Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfråga - hur odla på äng?  (läst 2144 gånger)

adelyn85

  • Gäst
Nybörjarfråga - hur odla på äng?
« skrivet: 23 mar-13 kl 08:26 »
Hej,
jag har en riktig nybörjarfråga som jag inte hitta svaret på via google. Har läst igenom en del på Alternativ men har ytterligare lite frågor.

Är det möjligt att skapa en odling av en äng? Hur pass mycket arbete är det och vad krävs för det? Här på forumet pratar många om att använda jordfräs, men när det väl är klart hur pass tacksamt är det då att odla på en fd äng?

Juniperus

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga - hur odla på äng?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-13 kl 10:38 »
Ängar är oftast näringsfattiga men om du vänder jorden (helst på hösten men även våren funkar bra) så är min erfarenhet att kompostering av ängsväxter och torv ger bra med näring första året om du sedan fortsätter att tilföra näring genom täckodling så kommer du år för år att förbättra jorden. Gödsel eller bottenslam från sjöar är bra at tillföra som extra tillskott. Använd helst handredskap eller möjligtvis en liten jordfräs, stora maskiner trycker ihop jorden och gör det svårare för den att bibehålla näring.

Det krävs en del arbeta att anlägga en ny odling. Jag rekommenderar en flåhacka (ser ut som en spade men bladet är vänt 90 grader), enligt mig är det verktyget mest effektivt. Om du använder maskiner så kommer du troligtvis att använda långt mer energi än vad du kommer att kunna skörda så i självhushållande hänseende så kan jag verkligen inte rekommendera maskiner. 
« Senast ändrad: 23 mar-13 kl 10:44 av Kulkuri »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nybörjarfråga - hur odla på äng?
« Svar #2 skrivet: 23 mar-13 kl 11:30 »
Något att tänka på är att det oftast är en massa saker som kommer börja växa trots att du vänder jorden så jag skulle rekommendera att man lägger pressening över 1 år innan man börjar odla eller är flitig att ta bort det som kommer upp

Existens!

  • Gäst
SV: Nybörjarfråga - hur odla på äng?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-13 kl 12:08 »
Är det en gammal gräsvall utan större inslag av klöver och andra baljväxter, så kommer den knappast att ge ifrån sig nåt kväve första året, utan tvärtom ta kväve för att kunna bryta ner gräsmassan.
Ju mer du kan sönderdela gräsytan innan du vänder den, ju fortare går de kemiska processerna i jorden.

www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/.../p8_5.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista, GE202, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser