Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Päronträd som gått av  (läst 892 gånger)

SötePeter

  • Inlägg: 8
    • Småland
Päronträd som gått av
« skrivet: 15 jun-15 kl 07:35 »
Den nya hästen i gänget gav sig på mitt Göteborgs diamant som planterades förra året med riklig blomning i år. Hon knäckte det på mitten. Jag VET att jag skulle ha skyddat det bättre men nu är skadan skedd. Går det att rädda? Hela kronan är avknipsad. Bara stammen kvar. :'(

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Päronträd som gått av
« Svar #1 skrivet: 15 jun-15 kl 08:02 »
Var är det ympat, vid marken eller en bit upp? Eller snarare, under eller över punkten där trädet är knäckt?

SötePeter

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Päronträd som gått av
« Svar #2 skrivet: 15 jun-15 kl 08:56 »
Tror över. Får gå och kolla.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Päronträd som gått av
« Svar #3 skrivet: 15 jun-15 kl 09:08 »
Om det finns kvar av den inympade sorten skulle jag bara skära rent brottytan så den är slät och inte fransig, och sedan låta trädet försöka klara sig själv. Det kommer säkert skott från överallt på den stump som är kvar men man får skära bort de som kommer på grundstammen.

andtol

  • Gäst
SV: Päronträd som gått av
« Svar #4 skrivet: 15 jun-15 kl 11:52 »
Behåll det skadade som fåret säger. Men plantera också ett nytt träd. Päron tar lång tid att utveckla frukt, 5-10 år.

Ännu längre om trädet är skadat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser