Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫  (läst 1733 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« skrivet: 20 okt-14 kl 23:55 »
 En av hönorna la nyss det största ägget jag någonsin skådat.. fattar inte hur det ens gick till, stackars hönan blöder i rumpen.. inte så att det droppar men det hänger ner som slem blandat med blod.. är det kört för henne nu? vad ska jag göra? tvätta med ljummet vatten? avliva? 😔
Det blir vad du gör det till!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« Svar #1 skrivet: 21 okt-14 kl 00:33 »
Tycker du ska avvakta. Har haft höns som värpt betydligt större ägg än systerhönor och som ibland kunde få riktigt stort ägg någon gång men det var inget problem. Lite blod har det varit. Problem kan uppstå om det som ska vara på insidan hänger ut. Hur stort var ägget jämfört med vanliga från hönan?

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna
« Svar #2 skrivet: 21 okt-14 kl 07:28 »
Förhoppningsvis är det en enstaka händelse.
Men vissa hönor kan  göra detta oftare, och då kan det uppstå problem.  Det kan bli sprickor i kloaken, som aldrig hinner läka ordentligt mellan gångerna,  och de kan bli infekterade. Så man får ha lite extra koll på sådana hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« Svar #3 skrivet: 21 okt-14 kl 14:33 »
Hon är faktiskt pigg idag. Lite kletig och dan i rumpan men annars pigg och aptit har hon. Jag är orolig för infektioner bara.. inget jag kan göra direkt för att hindra det nu va förutom hålla tummar? Tro't eller ej men ägget vägde inte mindre än 176 gram!  :-X
Det blir vad du gör det till!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« Svar #4 skrivet: 21 okt-14 kl 14:49 »
Jag tänker mig att hönor är som alla andra honor - anpassade till att kunna klämma ut nåt "lite för stort" genom passagen och spricka i processen men sen läka som om inget hänt..  ::) Är du orolig för infektion så kanske det är läge att sätta henne i karantän så du kan se till att hon har det rent omkring sig några dagar?

Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« Svar #5 skrivet: 21 okt-14 kl 17:15 »
Bra idé! Men nu är hon ändå så pass pigg att hon kommer protestera om hon får sitta själv.. Får se hur jag gör här nu..
Det blir vad du gör det till!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Akut! Största ägget i världen, stackars höna 😫
« Svar #6 skrivet: 23 okt-14 kl 14:31 »
Här är innehållet i mastodontägget... kan ni gissa?... jo ett till ägg, med hårt skal  :o Det låg så fint inbäddat i äggvita och innehållet i det inre ägget var helt vanligt.. Hur sjutton gick det till ??? Hönestackarn har överlevt förresten..  :-*
Det blir vad du gör det till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser