Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända gamla knivar  (läst 1740 gånger)

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
Återanvända gamla knivar
« skrivet: 15 nov-14 kl 22:39 »
Jag har tillgång till flera 3-5 slitna moraknivar (basic 511 och sportkniv outdoor 2000) i månaden på jobb där ingen orkar slipa om dom utan kvitterar ut en ny och slänger den gamla.

Har ni lite tips på vad jag kan göra med dem?

Johan

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #1 skrivet: 16 nov-14 kl 08:39 »
Slipa dem och ge till dem som inte har någon kniv? Om ni har något hemslöjdsställe kanske de kan behöva lite knivar ifall de har workshops eller liknande? Någon skola kanske också kan vara intresserad till slöjden eller ett scoutförbund?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #2 skrivet: 16 nov-14 kl 22:02 »
Slipa dem och ge till dem som inte har någon kniv? Om ni har något hemslöjdsställe kanske de kan behöva lite knivar ifall de har workshops eller liknande? Någon skola kanske också kan vara intresserad till slöjden eller ett scoutförbund?

Håller med!!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #3 skrivet: 19 nov-14 kl 10:46 »
Dom måste nog ha en rejäl parerstång om dom ska ges bort.

Har varit med och tömt ett bergrum på gamla fina moraknivar stämplade med tre kronor...dessa skulle skickas till destruktion då de saknade parerstång och dagens soldater kan inte hantera så farliga saker.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #4 skrivet: 19 nov-14 kl 11:27 »
Slipa om dem. ev. med modifierad bladform.

Ta bort plastskaftet och gör nya fina träskaft.

Vinkelslip med ett försiktigt handlag is-da-shit! Om man inte har nån fancy bänkslip då...

*årets julklapp*  ;)

Slöjd- och täljknivar brukar inte ha parerstång. Man kan ändå utforma handtaget så att en får bra kraft utan att riskera att slinta ner på eggen.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #5 skrivet: 20 nov-14 kl 21:14 »
Det går inte att tälja med nutidens långa parerstänger. På mina täljknivar kapar jag av parerstången så det bara lämnar en liten knöl som hindrar fingret från att halka.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #6 skrivet: 20 nov-14 kl 21:50 »
Tycker parerstänger är i vägen för det mesta. Hittepå för folk som håller och brukar knivar konstigt tror jag att det är.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Återanvända gamla knivar
« Svar #7 skrivet: 21 nov-14 kl 10:22 »
Mora 2000 är en riktigt bra jaktkniv. Har man bara tillgång till en slipsten är stålet fullt slipbart.
Slipa upp dem...

Sen kan du ju kapa bort de fula handtagen och göra egna träskaft, det finns massor med såna tips på nätet. Det kan bli en fin julklapp..

/M
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 4 användare
Nina W, Be, Tiomilaskogen, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser