Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  -  (läst 2281 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
-
« skrivet: 25 sep-12 kl 16:43 »
-
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 13:07 av DanieӀ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Squig

  • Inlägg: 241
    • Västergötland
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 22:59 »
Jag tror mer på att den har problem med lederna, den stöjder sig på vingarna eftersom det gör för ont att gå.
Du bör nog överväga att ta bort den.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #3 skrivet: 27 sep-12 kl 00:32 »
Parningsbeteende?

Har just nu en höna som säger Honk honk och lägger sig platt på marken när tupparna kommer i närheten.

Hade aldrig sett detta förut utan fick fråga i hönstråden om hon var sjuk eller könsmogen.




TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #4 skrivet: 27 sep-12 kl 11:24 »
Jag har samma problem med mina myskankor imellanåt och det är problem med skelletet som har blivit försvagat och klent.
Brukar därför se till att de har fri tillgång till snäckskal, sedan så brukar jag ibland ge de protein som små fiskbitar eftersom
de kan ha proteinbrist, blir sedan någon dålig ändå så ställer jag fram filmjölk och de brukar hjälpa en hel del med uppbyggnaden
av skellettet. För är de inte allt för dåliga så brukar de återhämta sig genom den.
Vet dock inte varför detta uppkommer hos vissa uppfödare och andra inte, om det är något genetiskt eller om det är någon foderbrist?!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #5 skrivet: 27 sep-12 kl 14:16 »
Jag tycker det låter som "ankpanik". Jag kallar det för "ankpanik" alltså nåt slags skyddsbeteende att de spelar skadade. Det kan verka som helt vansinnigt, men jag har läst nånstans att honor kan göra så för att locka ett hotande rovdjur från sina ungar - inte vet jag. Jag har dock haft en ankhona som körde med det där ibland när jag körde in dom på kvällen.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #6 skrivet: 27 sep-12 kl 14:23 »
Jag tycker det låter som "ankpanik". Jag kallar det för "ankpanik" alltså nåt slags skyddsbeteende att de spelar skadade. Det kan verka som helt vansinnigt, men jag har läst nånstans att honor kan göra så för att locka ett hotande rovdjur från sina ungar - inte vet jag. Jag har dock haft en ankhona som körde med det där ibland när jag körde in dom på kvällen.

Jag har ingen koll på ankor men har åtskilliga gånger sett det här beteendet hos skogshöns då de kraschlandar och tar sig iväg haltande med släpande vinge medan de "jämrar sig". Man ser bara detta beteende hos skogshönsen när de har små kycklingar och det går ut på att dra åt sig uppmärksamheten från ett annalkande rovdjur under tiden kycklingarna sätter sig i säkerhet. När dom fått bort räven/hunden/människan nog långt lyfter de med lätthet och kommer undan själva också.
Vissa av dem uppvisar stora mått av skådespelartalang när de spelar skadade.
Har inte sett det så tydligt hos vilda änder men det är ju mer sällan man kommer så nära dem att de känner sig hotade.
Möjligen är detta inte till någon hjälp i det här fallet utan får mer ses som kuriosa kanske?
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #7 skrivet: 28 sep-12 kl 00:47 »
Min blekingeanka hade heller inga ungar, men hon körde med det ändå. Bara hon, inte de andra två honorna eller hanen. Jag har dock sett det tidigare på blåankhonor som jag har haft. Men, inte så extremt som den här virrpannan. Hon var liksom ängsligare än dom andra och blev lätt stressad.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #8 skrivet: 28 sep-12 kl 08:34 »
Jag har hört läst ngn stans att ankor har ngn sorts "rangordning" om en fara närmar sig så brukar en hamna på efterkälken, halta, släpa vingen och dra sig åt något annat håll för att "offra" sig för flocken. Jag har en anka som beter sig så ibland när jag ska valla in dem eller måste flytta dom. Om de blir upprörda så börjar hon direkt och alltid samma anka, om jag då backar några steg så springer hon tillbaka till flocken och så kan man fortsätta valla dem åt rätt håll. Tror inte hon har ont eller så för det kommer bara i de lägena om de skulle känna sig trängda och det blir bättre och bättre ju mer tama de blir, nu kommer de tom när jag ropar och går in själva innan det blir mörkt ;D. Om ankan gjorde så även i andra lägen skulle jag nog fundera över vad som är fel.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #9 skrivet: 29 sep-12 kl 16:32 »
Min gula anka gjorde så i början när hon kom till oss. Men jag tror det var för att hon var dåligt musklad, inte van att gå så långt som det är till vår damm, eller simma. Nu springer hon nästan lika lätt, i alla fall lika snabbt och simmar med världens lätthet. Din verkar ju vara i normal form, ville bara nämna det, utifall att.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Anka som "släpar" sig fram.
« Svar #10 skrivet: 08 okt-12 kl 23:27 »
Skulle tro att det är kalkbrist och överansträngd i benen. Har haft ank honor som haft samma symptom och vad jag sett var att hanar var på väldigt ofta på dem. Ofta hittar djuren vad de behöver i naturen men ibland så behöver de extra. Vi gav våra tillgång till snäckskal och inget foder utan bara säd. Sedan särade vi av dem en tid för att vila. Vi har peking och pekingkorsning som är tung ras och de är inte så smidiga på land de. Deras tyngd kan göra att de får problem med leder. Vad är det för ras du har?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 5 användare (3 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser