Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63250 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #660 skrivet: 13 dec-17 kl 18:27 »
 vilket var inte seriöst? Givetvis kommer det att byggas även i norrland,finland och andra euländer som har kallt klimat. det gäller bara att anpassa teknik efter klimatzon.
i södra europa är ju problemet tvärtom,att kunna kyla när tempen närmar sig 40.Något som ju blir alltmer problemfyllt när nu klimatförändringarna visar sig på allvar.
men även här funkar isolering fast för att hålla värme ute.oavsett kommer alltså nya byggregler gällande energi 2020.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #661 skrivet: 13 dec-17 kl 18:33 »
vilket var inte seriöst? Givetvis kommer det att byggas även i norrland,finland och andra euländer som har kallt klimat. det gäller bara att anpassa teknik efter klimatzon.
i södra europa är ju problemet tvärtom,att kunna kyla när tempen närmar sig 40.Något som ju blir alltmer problemfyllt när nu klimatförändringarna visar sig på allvar.
men även här funkar isolering fast för att hålla värme ute.oavsett kommer alltså nya byggregler gällande energi 2020.

Du svarade inte på min fråga

Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

Men någon annan gjorde det

Du kommer att frysa arslet av dig när solen inte visar sig mitt i vintern ;D Tur för Norrmännen att de inte är med i EU så de kan elda i Nordnorge :)

Och då drog jag slutsatsen att ditt påstående inte var seriöst

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #662 skrivet: 13 dec-17 kl 19:02 »
all info finns att hämta på boverkets hemsida.
1/3 2015 uppgraderade boverket byggnaders energianvändning och det är alltså dagens regler. Grunden var EU:s direktiv 2010/31.
nästa uppgradering kommer 2020 då direktivet skärps och  NNE-byggnader gäller framöver (NNE=nära noll energi) De gäller då nybyggnation. I boverkets rapport står gränsvärden m.m för den som funderar på att bygga efter 2020.
Både finland och Danmark har redan börjat genomföra förändringarna. Sverige med MP i regeringen släpar dock fötterna efter sig.norge omfattas också av direktivet då de visserligen inte är medlemmar men dock anslutna genom avtal och alltså skyldiga att följa direktiv.Även i Norge tittar man på hur det skall lösas. direktivet förbjuder alltså ingen byggnad att få tillförd energi men sätter gränsvärden på hur mycket som får tillföras utifrån. Hänsyn tas också till klimatzoner. egentillverkad energi t.ec solceller ,egen vindkraft m.m räknas inte som tillförd energi utifrån. Blir alltså än mer aktuellt med egen energiproduktion vilket alltså är avsikten.
Direktivet innebär en skärpning av tillförd energi men i grunden finns alltså regelverket redan på plats ,det är gränsvärdena som sänks och ställer ytterligare krav på energianvändning.Mer isolering eller mer egenproducerad energi med andra ord.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #663 skrivet: 13 dec-17 kl 19:03 »
Med andra ord var malarmasters påstående inte seriöst, då jag har mycket svårt att tro på något, som gör att det inte ska gå att bygga nya bostäder i Norrland

Som väl är betyder det ingenting vad du tror eller inte tror om saken. Malarmasters "påstående" är ett faktum.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #664 skrivet: 13 dec-17 kl 19:03 »
det finns många nollhus byggda,även flerfamiljshus. Men jag vet inte om det finns i massproduktion i sverige. problemet är att det krävs en mycket noggrann byggfirma då det gäller att få väggar,golv o tak helt täta. Man överisolerar helt enkelt så att ingen energi  lämnar huset. Inget som är problemfritt och som kräver en viss teknologi för värmeåtervinning och lagring av värme. Läst om flera enfamiljshus och några flerfamiljhus i sverige men i Tyskland,Schweits är de desto vanligare,då ekologiskt byggda.
senaste projektet jag läst om var i schweitz,ett stort flerfamiljsprojekt som är helt avknoppat från yttre energi. Man lagrar vatten i tankar under huset som lagrar solenergi,man tar till vara på regnvatten till toa o bevattning,elceller och solpaneler överallt integrerat i väggar o tak och överisolerat. Värmeåtervinning på ventilation och tillvaratagande av allt toa o BDT vatten till växthus efter rening. husen som är flervåningshus har inbyggda vinterträdgårdar med balkonger mot gården som är inglasad.
Ett liknande projekt planeras i sverige,då som 55+ boende.
Problem som kan uppkomma i husen är snarare överhettning beroende på hur många som bor där,utkylning kan bero på att ingen är hemma då kroppsvärmen fungerar som element.Gäller alltså att ha viss teknik för att hålla jämn temp. vissa problem har visat sig i att det funnits läckor. Kan leda till mögelproblem,därför oerhört viktigt att diffspärr är absolut tät.
tror knappast att det blir några problem i norrland eller kallare klimat,det är väl snarare så att elproduktionen måste förbättras i dessa hus.Kanske i form av bränsleceller i kombination med solceller och ev. vindkraft.

Det ända nollhuset jag känner till är det som Chalmers byggde för ca 10 år sen, det är nästan genom rutet vad jag har hört, så mkt problem med fukt och mögel i deras hus, tror inte att det var oseriösa byggare där

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #665 skrivet: 13 dec-17 kl 19:04 »
Ute i verkligheten poppar det upp fler och fler nollhus.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #666 skrivet: 13 dec-17 kl 19:05 »
all info finns att hämta på boverkets hemsida.
1/3 2015 uppgraderade boverket byggnaders energianvändning och det är alltså dagens regler. Grunden var EU:s direktiv 2010/31.
nästa uppgradering kommer 2020 då direktivet skärps och  NNE-byggnader gäller framöver (NNE=nära noll energi) De gäller då nybyggnation. I boverkets rapport står gränsvärden m.m för den som funderar på att bygga efter 2020.
Både finland och Danmark har redan börjat genomföra förändringarna. Sverige med MP i regeringen släpar dock fötterna efter sig.norge omfattas också av direktivet då de visserligen inte är medlemmar men dock anslutna genom avtal och alltså skyldiga att följa direktiv.Även i Norge tittar man på hur det skall lösas. direktivet förbjuder alltså ingen byggnad att få tillförd energi men sätter gränsvärden på hur mycket som får tillföras utifrån. Hänsyn tas också till klimatzoner. egentillverkad energi t.ec solceller ,egen vindkraft m.m räknas inte som tillförd energi utifrån. Blir alltså än mer aktuellt med egen energiproduktion vilket alltså är avsikten.
Direktivet innebär en skärpning av tillförd energi men i grunden finns alltså regelverket redan på plats ,det är gränsvärdena som sänks och ställer ytterligare krav på energianvändning.Mer isolering eller mer egenproducerad energi med andra ord.
så regelverket sätter stopp för att bygga bättre?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #667 skrivet: 13 dec-17 kl 19:08 »
Ute i verkligheten poppar det upp fler och fler nollhus.

ja det gör det säkert om inte annat så drar dom mindre energi. Men nu (mig vetligen ) är Chalmers noll hus ett av dom äldre. och där visar et sig att dom inte tänkt i geom allt (som är brukligt) tipar på att jag kan bygga mer effektivt än Chalmers :) deras kostade 5 milj och hol inte 5 år

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #668 skrivet: 13 dec-17 kl 19:20 »
Blir det inte problem med ohälsosam miljö i hus som är för täta?
Hur går det ihop med att det måste var tätt, för att förbruka nära noll i energi?

Min förra granne, fick för sig att tokisolera och plasta in sitt hus med 4 glas fönster och planen var att det skulle värmas med kroppsvärme och några glödlampor.

Resultatet blev att fukten från utandningsluften mm. medförde att det blev kondens på fönsterna och de som bodde i huset, såg inte friska ut.
Efter några år så gav de upp och installerade fläktar och ventiler mm.
Det sista jag hörde var att det gick ungefär lika mycket energi som i mitt hus, som hade självdrag med glesa fönster och normalt isolerat för 30 år sen.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #669 skrivet: 13 dec-17 kl 20:22 »
Blir det inte problem med ohälsosam miljö i hus som är för täta?
Hur går det ihop med att det måste var tätt, för att förbruka nära noll i energi?

Min förra granne, fick för sig att tokisolera och plasta in sitt hus med 4 glas fönster och planen var att det skulle värmas med kroppsvärme och några glödlampor.

Resultatet blev att fukten från utandningsluften mm. medförde att det blev kondens på fönsterna och de som bodde i huset, såg inte friska ut.
Efter några år så gav de upp och installerade fläktar och ventiler mm.
Det sista jag hörde var att det gick ungefär lika mycket energi som

 i mitt hus, som hade självdrag med glesa fönster och normalt isolerat för 30 år sen.

Problemn med hälsa är en mkt vanlig resultat av för täta hus, det visar mer och mer forskning om

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #670 skrivet: 13 dec-17 kl 20:27 »
givetvis måste du ha ventilation,sen spelar det ingen roll om huset är 100% tätt. Du byter ju luft i huset regelbundet. i ventilationen har du en värmeväxlare som tar värmen från utgående luft och värmer inkommande. inget konstigt för det finns i tusentals hus redan.
nej,att experimentera själv är inte att rekomendera. det finns gott om fakta att studera och nollhus har ju byggts i många år nu.Både villor men även större.Problemet som oftast uppkommer är att man slarvat någonstans med diffspärr. Med så tjock isolering som krävs funkar det inte om fukt kommer in i isoleringen oavsett material.Oftast trycksätter man huset när diffspärren kommit på plats för att testa läckage.sedan gäller det att hålla det intakt och inte trycka hål någonstans när man monterar innerväggarna.metoden brukar vara att man bygger en vägg utanpå diffspärren för att hålla eldragningar,tavelkrokar o dyl. ifrån diffspärren. Men så byggs ju redan så det är inget nytt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #671 skrivet: 13 dec-17 kl 20:32 »
Problemn med hälsa är en mkt vanlig resultat av för täta hus, det visar mer och mer forskning om
Nej, problemet är dålig ventilation samt olika plaster och färger med kemikalier i inomhusmiljö. många ungar får astma av alla de kemikalier som utsöndras från inredningen och där räknas även möbler o textilier in. funkar ventilationen hålls gränsvärdena och väljer man färger o tapeter och golvmaterial som är giftfria går det än bättre.Säger bara en sak om folks okunnighet, Foppatofflor.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #672 skrivet: 13 dec-17 kl 20:48 »
Nu kan det bli lite fel, för jag orkar inte läsa igen allt som sagts.

Men en slutsats man kan dra är att alla de hus som byggts på senare tid och har drabbats av fukt, mögel och andra problem, så beror det på fusk, slarv och dåligt material.

Vad är det som säger att det inte blir så igen, när det ska byggas på nya sätt för att klara de nya krav som sagts ska gälla från 2020?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #673 skrivet: 13 dec-17 kl 21:07 »
Nu kan det bli lite fel, för jag orkar inte läsa igen allt som sagts.

Men en slutsats man kan dra är att alla de hus som byggts på senare tid och har drabbats av fukt, mögel och andra problem, så beror det på fusk, slarv och dåligt material.

Vad är det som säger att det inte blir så igen, när det ska byggas på nya sätt för att klara de nya krav som sagts ska gälla från 2020?
det krävs utbildning och en återupprättad byggkontroll. Det är sant att nyproduktion idag drabbas av div. fel och mycket är beroende på dåligt utbildad arbetskraft.sedan är det oftast forcerade byggen,inhyrda underentreprenörer med utländsk arbetskraft som saknar kunskap om hur vi bygger i sverige. Det är stor skillnad på att bygga trähus i sverige eller stenhus i europa.Då slarvas det gärna och problem visar sig med tiden.
ett exempel är det garagetak (som var innergård till ett flerfamiljshus) kollapsade under bygget. resultatet av undersökningen var att det var så många underentreprenörer inblandade så ingen hade kontroll på hur och vad som gjordes. Grundfelet var felaktigt dimensionerade pelare men då ingen hade koll på det byggdes det bara utan frågor.
Så går det till idag,på min tid fanns det en byggare som hade full kontroll på allt,från ritning till slutbesiktning.Så är det inte idag. Så även här hoppas jag på en stor skärpning,en byggare som har ansvaret fullt ut och kontroll på underentreprenörer och deras kunskapsnivå.Givetvis en återgång till byggkontrollanter gärna kopplade till en statlig myndighet då kommuner inte tar ansvaret landet över.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #674 skrivet: 13 dec-17 kl 21:29 »
det krävs utbildning och en återupprättad byggkontroll. Det är sant att nyproduktion idag drabbas av div. fel och mycket är beroende på dåligt utbildad arbetskraft.sedan är det oftast forcerade byggen,inhyrda underentreprenörer med utländsk arbetskraft som saknar kunskap om hur vi bygger i sverige. Det är stor skillnad på att bygga trähus i sverige eller stenhus i europa.Då slarvas det gärna och problem visar sig med tiden.
ett exempel är det garagetak (som var innergård till ett flerfamiljshus) kollapsade under bygget. resultatet av undersökningen var att det var så många underentreprenörer inblandade så ingen hade kontroll på hur och vad som gjordes. Grundfelet var felaktigt dimensionerade pelare men då ingen hade koll på det byggdes det bara utan frågor.
Så går det till idag,på min tid fanns det en byggare som hade full kontroll på allt,från ritning till slutbesiktning.Så är det inte idag. Så även här hoppas jag på en stor skärpning,en byggare som har ansvaret fullt ut och kontroll på underentreprenörer och deras kunskapsnivå.Givetvis en återgång till byggkontrollanter gärna kopplade till en statlig myndighet då kommuner inte tar ansvaret landet över.

Mennu tror jag att det garaget var ritat av en svensk arkitekt eller kontruktör och inte av en polsk arbetare. Vi har sätt nånga sådana exempel av svenska företag Skansks lilla broras 2010-2011 alla idrottsanl där taken kolapsade . där en orsak til att jag har noll förtroende för utb folk (dom anv inte sunt förfunft och bondvet). om jag skall bygg en takstoll tex så anv jag K14 (normalt anv K30 för stolar) och sen lägger jag på en Dim /grovleks steg, så K14 upp till K30 är 3 steg stolen skall var 120 mm /3,5M spännvidd så 120+3steg +lite bonus 190mm skulle jag anv (över dim ...ja men billigare )

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #675 skrivet: 13 dec-17 kl 21:52 »
 har ingen betydelse vem som ritar om ingen kollar upp om det håller. saknas dessutom den kunskapen bland alla de entreprenörer som var inblandade så är det ju ingen som ifrågasätter. Nu hade man iofs kollat men även i det ledet fattades något och ja,det kollapsade.
bygger du själv,x-lab kan du ju göra i stort som du vill men skall du bygga ett bostadskomplex gäller det att hålla koll på kostnader. Därför överdimensionerar man inte utan bygger t.ex tak för den snözon som gäller. Så resonerar de flesta byggare och man har folk anställda som skall ha koll på sådant.Nej,i det fallet litar jag mer på en som har relevant utbildning då de oftast har rätt. Självpulare med praktisk erfarenhet är nog bra men det går oftast mer fel där.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #676 skrivet: 13 dec-17 kl 23:23 »
har ingen betydelse vem som ritar om ingen kollar upp om det håller. saknas dessutom den kunskapen bland alla de entreprenörer som var inblandade så är det ju ingen som ifrågasätter. Nu hade man iofs kollat men även i det ledet fattades något och ja,det kollapsade.
bygger du själv,x-lab kan du ju göra i stort som du vill men skall du bygga ett bostadskomplex gäller det att hålla koll på kostnader. Därför överdimensionerar man inte utan bygger t.ex tak för den snözon som gäller. Så resonerar de flesta byggare och man har folk anställda som skall ha koll på sådant.Nej,i det fallet litar jag mer på en som har relevant utbildning då de oftast har rätt. Självpulare med praktisk erfarenhet är nog bra men det går oftast mer fel där.

Den som lever får se. allabyggen jag gkort håller och har även haft folk på (besök) under byggtiden och dom anså att jag överdim en heldel. vart iaf stadigt och billigt trots min (bristande) kunskap och K14 virke:)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #677 skrivet: 14 dec-17 kl 08:49 »
Du får snabba på ditt bygge. Nya regler från EU gällande från  2020 säger att framtidens byggen måste klara sig utan tillförd värme utifrån,alltså nollhus.
Gäller att titta över isolering,ventilation och värmeåtervinning. Smart också att planera in solceller från början för byggnadens elbehov.

Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #678 skrivet: 14 dec-17 kl 19:42 »
 (:)  Städat bort otrevligt inlägg.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #679 skrivet: 14 dec-17 kl 21:05 »
Vad innebär det här?
Någon länk som förklarar när det gäller och hur ett sådant hus fungerar?

vad jag fattar så är det nollhus det gäller inte vanliga hus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser