Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surrande i V70!  (läst 4848 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
Surrande i V70!
« skrivet: 06 dec-17 kl 17:41 »
Hej!
Idag när jag startade min dotters V 70 (2004), hördes/hörs ett surrande ljud /oljud, ungefär som en lågvarvig fläkt, men luftfläkten är det INTE, ej heller ser jag någon "ovanlig" lampa lysa! Det påverkas inte av motorvarvet. Körde några kilometer, men ljudet fortfor, även efter en förnyad start efter ett par timmar! Inget högt ljud, men vid tomgång kan man höra det svagt igenom motorljudet.
Jag är totalt oinsatt i fungerandet av en sådan ny bil ; ja, för mig är den ny, kunde aldrig tänka mig att köpa en sådan, men när dotter & familjen återvände till Canada skulle jag behålla den, sade/ville den rara dottern!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Surrande i V70!
« Svar #1 skrivet: 06 dec-17 kl 20:29 »


Elektrisk bränslepump?
Kör i vanliga fall bara diesel, med mekaniska pumpar, men har haft tillfällig sinnesförvirring och haft några bensinbilar med elpump i tanken, och från dom hörs ett surrande.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Surrande i V70!
« Svar #2 skrivet: 06 dec-17 kl 20:43 »
Tänkte på AC-pump med då borde det ändra sig åtminstone lite med motorvarv

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surrande i V70!
« Svar #3 skrivet: 06 dec-17 kl 21:00 »
Kan vara den lilla fläkten som suger in kupeluft för att mäta temperaturen för att reglera AC.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Surrande i V70!
« Svar #4 skrivet: 06 dec-17 kl 21:33 »
Kan vara den lilla fläkten som suger in kupeluft för att mäta temperaturen för att reglera AC.

Och i all synnerhet om den har sugit i sig något skräp som har fastnat i den. På bilar med en sån där fläkt brukar man få blåsa ren den med tryckluft emellanåt.

Elektriska bränslepumpar, åtminstone sådana som är monterade i tanken, brukar höras mer då tanken är nästan tom än vid full tank.

Om man låter bilen stå med tändningen på utan att motorn är igång, så bör tempgivarfläkten till klimatanläggningen gå, men däremot inte bränslepumpen.

En del bensinbilar har en eldriven luftpump för avgasrening (luftinblåsning i avgasgrenröret, för att hålla ner avgasutsläppen under de första minuterna efter kallstart innan katalysatorn har kommit igång). Den kan låta en del direkt efter start men brukar stanna efter ett par minuter. Dieselbilar har ibland eldriven vakuumpump för bromsservo och andra vakuumstyrda funktioner.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Surrande i V70!
« Svar #5 skrivet: 07 dec-17 kl 16:51 »
Igen!
Tänkte just denna dag åka till kompetent reparatör, men så tarvades icke! Startade  och körde denna morgon ungefär 11 km ; vd starten hördes det surande ljudet! Efter tre timmar var det dags att åka hem;DÅ var ljudet borta!  Får väl avvakta och se OM det händer igen ; inte lätt att veta!  I så fall återkommer jag givetvis, men det vore ju bra om man även i fortsättningen kunde "skrämma" bilen till att fungera.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Surrande i V70!
« Svar #6 skrivet: 07 dec-17 kl 18:08 »
 Jag gör så här i nyare bilar. .

Inväntar att felet blir riktigt och ingen antydan.
Då slipper man onödiga kostnader för fel bytta detaljer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Surrande i V70!
« Svar #7 skrivet: 14 dec-17 kl 19:11 »
Ja visst, "Skogsvilde!"
Ofta kan man vänta in och se om felen fortsätter!
Nu försvann detta dagen därpå, och har sedan icke återkommit!
Detsamma gäller bilar vid besiktning ; inte åka till verkstad och kosta pååå ; åk till "provningen" och se vad som tarvas för godkänd besiktning. Därefter nödig åtgärd, icke mera.
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser