjuren snarare var dum dygnet runt och otroligt vallande, kontrollerande och vaktande över kvigan desto äldre han blev. Kvigan blev snabbt för hög för honom  så det blev ingen betäckning där. Min missbedömning tyvärr men även oärligt från försäljaden att det skulle fungera. Jag försökte ibland hålla isär dem nattetid för att se om det funkade bättre. Men det gjorde honom ännu tokigare och hormonerna verkade löpa amok, hade han bara luktat över henne var han lugn igen den token. Över lag kunde han inte stå i box länge utan att spring i ren gallopp i hagen och stånga mot träd m.m. Ändå fick han inte något superfoder direkt. :-\

Redan från dag 1 som kalv visade han en nervös och rädd sida och ville inte fram till människor i varken hagen eller boxen, grimma gillade han inte och verkade rädd för den men han var gudomlig att leda ändå, hur nu det går ihop? Jag har ofta funderat på hur han var behandlad innan när det var ett litet ställe som hade många olika lantdjur och de verkade duktiga och kärleksfulla mot djuren. Men min tjurs beteende kändes mer som om han hade en väldigt negativ bild av människan och aldrig lärde sig att jag ville honom väl.  :'(

 Med försök att hålla dem isär var kvigan nöjd och helt slut men tjuren skrek och sprang som en galning.
När de var ihop och jag ropade på dem och tog in nattetid samma tid varje dag försökte han alltid valla bort kvigan bort från mig och när hon lättat kommit till mig och in kunde tjuren totalvägra att följa efter och istället bröla utanför för att kvigan skulle komma till honom istället.
Lede jag honom ville han bara vända tillbaka eller stå på ett ställe, han var rädd för en plastpåse som blåste förbi och försökte stånga mot den flera gånger, en ytterlampa som släckt hängde utanför en ytterdörr på ett skjul skrämde honom en gång så han skuttade som en liten kalv och ställde sig bredbent med skrämd blick, jag lede honom inte mer efter det. Hade jag missat vad han blev skrämd av eller varför ansåg han en lampa så farlig som han sett inne och utanför ladugården så många gånger? Även flera lantbruksmaskiner försökte jag visa honom på våra promenader när de stod avställda men de vågade han aldrig fram till, kvigan var nästan att hon kunde kliva på dem om jag inte sa ifrån istället. Min fjäll tjur kunde jag visa saker flera gånger men han verkade aldrig bli lugn och säker att det var ofarligt. Det sista kunde han inte ens gå lugnt in i boxen utan rusade dit som om gången var hemsk, det var en gång jag sa ifrån och tog upp foten framför honom så han backade ut så dörren gick sönder.
De få possitiva sidorna han hade var att han var liten, 135cm i manken om jag minns rätt, betade otroligt bra i hagarna, kunde gosa och bli klappad överallt i boxen när han var lugn och var gudomlig att leda upp till över 1års ålder. :)

Jag kan kanske bara klassas dum att jag trodde en skrämd kalv skulle bli modig och tam med mycket mänsklig kontakt och en oerhört lugn och orädd kviga som gärna lägger huvudet i famnen och bara njuter. Kvigan fick senare en tjurkalv från en annan tjur som växte upp sommaren efter att min tjur åkt. kalven var småblyg i början men sen väldigt glad att bli klappad och led. Han var helt annorlunda och framför allt inte alls så lättskrämd utan lite osäker på nya saker men sen nästan övermodig som sin mamma.  :P

Vad får ni för tankar efter detta? Var han en riktigt opålitlig och svår tjur eller som tjurar över lag om de skulle levt på samma sätt? Jag vet att jag gjorde flera fel på vägen och är tacksam att han aldrig skadade mig. Jag skulle absolut göra annorlunda idag men en ny tjur blir det inte, kanske om man börjar mer storskaligt med kor. Idag har jag sålt även tjurkalven och köpt en kviga istället och det går hur bra som helst, man önskar nu i efterhand att man gjort så från start men samtidigt hade det inte varit just den kvigan jag har idag och hon är helt underbar! :-*

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Lämplig tjur?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-14 kl 19:06 »
Fast det där med horn finns det väl olika teorier kring? Det kan vara en fjällis fastän de har horn enligt vissa. Tydligen har det "ploppat upp" sådana behornade fjällisar genom åren fastän det inte varit önskvärt. Jag har för mig att det t o m ansågs speciellt med de behornade korna, kanske för att det var såpass sällsynt att de stod ut i gruppen?

Den fjälltjur vi hade förra vintern var gudabenådat snäll. Som en jycke med alla i familjen. Betydligt lugnare än kvigorna!

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-14 kl 12:21 »
Ja jag har förstått att det finns både kulliga och behornade fjällisar, medans jag hade tjuren läste jag runt överallt. Köpte honom för att få in den kulliga genen och även kanske få en mindre ko om det blev en kalv. Mamman sas vara kullig och var låg men när jag hade kontakt med den som ägde pappa tjuren förstod jag att han mer hade den stora fjäll varianten som jag var ute efter. Först efter det förstod jag hur stora horn även fjällisar kan få. Trodde först de bara fick korta horn om de hade det. Sen läste jag också senare att fjällkon är livlig, för att orka beta i jobbig terräng och även vig. Detta trodde jag inte betydde att tjuren skulle behöva springa så mycket som han gjorde och beete sig så över energisk. Holenstein kvigan var helt slut efter allt spring och stångande från honom vissa dagar! Kan säga att det ändå är stora hagar med dels skogsmark och dels öppnen naturmark så inte bara slätt utan jobbigt att springa i för dem.

Skönt att höra att i inte alla fjälltjurar är som min var utan mer som jag har mött tjurar innan. Lugna, trygga och lite hundliknande i sättet. Det min var motsatsen till hur jag än bemötte honom. Min gissning är att aveln inte var bra på honom utan båda föräldrarna var rädda av sig, kon var lite små stressad när jag hämta honom men det trodde jag då var att hennes kalv försvann och kunde dels vara det men tror mer idag att hon kan varit sån överlag som sonen. Men han har lärt mig massor iaf.

Hur stor och tung var din tjur? Hur många kvigor gick han hos? Hört och läst att fjällkor ska klara att gå i mindre grupper mer än de vanliga raserna och även tjuren då?
Min herre vägde runt 500kg det sista vid 2års ålder men vet inte om det var stort för honom eller inte. Han kunde ha växt en hel del efter det med kanske?

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Lämplig tjur?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-14 kl 19:35 »
Oj, jag tror han vägde kring 400 kanske? Muskulös. Inte så hög. Kanske 120 som vår ena kviga var då. Han gick med två kvigor som bossade över honom :-)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-14 kl 22:35 »
Oj ja då måste han varit en mjukis om kvigorna bestämde. haha

Men hade ni honom länge då när han bara hade två ladys och han var nöjd med dem?
Han låter inte jätte stor, hur gammal var han om jag får fråga?

Låter så tvärt emot min egen tjur jag hade att jag måste få fråga dig.
Han var en riktig energisk boss som ville styra fullständigt. 2 ladys skulle inte räckt för att lugna honom.
Synd för storleken och fjällrasens utseende tilltalar mig  :)
Tror bara betet här är för energirikt och vallbetonat för dem mot ängsgräs och skogsmark de är gjorda för.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Lämplig tjur?
« Svar #8 skrivet: 28 okt-14 kl 16:06 »
Han var två år och gick med kvigorna över vintern.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-14 kl 09:04 »
Ja men vad härligt! Då vet jag att det inte är omöjligt utan att min tjur var en herre för sig. Började undra om alla tjurar var så opålitliga men ville inte dra alla över en kant utan att höra mig för lite först.
En tjur kanske kan vara farligare än en ko men tycker ändå de är väldigt mysiga och vackra när de är lugna och snälla mot människor. Träffade en jättesnäll hereford tjur i en hage i sommar som var lite blyg men ägaren sa var jätte snäll, han var lugn och inget dominerande eller revir beskyddade som min tjur var.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #10 skrivet: 24 nov-14 kl 09:55 »
Fjälltjurar är kända för att ha ett otrevligt temperament som vuxna.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

 

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Lämplig tjur?
« Svar #11 skrivet: 24 nov-14 kl 16:38 »
Fjälltjurar är kända för att ha ett otrevligt temperament som vuxna.
Oj då. Läst på om några (fjäll samt fjällnära) som finns på semin och de verkar inte otrevligare än andra. Men jag har kanske prickat de som beskrivs som trevliga/lätthanterliga?

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Lämplig tjur?
« Svar #12 skrivet: 01 jan-15 kl 23:07 »
Fjälltjurar är kända för att ha ett otrevligt temperament som vuxna.
    Detta har jag aldrig hört, men önskar jag gjort det tidigare, tror även fjäll och fjällnära har lugna och snälla tjurar men det beror på avel och arv enligt mig. Hört att andra mjölkras tjurar över lag kan vara mer opålitliga just för att man avlar mer på mjölkmängd och hoppas på kvigkalvar. En köttdjursbonde vill knappast ha en tjur som kan vara något opålitlig alls när de är extra köttigt tunga och avelstjurar ska gå bland korna på sommaren. Men när jag köpte min lantras tjur trodde jag oerfaret lite för självklart att dessa djur i rasen och bevarande avel alltid var lugna och lätthanterliga, när man förr var mer utsatt och nära djuren.  Men  tji fick jag. Har lärt mig mycket av ungtjuren innan han åkte och skulle han vuxit upp mer och inte kommit ur den kritiska tonårsfasen som jag påstår han hade det sista. Då skulle han blivit mer än en otrevlig vuxen tjur eftersom han var rädd för precis allt vad jag än gjorde för att träna motsatsen. Men om det blir en tjur igen vet jag vad jag ska kolla efter och absolut inte vill ha i ett köp av tjur, men det blir många år framåt för han avskräckte mig en del får jag erkänna ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 4 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser