Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snustillverkning  (läst 8655 gånger)

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
Snuset klart - Och det blev riktigt bra!
« Svar #40 skrivet: 11 dec-15 kl 11:49 »
Mitt snus är klart och blev riktigt bra :) Bra krambarhet och det är drag i det också. Jag är mycket nöjd. Receptet blev enligt nedan:

Steg 1:
500 gr riktigt torrt tobaksmjöl av virginiatobak (torrare än i snussatserna man kan köpa)
8 dl hett vatten
90 gr havssalt
25 timmar i ugn på 95 gr

Steg 2:
3 dl hett vatten
35 gr natriumkarbonat
14 timmar i ugn på 95 gr

Inget propylenglykol/glycerin eller smaksättning. Jag ville testa att göra så "rent" snus som möjligt.

Jag trodde det fanns en stor risk att snuset skulle bli för blött med så liten vikt råtobak till den mängden vatten så jag spred ut det färdiga snuset på en rengjord ungsform för att låta det torka. Men det visade sig vara alldeles lagom blött för min smak. 500 gr egenodlad torr tobak blev till slut ca 1,5 kg färdigt snus.

Så: med riktigt torrt tobaksmjöl måste man alltså använda mer vatten än i t ex Prillans recept!
« Senast ändrad: 11 dec-15 kl 12:05 av Kahavia »

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Snustillverkning
« Svar #41 skrivet: 14 dec-15 kl 19:47 »
Kul Att det blev bra. Jag andvänder ungefär samma mängder vatten salt karbonat.
Jag mäter inte fuktigheten.
Kör på känsla . Stjälken måste vara torr, men laminan får inte gå sönder när man tar på den, då är det lämpligt att pressa ihop alla blad kompakt för att lägga i nån större burk.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser