Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i gamla oljetunnor  (läst 10706 gånger)

12342345

  • Gäst
Odla i gamla oljetunnor
« skrivet: 05 feb-11 kl 15:06 »
Jag skulle vilja använda alla gamla oljetunnor som står här på gården till ingen nytta. Så jag tänkte plantera ätbara blommor i dom, men då är ju frågan hur man får rent i tunnorna och om det ens är möjligt att få det rent så att det inte är någon fara att äta det som växer i dom? Någon som har erfarenhet, tips och råd?? I "värsta" fall får jag väl plantera sådant som inte ska ätas. Jag vill odla i tunnorna mest för att det är dekorativt  :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 15:17 »
Om man tänder eld i dem, så borde de väl bli rena..... problemet är väl att skära upp dem utan att det futtar eld :-\..... jag har själv varit ute efter en länge.... för att elda i ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #2 skrivet: 05 feb-11 kl 15:19 »
Tvättar man ur dom med avfettningsmedel borde det gå bra att odla i dom. Så vitt jag förstår suger inte växter i sig av oljan, dom undviker bara de förorenade ställena och skickar iväg rötterna någon annanstans. Glöm inte att borra hål i botten så överskottsvatten rinner ur.

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 15:20 »
Om man tänder eld i dem, så borde de väl bli rena..... problemet är väl att skära upp dem utan att det futtar eld :-\..... jag har själv varit ute efter en länge.... för att elda i ;)
Man kan använda tigersåg i stället för vinkelslip eller skärbrännare, så slipper man att det tar eld  ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 15:21 »
Tips.... borra hål 5 cm. upp..... så har du vattenreserv i botten..... då behöver du inte vattna lika ofta ;)

Huggormen..... du e inte dum du ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 15:54 »
Man kan använda tigersåg i stället för vinkelslip eller skärbrännare, så slipper man att det tar eld  ;)

Klockrent! Kan man hyra tigersåg någonstans? Ekonomin duger inte till köp..

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 15:56 »
Glöm inte att borra hål i botten så överskottsvatten rinner ur.

Duger det inte man lägger ett rejält lager med sten i botten? Jag vill helst bara öppna dom sen låta dom vara som dom är.

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 16:01 »
Duger det inte man lägger ett rejält lager med sten i botten? Jag vill helst bara öppna dom sen låta dom vara som dom är.
Låter du den stå ute i regnet så kommer den bli full med vatten. Om du inte skruvar ur locket, och låter den änden stå nedåt. Men det bästa är ju som Jenny skrev att göra hål några centimeter upp så det blir lite vattenförråd på botten

Xoot

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 16:03 »
Säker på att det varit olja? Många säger oljefat till alla sorters fat men dessa innehåller olika saker oftast. :)
Om så är fallet kan du kanske även ta reda på vilken sorts olja? Tänker på någon lapp/skylt på tunnan.

Jag har en del i omlopp varje vecka. Brukar ta av locket där uppe, eller skruva av smålocken där uppe.
Bara att lägga fatet med "fel" sida ner och låta den rinna, droppa. Hade väntat ett dygn.

Sen funkar faktiskt en vinkelslip. Oavsett att den kan blixtra till med sina gnistor. Ha fatet så "dropparna"
som är kvar rinner neråt medan du är där uppe och sågar. Hade mer oroat mig om det innehållit ren diesel..

Så har du ingen tigersåg så ta vad som finnes.  ;D

Många oljefat har så man kan ta av det stora locket där uppe. Även dessa som ser helt slutna ut. Tänk på det. :)

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #9 skrivet: 05 feb-11 kl 16:13 »
Säker på att det varit olja?

Hehe ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det har varit i dom. Jag i princip ingenting om vad som ligger och "skräpar" här på gården. Min morfar lämnade en salig röra efter sig..

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #10 skrivet: 05 feb-11 kl 16:15 »
Låter du den stå ute i regnet så kommer den bli full med vatten. Om du inte skruvar ur locket, och låter den änden stå nedåt. Men det bästa är ju som Jenny skrev att göra hål några centimeter upp så det blir lite vattenförråd på botten

Nu fattar jag vad ni menar  :-[ är lite trött. Det får bli hål en bit upp då

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #11 skrivet: 05 feb-11 kl 16:45 »
Funkar fint att kapa med vinkelslip även med dieselinnehåll i tunnan. Bara skruvlocket är av.


Är du gnisträdd eller inte har någon låningsbar vinkelslip så går det fint att hugga i den mjuka tunna plåten med en vanlig yxa. :D
 Det har jag själv gjort många ggr.
Har du ingen yxa så funkar stämjärn eller en morakniv med hammarslag också, men dom blir förstås lite mobbade..


En vanlig halvslö gammal usel huggmejsel fungerar också fint om man bara står ut med mjölksyran som blir i armen av det myckna bankandet :P ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #12 skrivet: 05 feb-11 kl 16:50 »
Funkar fint att kapa med vinkelslip även med dieselinnehåll i tunnan. Bara skruvlocket är av.


Är du gnisträdd eller inte har någon låningsbar vinkelslip så går det fint att hugga i den mjuka tunna plåten med en vanlig yxa. :D
 Det har jag själv gjort många ggr.
Har du ingen yxa så funkar stämjärn eller en morakniv med hammarslag också, men dom blir förstås lite mobbade..


En vanlig halvslö gammal usel huggmejsel fungerar också fint om man bara står ut med mjölksyran som blir i armen av det myckna bankandet :P ;)
Eller en nibbler, men det är ju nästan överkurs ;)

Men nu förutsätter vi ju att det är ett modernt oljefat av tunn plåt, men det finns ju de där gamla också, av grov, galvad plåt

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #13 skrivet: 05 feb-11 kl 16:54 »
Funkar fint att kapa med vinkelslip även med dieselinnehåll i tunnan. Bara skruvlocket är av.


Är du gnisträdd eller inte har någon låningsbar vinkelslip så går det fint att hugga i den mjuka tunna plåten med en vanlig yxa. :D
 Det har jag själv gjort många ggr.
Har du ingen yxa så funkar stämjärn eller en morakniv med hammarslag också, men dom blir förstås lite mobbade..


En vanlig halvslö gammal usel huggmejsel fungerar också fint om man bara står ut med mjölksyran som blir i armen av det myckna bankandet :P ;)

Vinkelslip har jag hemma och gnisträdd är jag inte  :) Jag får helt enkelt dra fram tunnorna inom snar framtid och se vilken av alla metoder som föreslagits som funkar.. Sen så är det ju som sagt gamla saker det här, så att anväda en yxa tror jag inte funkar  ;)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #14 skrivet: 05 feb-11 kl 16:56 »
Eller en nibbler, men det är ju nästan överkurs ;)

Men nu förutsätter vi ju att det är ett modernt oljefat av tunn plåt, men det finns ju de där gamla också, av grov, galvad plåt
Ja.  De gamla är ju så fina, de skulle inte jag kunna med att hugga upp.
Men har huggit upp såna förr med yxa :'(

Nuför'tia bryr ja mig mer om sônt ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #15 skrivet: 05 feb-11 kl 16:57 »
Vinkelslip har jag hemma och gnisträdd är jag inte  :) Jag får helt enkelt dra fram tunnorna inom snar framtid och se vilken av alla metoder som föreslagits som funkar.. Sen så är det ju som sagt gamla saker det här, så att anväda en yxa tror jag inte funkar  ;)
Aha, det var den gamla tjockväggiga tunga fatsorten ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #16 skrivet: 05 feb-11 kl 17:06 »
Aha, det var den gamla tjockväggiga tunga fatsorten ???

Jao, det ju det. Funkar inte vinkelslip då?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #17 skrivet: 05 feb-11 kl 17:10 »
Jao, det ju det. Funkar inte vinkelslip då?
Jodå. Funkar ju fint.
Menade ju att det skär i lilla mig när man skär i den gamla vackra sorten :P ::) ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #18 skrivet: 05 feb-11 kl 17:17 »
Jodå. Funkar ju fint.
Menade ju att det skär i lilla mig när man skär i den gamla vackra sorten :P ::) ;)

Ja så kan det ju kännas, men jag tycker att det är bättre att använda dom så att man kan njuta av dom mer än att dom bara står  :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #19 skrivet: 05 feb-11 kl 17:22 »
Ja så kan det ju kännas, men jag tycker att det är bättre att använda dom så att man kan njuta av dom mer än att dom bara står  :)
Vill du ha ett annat tips så byggde min far ett barbord av ett sådant gammalt ojefat med en kvarnsten ovanpå  ;)

12342345

  • Gäst
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #20 skrivet: 05 feb-11 kl 20:31 »
Vill du ha ett annat tips så byggde min far ett barbord av ett sådant gammalt ojefat med en kvarnsten ovanpå  ;)

Hehe ingen dum idé men just nu är jag inte i behov av mer möbler. Mitt hem består av två uppsättningar av allt och håller på att sorteras för fulla gubbar  ;D

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Odla i gamla oljetunnor
« Svar #21 skrivet: 05 feb-11 kl 20:54 »
Barbord utomhus.... vattentunnor.... att förvara kvastar, krattor och spadar i.... två stycken med en gammal dörr på blir ett jättebra planteringsbord.... Att ställa krukor ovanpå..... odla potatis i, du vet när man lägger potatisen på botten och under hela säsongen fyller på med gräsklipp och annat.... eldningstunna....

Vad kan man inte ha dessa tunnor till ??? ;)..... om du ska ha blommor i dem hade det varit snyggt med tre stycken i olika höjder..... känner att jag går igång lite.... tangentbordet glöder :P :P :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser