Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?  (läst 1637 gånger)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« skrivet: 24 feb-15 kl 22:05 »
Snart är det dags att börja planera ytorna för att komma igång som självförsörjande på mat :)

Vi är två stycken i hushållet och funderar lite på om det är någon som har några bra riktlinjer för ungefär
hur stor markyta/person det krävs?

Vi tänker inte vara för avancerade i det egna odlandet såhär i början, utan tänkte försöka rikta oss in på följande:

Potatis, Morot, Palsternacka, Tomat, Gurka, Ärter, Bönor, Gullök, Vitkål och Broccoli.

I övrigt kommer några andra grödor till, till exempel Dill, Gräslök, Div. bär och frukter.

Första riktiga året kommer att ses helt och hållet som ett utvärderingsår och vi lär väl ganska fort märka vilka grödor vi
har för mycket/för lite av och vilka vi helt saknar. Men om det finns någon som sitter på lite info ungefär hur stora bäddarna
skulle behöva vara så tas den informationen väldigt tacksamt emot :)

Jag kanske bör tillägga att vi planerar att använda 8-årigt växelbruk med minst tre ytor vall och gröngödsling inblandat, eftersom vi ännu
inte har några djur som producerar några stora mängder gödsel.

Tack!

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-15 kl 22:49 »
Here we go again. :)
Finns ganska mycket diskuterat om detta innan och länkat till en del studier i ämnet. Men men..

är ni vegetarianer/veganer ? Av egen erfarenhet så vet jag att det är svårt att ändra på matvanor snabbt trots att man har egenodlat.. snittkonsumtioen av grönsaker är ju lättast att gå efter men tala gärna om en uppskattning av vad ni behöver av var gröda..

Här är lite snitt från mig.. per 100 kvadrat
Morot: 1200kg
Palsternacka : 800kg
Potatis 700-1200kg
Lök 500kg
Tomat 7 kg per kvadratmeter växthus
Broccoli 100kg
Vitkål 850kg

Rekommenderar ettårig gröngödsling och inte vall i skiftesbruk.. vallen kan vara där och skördas grönmassa ifrån men vallbrott är tråkigt när man kör eko
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-15 kl 23:23 »
Jag är inte förvånad över att frågan har varit uppe förut. Det är ju trots allt en ganska bra vetskap i ämnet :)

Nej, vi är inte vegetarianer, men har inga större problem med att avstå animaliskt även under längre tider. Kött ordnas via
jakt och egen mindre kanin- och hönsproduktion tills vidare, så lite kött kommer vi att kunna få i oss.

Är inte risken större för utarmning om man gör på det viset? Jag har fått för mig att flerårig vall hjälper jorden att återhämta sig
och återställa lite av balansen? Dessutom finns där ju foder för kaninerna och även för hönsen :)

Bra svar annars, tackar tackar :)

EDIT:
Jag läste fel, jag trodde du menade att man skulle avstå vallodling helt

EDIT2:
Jävlar vad trött jag måste vara, jag missade din motfråga också :D

Potatis är ju något vi äter på daglig basis mer eller mindre, så den varan kommer det behövas mycket av.
I övrigt är det ju svårt att säga, man får ju försöka lära sig att äta utefter vad säsongen har att erbjuda,
men potatis, lök, tomater och vitkål är väl det som går hårdast åt i detta hushållet. Tomater som färska
är väl inget vi äter jätteofta men däremot i såser och grytor. Vitkål äts i drivor, ibland som bas och ibland
som tillbehör. Konservering och inläggningar av olika saker har vi tränat som galningar på så de grödor
som normalt sett inte kan förvaras i jord/matkällare kan vi ta tillvara på ganska effektivt numera
« Senast ändrad: 24 feb-15 kl 23:36 av q-i »

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-15 kl 19:13 »
Frågan var självförsörjande på mat. Hur hade ni tänkt med bröd, gröt, pasta?  Matfett?  Frukt? mjölk, ost? Ägg? 


 

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-15 kl 19:34 »
Vallen tillför inget förutom lite organiskt material och kväve om du har baljväxter i den.. gröngödsling överträffar vallen många gånger om om man har rätt blandning efter behov..

Såg inte ditt svar
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-15 kl 12:20 »
Enligt beräkningar från SLU så åtgår det ca: 800m2 / pers vid helt vegetarisk kost. Vid traditionell kosthållning, dvs även med animaliska livsmedel ökar arealen till ca: 2000 m2. Men allt är givetvis beroende på odlingsförutsättningar. Men betänk att då ingår även spannmålsodling i dessa 800 m2
Min bästa ägodel är min vedspis!

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-15 kl 14:07 »
Frågan var självförsörjande på mat. Hur hade ni tänkt med bröd, gröt, pasta?  Matfett?  Frukt? mjölk, ost? Ägg?

gröt, pasta, mjölk och ost går ju bort i vårat fall då vi inte äter det

Bröd och matfett är ju något som vi troligen kommer få köpa om vi vill ha det, även om bröd inte heller går åt som smör här :D

Frukt får vi från egna träd och buskar och skulle det behövas så finns det folk som gladeligen skänker bort allt som växer i deras trädgårdar.

Ägg får vi från egna höns som i nuläget utfodras med köpemat, men detta är ju på sikt tänkt att arbetas bort. Dock har jag inte satt mig in i
spannmålsodling än, eller snarare hur man tar hand om det på ett bra sätt, så än så länge får vi nöja oss med att ge hönorna lyxmat :)



kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #7 skrivet: 28 feb-15 kl 18:59 »
Va roligt att ni satsar på att bli självförsörjande! När jag växte upp var det kokt potatis som var huvudfödan till höns och grisar. Dessutom fick dom varje dag ogräsrens eller nyslaget gräs. Dessutom älskar dom kålblad. Glöm inte ta vara på hönsgödseln. Sprid den på dina odlingar så får du bra skörd. Ett tips om intressanta articklar om självförsörjning är Skillnadens trädgård som finns på feisbock och i land.
kretslopp

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #8 skrivet: 28 feb-15 kl 23:37 »
Va roligt att ni satsar på att bli självförsörjande! När jag växte upp var det kokt potatis som var huvudfödan till höns och grisar. Dessutom fick dom varje dag ogräsrens eller nyslaget gräs. Dessutom älskar dom kålblad. Glöm inte ta vara på hönsgödseln. Sprid den på dina odlingar så får du bra skörd. Ett tips om intressanta articklar om självförsörjning är Skillnadens trädgård som finns på feisbock och i land.


Tack! jag hoppas, lite naivt, att någon gång kunna bli helt självförsörjande. Men vägen dit är både lång och litet krokig :)

Absolut tas all gödsel om hand, både från oss, från hönsen och från kaninerna. Det kommer ju inte bli några extrema mängder, men
det är blir nog ett fint komplement till gröngödsling och växelbruk. Vi har dessutom investerat i en separett till utedasset så att vi
kan ta hand om vårat egna avskräde mer effektivt. Den fasta varianten måste ju ligga i kompost ett bra tag medan den blötare varianten
är redo att användas mer eller mindre direkt :)

Man läser ofta om hur folk har "tagit det stora klivet", men man har inte en aning om hur stort det klivet faktiskt är förrän man börjar
göra samma sak. Det är spännande och skrämmande på samma gång :)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #9 skrivet: 01 mar-15 kl 14:13 »
Hej kul forum jag hittade det just.
Hur stor odling du ska ha beror helt på vilken jordart du har.
och hur mycket lämplig mark du har tillgång till.
mulljord är helt olämplig för det du har tänkt.
Tunga jordar, lera, är olämplig för rotfrukter.
Mitt förslag är att du delar in marken i först två delar. den ena delen delar du in i 20 delar och odlar:
6 delar potatis
2 delar morötter
1 del palsternacka1 del annan rotfrukt
1 del gul lök
½ del röd lök
2 del vitkål
1 del rödkål
1 del broccoli eller annan kålväxt
1 del blomkål
2 del slanggurka och Västeråsgurka

Den andra delen odlar du baljväxter på, gula ärter, bondböner, sockerärt, linser och andra ärtsorter.
var noga med att så hela arealen med täta avstånd så ogräs kvävs. skörda det du hinner och gröngödsla med resten.
Nästa år byter halvorna plats plus att del förskjuts ett eller två steg.

Om din mark inte är i kultur när du startar din odling skulle jag spruta ärtdelen med Round up innan jag brukar upp den delen och vårsår för första gången.
(nu svor jag nog i kyrkan) Det kommer att underlätta ditt arbete i framtiden.
Att lägga sin egen gödsel på gröda som jag ska äta har jag alltid sett lite som att vara kannibal. Lägg all gödsel på baljväxterna så kommer dom igång och producerar ännu mer kväve till nästa år.

Det finns en Handbok för "SJÄLVHUSHÅLLNIG en handbok för realister och drömmare" av John Seymour. där får du veta allt.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Odlingsareal för ett tvåpersonershushåll?
« Svar #10 skrivet: 01 mar-15 kl 19:01 »
Hej kul forum jag hittade det just.
Hur stor odling du ska ha beror helt på vilken jordart du har.
och hur mycket lämplig mark du har tillgång till.
mulljord är helt olämplig för det du har tänkt.
Tunga jordar, lera, är olämplig för rotfrukter.
Mitt förslag är att du delar in marken i först två delar. den ena delen delar du in i 20 delar och odlar:
6 delar potatis
2 delar morötter
1 del palsternacka1 del annan rotfrukt
1 del gul lök
½ del röd lök
2 del vitkål
1 del rödkål
1 del broccoli eller annan kålväxt
1 del blomkål
2 del slanggurka och Västeråsgurka

Den andra delen odlar du baljväxter på, gula ärter, bondböner, sockerärt, linser och andra ärtsorter.
var noga med att så hela arealen med täta avstånd så ogräs kvävs. skörda det du hinner och gröngödsla med resten.
Nästa år byter halvorna plats plus att del förskjuts ett eller två steg.

Om din mark inte är i kultur när du startar din odling skulle jag spruta ärtdelen med Round up innan jag brukar upp den delen och vårsår för första gången.
(nu svor jag nog i kyrkan) Det kommer att underlätta ditt arbete i framtiden.
Att lägga sin egen gödsel på gröda som jag ska äta har jag alltid sett lite som att vara kannibal. Lägg all gödsel på baljväxterna så kommer dom igång och producerar ännu mer kväve till nästa år.

Det finns en Handbok för "SJÄLVHUSHÅLLNIG en handbok för realister och drömmare" av John Seymour. där får du veta allt.

hej och välkommen :)
Jag får tacka för ett väldigt utförligt svar, Jag har gått i tankarna att göra ungefär på ditt sätt med. Jag har John Seymours bok, men har inte riktigt läst färdigt den än. Första vändan var ju bara en skumläsning ;)

Round-up är nog inte något jag känner mig till mods att använda, men tack för tipset ändå. Vilken jord skulle du säga är den optimala för dessa grödor? Det är en medeltung lerjord det handlar om, så den lär väl få brukas upp till något vettigt innan man drar igång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 5 användare (2 dolda)
surris91, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser