Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekälla hönshus värmerör?  (läst 6386 gånger)

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
Värmekälla hönshus värmerör?
« skrivet: 28 nov-17 kl 18:23 »
Håller på att kika på värmekälla till hönshuset och har förstått att det inte funkar med vad som helst om det ska vara godkänt och ej brandfarligt...har hittat nått som heter värmerör klass ip55 som vanligtvis används till båtar, står även att det ska funka i hönshus. Hittar dock inget om dessa här på forumet så tänkte kolla om det är någon som testat/har nån erfarenhet?  :)

Röret jag kollat på i länken nedan
https://www.italnordic.se/artikel.php?kid=&sok=V%E4rmer%F6r&id=5703


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-17 kl 20:26 »
Ingen erfarenhet, men den är godkänd för hönshus (IP54 är lägsta krav). Ser bra ut, lättrengjord och hyfsat bra pris.

Sätt den bara inte så de sitter på den.


Bra att du hittat en, det brukar vara folk som letar efter godkända värmare för hönshus.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-17 kl 22:21 »
Bra tips!

Dock roligt att dom skriver att den här 25% lägre förbrukning än andra.
Jag trodde 225W va samma oavsett vilken lampa man har.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #3 skrivet: 29 nov-17 kl 17:41 »
Beroende på hur de menar med Wattalet där.

Men 225 watt är ingenting, det är pyttelite.
Hur stort är hönshuset, är det isolerat?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #4 skrivet: 29 nov-17 kl 18:27 »
Beroende på hur de menar med Wattalet där.

Men 225 watt är ingenting, det är pyttelite.
Hur stort är hönshuset, är det isolerat?

watt är watt , går inte snacka bort.
att värma ett hönshus med 225 watt blir nog svårt om det inte är bra isolerat och helt dragfritt men
är det inte strålningsvärmen nära den man vill åt ?

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #5 skrivet: 29 nov-17 kl 18:50 »
Okej toppen! Jo tänkte mest för att vattnet inte ska frysa och att det ska vara strax över nollan där inne. Hönshuset är på ca 8 m2 och isolerat så tror det borde räcka då... har haft en värmelampa fram till nu med 175 w och det har fungerat bra.

Ska ta och beställa hem ett och testa  :)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #6 skrivet: 09 dec-17 kl 09:58 »
Meddela gärna hur det fungerade. Jag behöver också något till ett ungefär lika stort hönshus.
/Spånga

Loiuse

  • Inlägg: 6
    • Gästrikland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #7 skrivet: 12 dec-17 kl 20:50 »
Meddela gärna hur det fungerade. Jag behöver också något till ett ungefär lika stort hönshus.
/Spånga

Det fungerar än så länge väldigt bra!  :) Ute Har det varit ca - 3 om dagarna och runt - 7 om nätterna men i hönshuset är det mellan 8 och 11 grader, då har jag ändå luckan öppen från 6-17. Det jag saknar lite är en ställbar termostat för det fanns inte på det rör som jag köpte(som jag länka till). Men vet att det fanns på några av de andra modellerna, men då steg priset också  :P

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värmekälla hönshus värmerör?
« Svar #8 skrivet: 13 dec-17 kl 22:34 »
Än så länge är det bara kallt i luften, vi får se när det blir kallt i marken och strukturer också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser