Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sesam?  (läst 2702 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Sesam?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:49 »
Hampe
 To 26 Okt, 2000 - 14:36
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns en förening som heter Sesam som har som syfte att bevara och sprida gamla sorters spannmål, grönsaker o. dyl. Finns det nån härinne som har en aktuell adress, el. liknande till Sesam?

Mvh: Hampe
 
Camilla
 To 26 Okt, 2000 - 17:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,

Såg att Sesam fanns med bland länktipsen! Kolla
http://www.alternativ.nu/cgi-bin/ads/lankar.cgi
(det bör väl finnas adresser osv på deras hemsida, antar jag!  )

/Camilla

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Sesam?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-03 kl 12:46 »
Hej Petter & Co

Sesam har ny hemsida
http://www.foreningensesam.se
Där finns info on föreningen, hur man blir medlem o.s.v.

Jag kan också svara på frågor här, i mån av tid, då jag känner till Sesam rätt väl. Har varit medlem i 15 år och sitter i styrelsen bl a.

Anders Skarlind

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Sesam?
« Svar #2 skrivet: 01 jan-04 kl 15:04 »
Hur berörs/agerar/upprörs föreningen Sesam med hänsyn till GMO? (Här i forumet diskuteras saken i Ljugarbänken/Patent på liv och Rätten till självförsörjning). Har ni som förening något att säga till om - tar politiker kontakt för yttrande i frågan etc?

Har just börjat försöka förstå detta gigantiska, invecklade problem och - om jag förstått det hela rätt torde GMO vara ett rätt stort hot även för Sesams hela verksamhet!?
« Senast ändrad: 01 jan-04 kl 15:08 av hanne »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Sesam?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-04 kl 11:09 »
Sesam har inte tagit ställning till GMO. Vi har haft sporadisk diskussioner i frågan men vi har varit rätt så ense om att inte ta ställning, ännu så länge i alla fall.
Bakgrunden är följande: Sesam är en arbetande förening som är inriktad på fröodling och bevarande av skyddsvärda sorter. Vi vill samla så många som möjligt som vill jobba praktiskt med dessa frågor. Vi undviker därför att göra ställningstaganden i frågor som inte är centrala för vår verksamhet, eftersom det i onödan kan avskräcka odlare, som vill fröodla, men som har en annan uppfattning i aktuell fråga. Även personer som tycker att GMO är OK kan göra väsentliga insatser för att bevara intressanta kulturväxter! Dessutom är vi allmänt mycket restriktiva med politiska uttalanden o dyl. Vi agerar i allt väsentligt genom att jobba med vår verksamhet. Ännu ett skäl är att vi är en liten förening med små resurser som inte vill splittra oss på för många saker. Vi koncentrerar oss på vårt område och får därför en viss tyngd där.
Samtidigt kan en utveckling mot allt fler GMO-sorter enligt min uppfattning innebära en risk för vår verksamhet, t ex genom att tränga ut andra sorter från marknaden eller genom att vara en risk för synnerligen oönskade korsningar med de sorter vi odlar. Vi får ta ställning till sådant efterhand.
Vi blir ibland tillfrågade av främst Jordbruksverket i fråga om sortlagstiftning, bevarandefrågor o dyl. Jag känner inte till om vi blivit tillfrågade om GMO, men tror inte det.

Vi har t ex heller inte tagit ställning för ekologisk odling, trots att de flesta i Sesam odlar ekologiskt, av i princip samma skäl som angående GMO.

Anders Skarlind
« Senast ändrad: 02 jan-04 kl 11:13 av Anders S »

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Sesam?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-04 kl 13:11 »
Tack för ett uttömmande svar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser