Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, vad ska jag göra?!  (läst 1004 gånger)

SVALA1

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
Hjälp, vad ska jag göra?!
« skrivet: 17 okt-17 kl 11:13 »
Har en Orpingtonhöna som har legat på ägg i 25 dygn.
Hönan har varit lite slarvig med att lägga sig på äggen när hon har varit ute och ätit så några har blivit kalla när de ligger runt om henne. Jag hoppas ni förstår.
Bestämde mig i dag  för att nu fick det vara slut med rivandet och knäckte ett ägg för att se om det var obefruktat.
Till min stora förskräckelse fanns det en nästan fullgången kyckling i som levde  :o.
Nu till frågan, ska jag låta henne ligga kvar på de ägg som är kvar och se tiden ann?
Menar att det har ju gått så lång tid "25 dygn", men hönan ser pigg och fräsch ut.
Hur skulle ni göra, menar i och med att det var en kyckling i det ägget som jag knäckte så kanske det finns fler levande i de andra äggen?
SVALA1 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp, vad ska jag göra?!
« Svar #1 skrivet: 17 okt-17 kl 12:24 »
Låt henne ligga i några dagar till, 25 ägg är ganska många? har hon lagt alla själv?

Alla ägg ska ju ha legat under värme i 21 dygn...

Att lysa är ju bra så att man kan ta bort dom som inte blev bra men då är ju risken att hon avbryter och hittar något roligare att göra. Men har ork kvar så låt henne ligga en stund till.

Har själv haft hönor som legat länge och sedan har jag tagit bort äggen som inte blev något(vilket då var alla pga inkompetent tupp) och sedan hoppade hönan upp och började samla ihop ägg till ett nytt försök. Deras instinkt är starkare än vad vi anser vara sunt förnuft..
Det är aldrig för sent att ge upp.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp, vad ska jag göra?!
« Svar #2 skrivet: 17 okt-17 kl 14:52 »
Du ska lysa äggen.
Det står inte att det var 25 ägg,  men eftersom de låg utanför hönan ibland så var det i alla fall för många. Cirka 12 ägg brukar vara lagom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp, vad ska jag göra?!
« Svar #3 skrivet: 17 okt-17 kl 19:05 »
Oj...fastnade för en siffra och gick sen bara vidare...
Men oavsett så verkar det vara för många..., vissa kan vara bra och andra inte så fram med lampan...och invänta stunden hon är sugen på att gå ut o sträcka på benen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

SVALA1

  • Inlägg: 12
    • Östergötland
SV: Hjälp, vad ska jag göra?!
« Svar #4 skrivet: 17 okt-17 kl 21:18 »
Tack för alla svar!
Ska förtydliga mig lite. Hon hade fem ägg. Vilket sedemera blev fyra, i och med att jag knäckte det ena.
Nu på eftermiddagen hörde jag pip och var tvungen att  kolla.
Då var det två ägg som hade hålslag och pep som bara det. De andra två knackade jag lite försiktigt på och hörde pip även där.
Så i morgon kanske familjen har blivit fem  ;D!!!!!!!!!!
SVALA1

















 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser