Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkar  (läst 8070 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Sorkar
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:59 »
Grebban
 On 7 Mars, 2001 - 12:06
--------------------------------------------------------------------------------
Under de senaste åren har vi fått allt större problem med vattensorkar i vår odlingsbara trädgårdsyta. Vi odlar (försöker i alla fall) ca 200 kvm och får mycket dåliga resultat pga av ovan nämda djur. Vi har försökt med "avskräckande" växter, "rökbomer", ljud som ska driva bort dem mm och ingenting har fungerat hittentills. Det som återstår vad vår kunskap anbelangar är att sätta ut fäller men det är vi inte så intresserade av.
Finns det någon som har en bra lösning på det här problemet?
Vi har sett att det finns vattensork eventuellt kan det också finnas mullvad i området.
 
Carina
 To 8 Mars, 2001 - 06:01
--------------------------------------------------------------------------------
Har ni katt?
Vår gräsmatta mm var översållat av gångar och stora sorkhögar innan vi skaffade en skicklig jägare. Nu ser jag aldrig några högar längre, men jag vet inte om det är enbart kattens förtjänst. Det kan bidra att vi har hästar som går i hagarna. De stör antagligen sorken en del också.
I sommar tänkte jag odla lite mer än jag gjort tidigare så vi får se om sorken lever ett dolt liv som jag inte vet om eller om skörden kommer att klara sig.
Jag ska bla odla potatis en bra bit bort och där finns säkert sorken kvar.
 
Grebban
 To 8 Mars, 2001 - 07:31
--------------------------------------------------------------------------------
Vi har hund som inte tycker om katter så någon sådan kommer inte i huset. Grannen däremot har katt och inga sorkhögar så det kan mycket väl betyda att katter håller "odjuren" borta. Tiden före sorkinvasionen hade vi två äppelträd som ståtade med fina frukter. Året efter, på våren stod det ett par lutande stammar utan tillstymmelse till rötter på deras plats - tömda på allt liv. Sorgligt! I princip så försvinner allt som växer under marken och jag blir bara så besviken.
 
Carina
 To 8 Mars, 2001 - 09:49
--------------------------------------------------------------------------------
Min hund gillade inte heller katter, så det löste vi genom att katten fick ett eget isolerat hus högt uppe på väggen (kattholk istället för fågelholk) i stallet där hon sov gott. Nu lever inte hunden längre och katten har fått flytta in, men om hon inte vill komma in någon kväll så sover hon fortfarande i sitt hus när hon väl bestämmer sig för att gå och lägga sig.

Jag har kollat runt lite på odlingssajter men hittar inga andra rekommendationer än de du redan provat. Inga universalmedel finns.

En kanske tokig idé som jag kom att tänka på är Pärlhöns. De sägs vara skickliga jägare. Om ni har möjlighet att ha höns kan det kanske vara värt att kolla upp.
Jag förstår att du blir besviken när sorkarna förstör så mycket.
 
Camilla
 To 8 Mars, 2001 - 14:37
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Råkade på den här sidan när jag letade efter nåt helt annat... Här föreslås rutten sill, hundbajs utblandat i vatten och bondbönor som "mullvadsstopp". Även om det handlar om mullvadar så kanske det kan vara nåt?
http://www.sydsvenskan.com/red/tradgard/trad99/17mull.html

/Camilla
 
Sven Bergersjö
 Fre 9 Mars, 2001 - 08:47
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla!
Rutten sill och hundbajs?!
Låter skitäckligt!!!
Vitsen är väl att mullvadarna också ska tycka det... =)
Sven
 
Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 09:33
--------------------------------------------------------------------------------
Grebban:
Att skaffa en skånsk terrier ("råttehund") som kompis åt er andra hund kanske är lösningen? Den ska ju vara en bra gnagarjägare...
 
Cina
 Må 19 Maj, 2003 - 18:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan
Jag heter Cina och är ny här. Jag råkade in här av en slump och upptäckte att det passade mig förträffligt! Jag har blivit mer och mer intresserad av att försöka odla grönsaker själv och detta med alternativa möjligheter, inte bara när det gäller ekologiskt odlat utan också ett lite annat levnadssätt t ex att vara hemmaförälder, tycker jag stämmer överrens med själva livet.
Jag har ett annat problem och det är mördarsnigel...
Jag behöver tips utöver de vanliga, öl, salt och handplockning, för utrotning. Nu är det så att vi bor i skogen och har grannar som också har mördarsniglar och de tar sig ju från trädgård till trädgård...

Vänligen Cina
 
hönapöna
 Lö 24 Maj, 2003 - 13:58
--------------------------------------------------------------------------------
Myskankor
används mot sork i en stor ekologisk äppelodling i Hallstahammar. Ankorna går och rotar överallt och gärna i hålen efter sorkarna. Sorkarna störs och flyttar. Det var mycket effektivt sa dem. Hur det funkar i en grönsaksodling vet jag inte men nu har jag delat med mig av vad jag vet.  

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Sorkar
« Svar #1 skrivet: 18 okt-03 kl 14:00 »
Hej.
Har ni provat bondbönor? Har faktiskt aldrig hört att de är bra mot mullvad, utan har alltid använt dem mot sorken. Varannan bondböneplanta och varannan potatis eller morot eller vad det nu är man vill odla. Konstigt om inte det fungerar.
Pärlhöns är inte bara goda jägare, de har även ett förfärligt läte som skrämmer iväg såväl sork som middagsgäster. ;)

Mvh:
Hampe
Johannes

Itagüí

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #2 skrivet: 31 jan-04 kl 15:51 »
Jag har hört att vibrationer i marken stör och får dem att dra. Sätt upp ett vindkraftverk föränkrat i jorden och du har det. Två flugor i en smäll.
Kanske därför de inte gillade hästarna.

Men jag vet inte hur stort det behöver vara för att ge tillräckliga vibrationer.

Wargen

  • Inlägg: 11
  • Äter inte kött, fågel, fisk och skaldjur...
    • Gotland
    • Veckans Wargbett
Re:Sorkar
« Svar #3 skrivet: 06 feb-04 kl 00:26 »
Jag har två katter som är duktiga jägare men blir ändå invaderad av sork! I år ska jag prova min fars knep...Han satte en smal, ca 2 meter hög järnstång, som ett kvastskaft ungefär men högre, i marken och på toppen en liten vindsnurra, typ propeller, liknande leksakssnurror man brukade köpa på marknader förr...
Vibrationerna spred sig i marken runtomkring och sorken flydde. Han hade ett par snurror som han flyttade runt tills all sork oxå flyttat! Hoppas det kommer att funka, för jag har gamla husgrunder på tomten där det finns hur mycket gångar som helst, antar jag. :-\
Som man sår får man skörda...

Astäuen

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #4 skrivet: 06 feb-04 kl 07:21 »
Men Wargen!

Inte skall man väl skrämma bort de söta sorkarna?

Sork (Gotl) - pojke. (för de som inte vet) :D

Lars
« Senast ändrad: 06 feb-04 kl 07:24 av Astäuen »

Wargen

  • Inlägg: 11
  • Äter inte kött, fågel, fisk och skaldjur...
    • Gotland
    • Veckans Wargbett
Re:Sorkar
« Svar #5 skrivet: 06 feb-04 kl 12:45 »
Det beror ju på förstås...men inte skrämma bort så söta som du Lasse. ;D
Som man sår får man skörda...

Neiklot

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #6 skrivet: 09 jul-04 kl 10:58 »
En gång så träffade jag en konstnär på jobbet.
Han hade tryckt ner glasflaskor i jorden, med halsen uppåt.
Detta för att vinden skulle vina i dom och skapa vibrationer.

Det funkade tydligen ganska bra, för hans gräsmatta var helt sork/mullvadsfri. :-)

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Sorkar
« Svar #7 skrivet: 11 jul-04 kl 23:28 »
Har också hört om bondbönsodling mot sork. Tycks vara allmänt känt här i östra dalarna av den äldre befolkningen att det fungerar. Nästa år måste jag prova!

Baldrick

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #8 skrivet: 13 feb-05 kl 19:35 »
Kanske litet sent...

Olika typer av Klocklilja och Kejsarkrona skall enligt Weibull's utsöndra en doft som håller möss och sorkar på avstånd
 8)

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Sorkar
« Svar #9 skrivet: 14 feb-05 kl 16:58 »
Min trädgård ligger inbäddad i skog/odlingsbar mark och är/var totalt översållad i många år av mullvadshögar (märk väl att det är mullvaden som skjuter högarna, sorken lämnar bara ett runt hål i marken). Jag provade med allt, flaskor, div förebyggande odling, köpte t o m giftkulor som jag grävde ner runt alltihop, hade gräsklipparen till att stå o gå osv....men lik förb-t så fanns det nya högar. Så jag köpte fällor. Nu är det lugnt. Kommer det en ny hög, så gräver jag ner en fälla och nästa dag kan jag plocka upp fällan. Det tar ett tag att lära sig hur man ska sätta fällorna, men man lär sig. Fällorna kostar dessutom inte en förmögenhet och jag har haft mina iaf i 10 år nu.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Sorkar
« Svar #10 skrivet: 14 feb-05 kl 20:21 »
Vårt jordgubbsland blev underminerat av sorkgångar för många år sedan. En vattenslang med rejält tryck i ett hål och små barn med spadar vid andra sorkhål gjorde susen: sorkarna, de som inte klubbades (och blödiga som vi är i familjen blev det inte många...), fann för gott att flytta.

Angående högarna, så har jag hört att sorkar oxå lämnar jordhögar efte sig. Men när mullvaden gör hål i mitten på högen, så gör sorken det på sidan av jordhögen. Någon som vet om det stämmer?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lappkungen

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #11 skrivet: 07 apr-06 kl 18:26 »
Jag håller med Manna, 500 liter vatten och en fet grep
att klubba den lilla rått....... med.
Det fungerade utmärkt.
Dessutom fick jag buskarna vattnade (även grannens 15 meter bort ;D

saltkråkan

  • Gäst
Re:Sorkar
« Svar #12 skrivet: 10 apr-06 kl 11:44 »
Lyssnade just på "Odla" på p1 och de pratade om sorkar. Om inte skaffa katter och sätta upp uggleholkar hjälper så kan man döda dom med kolsyreis. Man letar upp ingångarna till gångarna och lägger ner kolsyre is i alla. Då uppstår syrebrist och djuren somnar först och sen dör de. Verkar mindre plågsamt för dem än tex fällor. De rekommenderade inte skräm-metoder för djuren flyttar till grannen ett tag och kommer sen tillbaka. De vänjer sig vid vibrationer/ljud.

dg

  • Inlägg: 32
  • Jag är inte så alternativ
Re:Sorkar
« Svar #13 skrivet: 23 apr-06 kl 02:22 »
Man kan också undra vad det är som gör att de trivs. Ena grannen brukar ha några högar, vi har inga. En bit bort såg jag idag på en gräsmatta flera stora högar, kanske tjugo. Hos grannarna på vardera sidan inget spår av mullvad.

(Det är nästan lite snopet, vår tomt borde väl duga lika gott som grannens :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

884 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser