Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept för fernissa och traditionell nåtning - vad använder man?  (läst 13413 gånger)

mskyttner

  • Inlägg: 11
Jag har ett gammalt trevligt skolgolv från 20-talet som är fernissat och nåtat med något som jag inte vet vad det är. Men jag tror inte det är smuts som packats ihop. Frågan är vad det kan vara.... Någon som har en teori? Hur nåtade man traditionellt skolgolven? På samma sätt som båtgolv, och hur gjorde man det traditionellt sätt? Jag antar att det inte var med Casco fogmassa och jag vill helst göra det på samma sätt som det en gång gjordes på 20-talet. Någon som har något uppslag? Internetsökningarna jag gjort har gått bet på att hjälpa mig... När jag väl vet kan jag fortsätta och planera den större operationen, där det ingår att fernissa golven - stora ytor! Jag har därför köpt linolja, balsamterpentin och en liten flaska med harts - men i vilka proportioner ska jag blanda ihop det? Tacksam för tips!



TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Den enda traditionella golvnåtningen jag har sett är 100 års ingrodd smuts

Det finns också ett annat recept, nämligen 200 års ingrodd smuts........;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus

Jag tror att någon här skrev att man kan nåta golv med linoljekitt, men nu hittar jag inte den tråden.
Har ingen aning om det har gjorts traditionellt eller om det är bra eller så, men kanske är det ett tips ,)

Själv provade jag en golvfogmassa i en liten hall (2x1m) det tog en förbannad tid och blev inte särskilt bra... Nu kör jag med onåtade golv.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

andreas_f

  • Inlägg: 81
    • Småland
Jag tror inte heller att man traditionellt har nåtat trägolv, antingen är det smuts som packats och blandats med fernissa vid varje nyfernissning och blivit hårt, eller så har någon nåtat golvet på senare år.

mskyttner

  • Inlägg: 11
http://glottra.blogspot.com så har jag lagt upp ett foto av nåtningen. Jag lyckas inte förstå hur jag ska göra för att få detta foto direkt här i detta meddelande, sorry, annars hade jag lagt in det direkt i denna text. Hursomhelst. Kan detta vara packad smuts, verkligen? Och om det inte är det, vad kan det då vara?


guba

  • Gäst
http://www.trabatsakuten.nu/
Ställ din fråga här så kommer du att få veta allt och en hel del till om fernissa och nåtning, när du sen tror att du fått veta allt så upptäcker du att det finns lika mycket till att lära i detta ämne.
Och allt lär du dig på detta eminenta forum.

Någon sorts massa är det ilagt, inte smuts således på de bilderna.

« Senast ändrad: 11 sep-08 kl 21:09 av guba »

mskyttner

  • Inlägg: 11
Mycket riktigt, träbåtsakuten hade uppslag. Se denna länk.
http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1221248245

Det verkar alltså som att den gamla nåtningen mycket väl skulle kunna vara gjord av lingarn eller hampa som man drevat in och sedan beckat och slätat efter med något instrument. Enligt det eminenta forumet ska det vara möjligt att kolla om den teorin stämmer genom att värma upp den svara massan och se om den kletar - då är det troligen beck. Jag ska därför göra lite mer forensics och återkommer här i denna tråden då jag gjort detta! Och tack för hänvisningen till träbåtsakuten!

Innan den här tråden har vävts klart så återstår också att hitta någon insatt person som kan redogöra för ett traditionellt recept för fernissa. Mao i vilka proportioner blandar man linolja, balsamterpentin och harts(olja) för att återskapa en lämplig fernissa för 20-talsgolven? Även här har mina internetsökningar gått bet på att hitta receptet. Det är klart jag kan prova mig fram, men vill gärna se om det är någon som kan "teorin" för hur beståndsdelarna i fernissan blandades, så jag har något att utgå ifrån i praktiken...

andreas_f

  • Inlägg: 81
    • Småland
Har för mig att fernissa tillredningen handlar om upphettning av beståndsdelarna på något sätt, men minns inte hur.  Lägg gärna ut recept här på sidan om du hittar något.

mskyttner

  • Inlägg: 11
Jaha, det var inte det lättaste. Hur ska man blanda ihop sin egen fernissa?

Eller kanske är det så självklart att ingen skriver ned något recept på fernissa någonstans.

Det närmaste jag kommer i mina amatörefterforskningar är way way back till http://runeberg.org/uppfinn/5/0424.html som lämnar tydligt besked. Fast vem vet, saker kanske har ändrats sedan slutet av 1800-talet. Tillsammans med några andra källor (såsom http://sateenkaarivärit.fi/sv/esite.html mfl) verkar man med "linoljefernissa" emellertid beteckna mer eller mindre med det som man ofta ser säljas under beteckningen "kokt linolja" (trots att den tydligen inte är kokt utan snarare uppvärmd), fast möjligen med något uppsnabbad torktid (som tydligen kunde erhållas genom tillsats av blyglete som tydligen är blyoxid och låter giftigt och otrevligt i mina öron).

När jag tänker fernissa golven så innebär det inte en ren oljning, utan det ska bli lite glansigt också och tåligt. Därför tänkte jag se om en blandning av kokt linolja, dammarhartsolja och balsamterpentin kan fungera som linoljefernissa. Frågan är bara hur mycket dammarhartslösning jag ska blanda i, jag tänkte börja att prova 1 del sådant satt till 6 delar "halvolja" (av 3 delar kokt linolja + 3 delar balsamterpentin). På flera ställen tipsas om att vid strykningen ha fernissan varma, dvs värma dekokten på 2:an på en platta, tydligen ska den bita sig fast bra då, så jag får väl prova det också och se om det gör någon skillnad mot en rumstempererad.

Återkommer med resultat!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Hej!

Har just reparerat ett gammalt golv med nya brädor och nu ska hela rummet slipas lite och sedan, ja, fernissas. Hur har det blivit med sammansättningen av hemgjord fernissa? Eller har jag en bra chans att byggnadvardsbutiken i stan har recept och kunskap. Finns det erfarenhet i forumet?

Fungerar fernissan ska den ha äran även i det nylagda sovrummet :-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Kokt linolja kallades mycket riktigt för fernissa förr i tiden, när det vi idag kallar för fernissa dök upp i slutet av 1800-talet gled betydelsen över till att enbart syfta på denna produkt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Läser i Handbok för målning från 1938 om fernissning.

Fernissning
Med fernissning menas ett föremåls bestrykande med fernissa. Därvid använder man helst goda fernissor av ett välkänt märke samt väljer en fernissa, som passar till ifrågavarande ändamål. Inomhus användes i allmänhet Flatting, Kopallack, Möbellack, Kyrkbänkslack, Golv- och Linoleumlack etc. och utvändigt Luftlack, Båtlack, Vagnfernissa (Body) m. fl. sorter.

Påstrykning av fernissan sker på det förut väl slipade och avdamamde föremålet - golv och korkmattor väl tvättade och torra - med en absolut fernisspensel och slätas väl, först på tvären och sedan på längden av ytan, som fernissas.

För erhållande av så bra resultat som möjligt bör lokalen, i vilken fernissningen företagas, vara i möjligaste mån dammfri och ha en temperatur av 18-20 grader. Golv och väggar kunna lämpligen fuktas för att binda dammet.


Noteras kan att längre ner om nya trägolv står följande:
Nya golv av gran eller furu oljas först en gång. Till oljan tillsättes 1/4 fransk eller svensk terpentin, oljningen bör torka minst 1 dag, varefter fernissning kan ske.

Tyvärr inget svar på din ursprungliga fråga men det är ju tydligt att man år 1938 hade åtskillnad på linolja och terpentin. Det finns något som heter "linstandolja" som tillsätts linoljefärgen för att den ska torka snabbare. Kan det ha något med gamla sorters terpentin att göra?

ES

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
En variant till nåtning är att fräsa upp skarvarna och lägga i en tunn trälist, men resultaret kanske känns för perfekt och plastigt i miljön.

Lucidor

  • Inlägg: 241
    • Västmanland
En variant till nåtning är att fräsa upp skarvarna och lägga i en tunn trälist, men resultaret kanske känns för perfekt och plastigt i miljön.

Springorna är väl där av en anledning? Om man stoppar in mer trä finns det inget utrymme för plankorna att röra sig. Vad jag har förstått är nåtningen ett elastiskt material som inte hindrar träet så mycket.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Citera
Om man stoppar in mer trä finns det inget utrymme för plankorna att röra sig. Vad jag har förstått är nåtningen ett elastiskt material som inte hindrar träet så mycket.

Helt sant och jag håller med till fullo......
Har bara läst om metoden ochjag förmodar att det gäller i totaltorr miljö.
Verkar också mycket jobb att fräsa upp varenda golvspringa och lista i den, går förmodligen snabbare att riva upp golvet och lägga det på nytt. Fult eller märkligt låter det som att slutresultatet blir dessutom......

Tar helt tillbaka mitt tidigare inlägg, skrev det i all hast och var nog förvirrad eftersom jag gav ett sådant dåligt råd....

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Hittade länk som du kan ha nytta av. Står om hur man sköter gamla golv och båtar.

http://www.claessons.com/index.asp

Gamla tiders hantverkskunnande och material hade egenskaper
och kvalitéer, överlägsna dagens. Vår affärsidé är att fylla behovet av
traditionsenliga underhållsmaterial för att vårda och bevara både hus och skepp.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Precis vad jag letat efter! Ska experimentera lite med sprit, kåda och linolja  8)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

Martin.l

  • Inlägg: 27
    • Gästrikland
Hej!

Jag läste en tidigare fråga här om standolja. Det är linolja som man upphettar under lång tid så oxideringen sätter fart ordentligt. Detta ger en ganska "seg" olja som torkar snabbt. Den är mörkare än vanlig linolja.


Martin
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser