Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10770 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #80 skrivet: 14 dec-17 kl 21:08 »

Håll god ton. får du gärna svara på vart i all världen du har fått det priset på träfönster ifrån?

Ett fönster 12-13 kostar  runt 5-7000 beroende på vart du köper och vilket glas du vill ha, sen kostar en montör ca 500 /tim, det tar ca 4 tim att göra allt. Demontera montera och fixa alla snikerier

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #81 skrivet: 15 dec-17 kl 09:34 »
Jag håller fortfarande med Målarmäster om det allra mesta i den här frågan.

...

Faktum är att också en helt omålad träfasad håller betydligt längre än en plastfärgsmålad. Har man arbetat med renoveringar och riktigt gamla hus så vet man det.
Varför skall man bestryka trä med ett ämne som förkortar dess hållbarhet?
Kan du svara på det x-lab?

Jag håller också med Målarmäster.
Jag har plastfärg på uthusen (förra ägarens insats) och ser nu fram emot att byta alla fasader då färgen hänger i remsor och trät är bra ruttet under. Bara för att något är nytt är det inte bättre än det gamla, vi klarade oss bra under lång tid med träfasader och träfönster men det känns ännu lite för tidigt att säga hur länge plast kommer överleva som byggnadsmaterial. Men det blir nog inte i hundratals år tyvärr. Måhända är plast bra om det inte blandas med trä men för min del är det slutblandat nu.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #82 skrivet: 15 dec-17 kl 14:07 »
Jag håller också med Målarmäster.
Jag har plastfärg på uthusen (förra ägarens insats) och ser nu fram emot att byta alla fasader då färgen hänger i remsor och trät är bra ruttet under. Bara för att något är nytt är det inte bättre än det gamla, vi klarade oss bra under lång tid med träfasader och träfönster men det känns ännu lite för tidigt att säga hur länge plast kommer överleva som byggnadsmaterial. Men det blir nog inte i hundratals år tyvärr. Måhända är plast bra om det inte blandas med trä men för min del är det slutblandat nu.

Vem har pratat om Plastfärger? alla vet att det är en död era inom bygg. varför elta gammalt skit, det finns nya produkter

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #83 skrivet: 15 dec-17 kl 15:08 »
vänligen upplys om vilka nya produkter. samtliga fabrikat på marknaden säljer främst plastfärger idag. jotun,Nordsjö,Alcro/beckers,Flugger,Gjöco,caparol  m.fl.
folksams test av färger består idag bara av test på plastfärger då andra färgsorter har så liten marknadsandel.

Att hitta alkydoljefärg är svårt,finns idag bara ett fåtal tillverkare. linolja betydligt lättare men finns sällan hos de stora kedjorna.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #84 skrivet: 15 dec-17 kl 19:33 »
vänligen upplys om vilka nya produkter. samtliga fabrikat på marknaden säljer främst plastfärger idag. jotun,Nordsjö,Alcro/beckers,Flugger,Gjöco,caparol  m.fl.
folksams test av färger består idag bara av test på plastfärger då andra färgsorter har så liten marknadsandel.

Att hitta alkydoljefärg är svårt,finns idag bara ett fåtal tillverkare. linolja betydligt lättare men finns sällan hos de stora kedjorna.

ingen har pratat om plastfärg, aklyl ( samlings namn för dom flest färger idag, akryl är ett plastmaterial som går att lössa i vatten, dvs inte plast i ordets rätta bemärkelse)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #85 skrivet: 15 dec-17 kl 20:06 »
de färger som innehåller akrylat eller akryl kallas i dagligt tal för plastfärger. de har alla samma svagheter och är en ren katastrof för trä och andra organiska ämnen.
trodde du jobbat i färgbranschen? en liten lucka i utbildningen även här?

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #86 skrivet: 15 dec-17 kl 22:11 »
de färger som innehåller akrylat eller akryl kallas i dagligt tal för plastfärger. de har alla samma svagheter och är en ren katastrof för trä och andra organiska ämnen.
trodde du jobbat i färgbranschen? en liten lucka i utbildningen även här?

det är fel
Myterna är plötsligt många när man börjar diskutera färg. ”Att måla huset med akrylatfärg är som att packa in det i plast”, hörs från den ena sidan, medan den andra sidan kontrar med ”lacknafta fördärvar träets eget skydd”. Men vilka påståenden är egentligen sanna? Vi har undersökt 15 av de mest seglivade myterna om den lacknaftabaserade alkydfärgen och den vattenspädbara akrylatfärgen. Svaren blir extra intressanta när de relateras till den s.k. VOC-bestämmelsen utfärdad av EU. Av denna framgår att färg inte längre får innehålla så mycket organiska lösningsmedel som förr. Reglerna infördes 2007 och de skärptes den 1 januari i år, och omfattar nu också lacker och fogmassor. Färgindustrin och träbranschen anser att de nya reglerna slår ut alkyd- och oljefärger som innehåller lacknafta och andra organiska lösningsmedel. Bara det att reglerna kommer att skärpas igen, får utvecklingen av dessa färger att bromsas kraftigt eller upphöra. Utvecklingen av vattenspädbara färger går desto snabbare, och de får flera av oljefärgernas egenskaper. Man tillsätter t.ex. olja för att de ska fästa bättre på gammalt trä.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #87 skrivet: 15 dec-17 kl 23:05 »
det är fel
Myterna är plötsligt många när man börjar diskutera färg. ”Att måla huset med akrylatfärg är som att packa in det i plast”, hörs från den ena sidan, medan den andra sidan kontrar med ”lacknafta fördärvar träets eget skydd”. Men vilka påståenden är egentligen sanna? Vi har undersökt 15 av de mest seglivade myterna om den lacknaftabaserade alkydfärgen och den vattenspädbara akrylatfärgen. Svaren blir extra intressanta när de relateras till den s.k. VOC-bestämmelsen utfärdad av EU. Av denna framgår att färg inte längre får innehålla så mycket organiska lösningsmedel som förr. Reglerna infördes 2007 och de skärptes den 1 januari i år, och omfattar nu också lacker och fogmassor. Färgindustrin och träbranschen anser att de nya reglerna slår ut alkyd- och oljefärger som innehåller lacknafta och andra organiska lösningsmedel. Bara det att reglerna kommer att skärpas igen, får utvecklingen av dessa färger att bromsas kraftigt eller upphöra. Utvecklingen av vattenspädbara färger går desto snabbare, och de får flera av oljefärgernas egenskaper. Man tillsätter t.ex. olja för att de ska fästa bättre på gammalt trä.
Du saknar totalt kunskap i ämnet. problemet med "plastfärger" är att de släpper in fukt i virket men inte ut. Man bygger alltså upp fukthalten i brädan. Därför rekommenderar tillverkaren att man måste grunda med alkydolja för att få fuktskydd,akrylat/akrylfärgen ger sedan de egenskaper som kunden vill ha,dvs kulörstabilitet (gäller dock inte alla kulörer) samt att inget skall växa på ytan (löses med stora mängder gift i färgen). problemet med det systemet är att alkydfärgen åldras fortare än plastfärgen vilket innebär att efter c.a 15 år har alkydoljan börjat krackelera (syns inte på ytan)  och man målar om med ny plastfärg.Allt är frid o fröjd men nu kan fukt tränga in i brädan genom småsprickor i alkydfärgen och brädan börjar röta när fukthalten blir för hög. Syns fortfarande inget på ytan. efter 18-20 år börjar man ana vad som är på g. Svarta sprickor uppträder i nederkant på brädorna och vid skarvar. Skrapar man dessa brukar virket flisa upp/ramla sönder  och man ser rötskadorna. Nu är det alltså dags för fasadbyte.

detta vet fabrikanterna om men håller tyst.Man experimenterar bara vidare med kundernas fasader och nya "bättre" färgblandningar kommer varje år.
Du har också helt fel i fråga om direktivet. Många fabrikanter t.ex Gjöco gör helt okej alkydoljefärger både för inom o utomhusbruk. senast idag målade jag med fabrikatet RODLIN ,en alkydbaserad häftgrund. Och det kommer nya på marknaden. Fabrikanterna greps av panik när direktivet kom och återupptog gamla färger som ratats på marknaden 1 gång,det var ju en plastvåg på 70-talet men den blev bara en parantes när virket rötade bort med blixtens hastighet. Jag har faktiskt inte påträffat ett enda hus som är oskatt efter 15 år med plastfärg.byta brädor är idag mer regel än undantag när man skall ut,det var det inte förr. Nu byts t.ex vindskivor vid varje ommålning,det är inget som hände förr när det oljemålades.
Du kommer aldrig att kunna övertyga mig om plastfärgens förträfflighet,jag ser för mycket varje målningssäsong för att gå på det. konstigt att de hus som målas med traditionella färger har så litet problem? min fasad är 139 år gammal o aldrig en bräda bytt,vindskivor o fönster i orginal. Endast taket är bytt till eternit på 50-talet,under ligger ett sticketak. grannarnas hus är också de flesta orginal,20-50-tal,alla målade med traditionella färger. ett hus som tidigare var rödfärgat bytte till Alcros akrylat för 14 år sedan,han byter just nu fasad.Vad tror du han väljer att måla den med? huset byggdes ursprungligen runt 1900 och återfår nu sin traditionella slamfärg. Färgbytet var alltså väldigt dyrt.
Men byggfirmorna har det bra,det byts fönster o fasader på löpande band. dåligt virke säger färgtillverkarna. Vi som är insatta vet nog var skon klämmer,för varje bräda som byts  måste ny färg inhandlas och plastfärger är extremt billigt att tillverka och kostar skjortan i butik. En tia nordsjö ger jag 345:- + moms för i inköp,till kund/i butik kostar den runt 1800-2000.Lika så med storsäljaren Jotun demidekk,runt 450 + moms o 2000 i butik.Men jag är övertygad om att folk kommer att reagera när problemet ökar för det gör det.
Nästan alla fasader målas idag med plast.undantag är de medvetna konsumenterna som kollar först.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #88 skrivet: 15 dec-17 kl 23:50 »
det är fel
Myterna är plötsligt många när man börjar diskutera färg. ”Att måla huset med akrylatfärg är som att packa in det i plast”, hörs från den ena sidan, medan den andra sidan kontrar med ”lacknafta fördärvar träets eget skydd”. Men vilka påståenden är egentligen sanna? Vi har undersökt 15 av de mest seglivade myterna om den lacknaftabaserade alkydfärgen och den vattenspädbara akrylatfärgen. Svaren blir extra intressanta när de relateras till den s.k. VOC-bestämmelsen utfärdad av EU. Av denna framgår att färg inte längre får innehålla så mycket organiska lösningsmedel som förr. Reglerna infördes 2007 och de skärptes den 1 januari i år, och omfattar nu också lacker och fogmassor. Färgindustrin och träbranschen anser att de nya reglerna slår ut alkyd- och oljefärger som innehåller lacknafta och andra organiska lösningsmedel. Bara det att reglerna kommer att skärpas igen, får utvecklingen av dessa färger att bromsas kraftigt eller upphöra. Utvecklingen av vattenspädbara färger går desto snabbare, och de får flera av oljefärgernas egenskaper. Man tillsätter t.ex. olja för att de ska fästa bättre på gammalt trä.

Vilken är källan till dina påståenden i det här inlägget? Det ser innehållsmässigt ut som om du citerar någon/något, men det finns ingen källa med.

För övrigt så har faktiskt Målarmäster rätt om "plastfärgerna". De är innbär snabb röta för allt trä...

Vi bytte t.ex. samtliga vindskivor på bostadshuset och "flyglarna" (det låter mer än det är, ett gammalt bykhus och ett magasin), i somras. Föregående ägare till gården hade bytt dessa och målat med "modern" färg, för sju år sedan...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #89 skrivet: 16 dec-17 kl 08:20 »
För att sätta det i perspektiv kan jag säga att jag var med för 20 år sedan och målade om hängbräder/vindskivor som var uppsatta någon gång på 1910-20-talen.
Det var så tjockt med gammal linoljefärg under att plastfärgen som någon hade målat om med hade lossnat och fallit bort innan den hann göra skada. Vi målade med alkydoljefärg.
De är i hyfsat skick än i dag.

En bekant brädslog om de övriga fasaderna på sitt hus men östra väggen var i så gott skick att han bara bytte några bräder och målade. Den gamla brädslåningen var från slutet på 1700-talet.
Den har alltid blivit målad med ren rödmylla utan konstiga tillsatser.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #90 skrivet: 16 dec-17 kl 09:30 »
jag har nu målat i närmre 40 år. Började på den tiden när både linolja och alkydolja var de enda färgerna som gällde. har åtskilliga stamkunder vars hus jag följt i många år och det är aldrig några problem med dessa hus avseende fasader.Man skrapar upp,tvättar osv. och målar om med oljefärg. Inga konstigheter.
på en plastfärgsfasad däremot är det ALLTID brädor som börjat ge sig,vindskivor som rötat och det har blivit regel att först skicka dit snickare för att byta brädor innan målarn kommer. detta ökar varje år i takt med att plastfärgerna dominerar och det blir dags för ommålning av de fasader som målades med plastfärger för 10-15 år sedan.
reklamen för dessa färger går alltid ut på långt underhållsintervall och att huset ser "nymålat" ut längre. Aldrig att man talar om att huset mår bra av dessa färger,att fasaden skyddas från fukt. men det mest komiska är den reklamfilm (jotun) där sonsonen frågar farfadern om viken färg huset målades med då han vill ha samma.
Nå,den färgen som farfar målade med finns ju inte längre även om de nya också kallas demidekk. Det har kommit minst tre nya versioner de senaste 10 åren,alla "förbättrade".
Det mest alarmerande är dock att även grundfärgen som skall skydda mot fukt nu alltmer blir vattenbaserad =innehåller även den akrylat. Som bekant är inte akrylat vattentätt utan tvärtom.Jag ser att det kommer att bli en enorm ökning av skador vilket sannolikt leder till att antingen går färgbranschen tillbaks till oljefärger eller kommer trä som material att ersättas av andra material,t.ex plåt eller keramiska material. Många av dagens nybyggen väljer visserligen träfasad men bara oljade och man låter träet vara naturligt. Lasyr har ju också återkommit efter att ha varit borta något årtionde.
Nej,färgbranschen är lika rutten som dagens plastfärgsfasader och det handlar enbart om pengar att tjäna. Kunderna skiter man i .
hur är det x-lab,vad är bindemedlet i din underfärg,Thermoskydd. Fick ju inte så bra recensioner i de tre forskningsrapporter jag läst,där tog man överhuvudtaget inte upp färgens inverkan på  underlaget utan koncentrerade sig på det som reklamen framförde. Men det är klart att eftersom det var kunnigt folk som utförde testen så kan det inte räknas.Utbildade är ju urusla på sina yrken.....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #91 skrivet: 16 dec-17 kl 09:36 »
Om man läser sista sidorna här och sammanfattar det så är ju x-lab rätt ute med sina plastfönster, det finns ju snart ingen färg som duger till träfönster och trä kommer att bytas ut mot andra material läste jag.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #92 skrivet: 16 dec-17 kl 10:46 »
Du saknar totalt kunskap i ämnet. problemet med "plastfärger" är att de släpper in fukt i virket men inte ut. Man bygger alltså upp fukthalten i brädan. Därför rekommenderar tillverkaren att man måste grunda med alkydolja för att få fuktskydd,akrylat/akrylfärgen ger sedan de egenskaper som kunden vill ha,dvs kulörstabilitet (gäller dock inte alla kulörer) samt att inget skall växa på ytan (löses med stora mängder gift i färgen). problemet med det systemet är att alkydfärgen åldras fortare än plastfärgen vilket innebär att efter c.a 15 år har alkydoljan börjat krackelera (syns inte på ytan)  och man målar om med ny plastfärg.Allt är frid o fröjd men nu kan fukt tränga in i brädan genom småsprickor i alkydfärgen och brädan börjar röta när fukthalten blir för hög. Syns fortfarande inget på ytan. efter 18-20 år börjar man ana vad som är på g. Svarta sprickor uppträder i nederkant på brädorna och vid skarvar. Skrapar man dessa brukar virket flisa upp/ramla sönder  och man ser rötskadorna. Nu är det alltså dags för fasadbyte.

detta vet fabrikanterna om men håller tyst.Man experimenterar bara vidare med kundernas fasader och nya "bättre" färgblandningar kommer varje år.
Du har också helt fel i fråga om direktivet. Många fabrikanter t.ex Gjöco gör helt okej alkydoljefärger både för inom o utomhusbruk. senast idag målade jag med fabrikatet RODLIN ,en alkydbaserad häftgrund. Och det kommer nya på marknaden. Fabrikanterna greps av panik när direktivet kom och återupptog gamla färger som ratats på marknaden 1 gång,det var ju en plastvåg på 70-talet men den blev bara en parantes när virket rötade bort med blixtens hastighet. Jag har faktiskt inte påträffat ett enda hus som är oskatt efter 15 år med plastfärg.byta brädor är idag mer regel än undantag när man skall ut,det var det inte förr. Nu byts t.ex vindskivor vid varje ommålning,det är inget som hände förr när det oljemålades.
Du kommer aldrig att kunna övertyga mig om plastfärgens förträfflighet,jag ser för mycket varje målningssäsong för att gå på det. konstigt att de hus som målas med traditionella färger har så litet problem? min fasad är 139 år gammal o aldrig en bräda bytt,vindskivor o fönster i orginal. Endast taket är bytt till eternit på 50-talet,under ligger ett sticketak. grannarnas hus är också de flesta orginal,20-50-tal,alla målade med traditionella färger. ett hus som tidigare var rödfärgat bytte till Alcros akrylat för 14 år sedan,han byter just nu fasad.Vad tror du han väljer att måla den med? huset byggdes ursprungligen runt 1900 och återfår nu sin traditionella slamfärg. Färgbytet var alltså väldigt dyrt.
Men byggfirmorna har det bra,det byts fönster o fasader på löpande band. dåligt virke säger färgtillverkarna. Vi som är insatta vet nog var skon klämmer,för varje bräda som byts  måste ny färg inhandlas och plastfärger är extremt billigt att tillverka och kostar skjortan i butik. En tia nordsjö ger jag 345:- + moms för i inköp,till kund/i butik kostar den runt 1800-2000.Lika så med storsäljaren Jotun demidekk,runt 450 + moms o 2000 i butik.Men jag är övertygad om att folk kommer att reagera när problemet ökar för det gör det.
Nästan alla fasader målas idag med plast.undantag är de medvetna konsumenterna som kollar först.

det jag skrev tror du tydligen att jag har skrivit :) det var ett utklip från dina kamrater :) inte mina ord. Att trätt rutnar är för att du inte har en ventilation trät, plast färger släpper inte in eller ut något 1000% tätt. det är trät inre fukt som måste ha en rörelse för att inte börja odla microber. Jag har vart på besök hos en villa ägare som bytte panel och målade om vid mitt besök) har målat och bytt panel. när jag var där så hade panelen ruttnat och var svampig, detta var men Perfekt produkten. jag vet och dom som anv TS att produkten är diffusions öppen till 100% fram tills den blir fuktig, då blir den vatten tätt. sen öppnar den sig när den torrkat. som en gortex för hus.Detta är sista jag skrive om detta ämne

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #93 skrivet: 16 dec-17 kl 15:49 »
Vill bara visa...
Latexfärg är en gemensam beteckning för flera sorters färg som alla är vattenburna. De flesta innehåller dessutom en mindre mängd lösningsmedel. Latexfärg är en dispersionsfärg och det bindemedel som i första hand används till utvändigt trä är akrylat (polyakrylat).

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #94 skrivet: 16 dec-17 kl 16:12 »
gör ett experiment ,ta en bräda ca 50 cm lång,måla den med enbart plastfärg ung 25-30 cm upp runt om,valfritt fabrikat. låt torka i 14 dagar,gärna inomhus eller i ett pannrum. Ta sedan denna bräda ,mät fukthalten i den. ställ den sedan i en hink med vatten 10 cm upp. efter 2-3 dygn kan du mäta fukthalten i brädan igen. är fukthalten samma stämmer ditt påstående men då jag och många andra gjort detta vet jag att fukthalten är mycket högre då plastfärger inte stoppar fukt.
jotun brukar göra detta på mässor där de har två brädor,en med enbart demidekk och en med visir,deras grundfärg,de har dessutom färgämne i vattnet så man set kapilläreffekten med blotta ögat. visirbrädan suger inget,plastfärgen gör det.Därför poängteras det att just grundningen med alkydolja är det viktigaste momentet och det är ingen nackdel att grunda två gånger. I vilket fall så håller ju inte detta målarsystem i längden vilket jag förklarat tidigare i tråden.
men kul med alternativ fakta,x-lab. men det är bättre att hålla sig till verklighetens fakta åtminstone om man värnar kund och kvalite.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #95 skrivet: 16 dec-17 kl 16:23 »
Jag skulle vilja jämföra med en träbåt, utan impregnering av olja och med en vattenburen lack så skulle den båten hålla ungefär en halv säsong. Efter det kan du dra av plastlacken...

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #96 skrivet: 16 dec-17 kl 16:47 »
gör ett experiment ,ta en bräda ca 50 cm lång,måla den med enbart plastfärg ung 25-30 cm upp runt om,valfritt fabrikat. låt torka i 14 dagar,gärna inomhus eller i ett pannrum. Ta sedan denna bräda ,mät fukthalten i den. ställ den sedan i en hink med vatten 10 cm upp. efter 2-3 dygn kan du mäta fukthalten i brädan igen. är fukthalten samma stämmer ditt påstående men då jag och många andra gjort detta vet jag att fukthalten är mycket högre då plastfärger inte stoppar fukt.
jotun brukar göra detta på mässor där de har två brädor,en med enbart demidekk och en med visir,deras grundfärg,de har dessutom färgämne i vattnet så man set kapilläreffekten med blotta ögat. visirbrädan suger inget,plastfärgen gör det.Därför poängteras det att just grundningen med alkydolja är det viktigaste momentet och det är ingen nackdel att grunda två gånger. I vilket fall så håller ju inte detta målarsystem i längden vilket jag förklarat tidigare i tråden.
men kul med alternativ fakta,x-lab. men det är bättre att hålla sig till verklighetens fakta åtminstone om man värnar kund och kvalite.
Behandlad med TS                      Obehandlad
Datum 25/11-17                       Datum 25/11-17

Vikt 712 G                                Vikt 593 G

Längd 300 mm                         Längd 300 mm

Bredd 152 mm                          Bredd 155 mm

Dj 27mm                                  Dj 27 mm

Fukt % 24                                Fukt % 15

Ändbit halvt oskyddad               Ändbit halv skyddad










« Senast ändrad: 17 dec-17 kl 19:45 av torpjens »

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #97 skrivet: 16 dec-17 kl 17:14 »
Vad menas? Har den behandlade sugit mer fukt än den obehandlade?

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #98 skrivet: 16 dec-17 kl 17:45 »
Vad menas? Har den behandlade sugit mer fukt än den obehandlade?

nä det var start vikten på brädorna

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #99 skrivet: 16 dec-17 kl 18:16 »
Så du gör ett fukttest med två brädor där den ena är nästan dubbelt så sur från början?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser