Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för sällskap  (läst 2637 gånger)

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
Höns för sällskap
« skrivet: 16 jul-17 kl 13:33 »
Hej alla kunniga!
Vi ska skaffa höns i sommar, störst fokus på att det ska vara roligt och lärorikt för barnen. Önskar tips på social och trevlig ras. Barnen är 7 och 3 och ör inga vilddjur.

Ta kontakt på förhand!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns för sällskap
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 15:27 »
För att kunna ge ett bra svar behöver man veta mycket mer. Ska hönsen gå fritt?  Eller hur stort utrymme får de? Har ni grannar?  Vill ni få kycklingar och kan ni i så fall hantera tuppkycklingsproblemet?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Höns för sällskap
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 15:44 »
Hej alla kunniga!
Vi ska skaffa höns i sommar, störst fokus på att det ska vara roligt och lärorikt för barnen. Önskar tips på social och trevlig ras. Barnen är 7 och 3 och ör inga vilddjur.

Ta kontakt på förhand!

Våra Orpington är otroligt sociala, vill vara nära och kommer springande så fort man är i närheten

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
SV: Höns för sällskap
« Svar #3 skrivet: 16 jul-17 kl 23:15 »
För att kunna ge ett bra svar behöver man veta mycket mer. Ska hönsen gå fritt?  Eller hur stort utrymme får de? Har ni grannar?  Vill ni få kycklingar och kan ni i så fall hantera tuppkycklingsproblemet?



Vi bor på landet, inga grannar i närheten. Bygger om en del av ladan till hönshus. 7 kvm sammanlagt exklusive förrum. Dom ska få gå fritt så ofta som möjligt, men även tillgänglig till rastgård på 20 kvm. Vi är mer intresserade av ägg än kött.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns för sällskap
« Svar #4 skrivet: 17 jul-17 kl 05:52 »
Ja, då finns det många raser att välja på. Men om ni inte är så intresserade av slakt så bör ni kanske inte välja en ras/linje som är alltför ruvbenägen. Bland de s.k. kombinationsraserna finns lugna,  vackra, trevliga  höns som värper bra om än inte maximalt. Hos dessa raser varierar ruvlusten, så man får fråga uppfödaren om detta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Höns för sällskap
« Svar #5 skrivet: 17 jul-17 kl 08:52 »
Ska de gå fritt så rekommenderar jag lantras. De förstår att det finns faror från ovan. O så vill de ruva. Det är kul för barnen. Jag har kinda höns. Två barn. 5 o 7. Den stora älskar höns så nu är det många sorter. Maran. Brama. Isbar o korsningar....

Postat med Alternativ.nu´s app

"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Höns för sällskap
« Svar #6 skrivet: 17 jul-17 kl 11:03 »
Kochin. Lugna o tama. Både som stor eller dvärg.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns för sällskap
« Svar #7 skrivet: 17 jul-17 kl 11:07 »
Men ruvtokiga. Åtminstone dvärg. Och då blir det inga ägg...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns för sällskap
« Svar #8 skrivet: 17 jul-17 kl 11:12 »
Jag vill rekommendera dig att kolla upp dina lokala hönsklubbar. Hur Lanthönsklubben har det i det avseendet vet jag inte,  men Svenska Rasfjäderfäförbundet har lokalklubbar nästan överallt. Finns länkar på hemsidan. Lokalklubbarna brukar ha uppfödarlistor. Många visar gärna och berättar om sina raser.
S.k. hönsbytardagar o.d. rekommenderar jag inte för nybörjare. I så fall ska man ha en kunnig person med sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Höns för sällskap
« Svar #9 skrivet: 17 jul-17 kl 14:34 »
Ska de gå fritt så rekommenderar jag lantras. De förstår att det finns faror från ovan. O så vill de ruva. Det är kul för barnen. Jag har kinda höns. Två barn. 5 o 7. Den stora älskar höns så nu är det många sorter. Maran. Brama. Isbar o korsningar....

Postat med Alternativ.nu´s app

Fast TS var ju inte intresserade av kött så ruvning är nog inte riktigt vad de söker.
Genbank för Gotlandshöns

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Höns för sällskap
« Svar #10 skrivet: 17 jul-17 kl 17:08 »
Dom lugna sävliga raserna ruvar , det kommer man inte ifrån.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Höns för sällskap
« Svar #11 skrivet: 21 jul-17 kl 09:35 »
Vi har just inlett vår "hönskarriär"med en liten flock Lohman som egentligen inte är någon hönsras utan en värphybrid framavlad för äggproduktion. 

De är sällskapliga och söker gärna vår uppmärksamhet. Särskilt sen vi började ha dem frigående på gården.
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

MeningenMedMimmi

  • Inlägg: 8
SV: Höns för sällskap
« Svar #12 skrivet: 21 jul-17 kl 22:45 »
 Tack för bra svar! Jag ska försöka kontakta lokala föreningen för uppfödare, kan nog vara ett bra ställe att börja på. Verkar finnas många fina raser att välja mellan.

Tack för engagerade svar!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns för sällskap
« Svar #13 skrivet: 22 jul-17 kl 06:39 »
Det är nästan det som är problemet, det finns så MÅNGA fina som man vill ha.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Höns för sällskap
« Svar #14 skrivet: 22 jul-17 kl 21:50 »
Hej,
Jag har haft många olika raser, Stor Kochin och Maran började jag med, helt underbara tama och sociala. Sen Orpington, Wyandotte, Araucana, Blomme, Brahma, Plymouth Rock. Sen blandningar av dessa. Alla har varit mer eller mindre tama, mest utmärkande knähöns har varit Maran och Orpington. Plymouth Rock kycklingarna var helt extremt tama redan från start och klängde helt  ogenerat på alla som kom och hälsade på  :) Tror att det beror mycket på om man umgås mycket med sina djur. Då blir de tama.
//Torry















 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser