Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktor som vägrar starta  (läst 3425 gånger)

ticken

  • Inlägg: 26
    • -
Traktor som vägrar starta
« skrivet: 06 jul-15 kl 22:54 »
De fyra senaste gångerna som vi försökt starta traktorn har den behövt lufta bränslesystemet för att starta. Ett par gånger har den startat en sekund för att sedan dö. Det enda som fungerat är att lufta.
Ser ut som att framme vid vajern till den spak som stänger av traktorn, vi har kallat den "dödarn", att det bubblar luft där.
Det är en Volvo 500.
Någon som haft liknande problem eller är kunnig ändå?
Kan jag byta den?
Finns det fler alternativ?
Mycket tacksam för hjälp!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #1 skrivet: 06 jul-15 kl 23:24 »
Det låter som om bränslepumpen skulle suga luft av någon anledning, troligen en kombination av att något är otätt mellan tank och förpump samt att bränsleflödet stryps av någon anledning så att undertrycket närmast pumpen blir onödigt stort.

Kolla i första hand att alla bränsleslangar är i ordning, var mycket misstänksam  mot gamla tygomspunna gummislangar som kan läcka som såll fastän de ser bra ut. Se också upp med olika slags förskruvningar och gängade anslutningar - att de är rätt monterade och lagom åtdragna, inga sprickor i bränslerör intill klämrings- eller konkopplingar osv.

Kolla också att alla bränslefilter är rena och att packningar vid filterhusen är rätt monterade, i bra skick osv. Tänk på att det förmodligen också finns en sugsil i tanken som mycket väl kan vara igensatt. Glöm inte dräneringspluggarna/kranarna under bränslefiltren.

Om det hade varit en personbil hade man kunnat befara undertryck i tanken pga stopp i tankventilationen, men den brukar sällan vara så avancerat gjord på en traktor att den någonsin kan ställa till med problem.

En del typer av förpumpar kan råka ut för läckage som följd av t ex sprucket membran eller gamla torra O-ringar, men det brukar synas tydligt på att det droppar eller rinner bränsle där när motorn är igång, långt innan felet blir så svårt att det ger några driftstörningar.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #2 skrivet: 07 jul-15 kl 02:17 »
Det kan ju vara o-ringarna på axeln som dödararmen sitter i, om det nu syns bubblor där.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #3 skrivet: 07 jul-15 kl 06:39 »
Om bränsleledningarna ansluter långt upp på tanken kan det även vara en spricka på pickupröret inne i tanken. Då försvinner problemet vid full tank. Förekommer på lastbilar. Annars har jag haft liknande problem på grund av gele i tanken på lilltraktorn och myror i bränsleledningarna på en Datsun Kingcab. Gummislangar kan spricka upp invändigt så att det bildas små gummikilar som sätter sig på olämpliga ställen. Ta en cykelpump eller tryckluft och blås försiktigt ur alla bränsleledningar. Kolla allt som Torbjörn säger.  Ta bort. Alla bränslefilterKolla alla kanaler i filterhållarna. Jag skriver med en jävla Iphone. Därav punkter och mellanslag och inte mellanslag där det ska vara och de går inte att ta bort.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #4 skrivet: 07 jul-15 kl 07:24 »
Pga dubbelpostning har jag tagit bort det här ämnet från Redskap, verktyg och maskiner. Men fortsätt gärna diskussionen här, och lycka till med traktorn!
/skräptanten, moderator på Redskap, verktyg och maskiner
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ticken

  • Inlägg: 26
    • -
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #5 skrivet: 07 jul-15 kl 07:32 »
För mig som är total nybörjare på att meka...
Så tänker jag att jag borde börja med att försöka byta o-ringarna, hur nu de ser ut eller sitter, innan jag börjar med något annat.
Finns det en chans att jag kan fixa att byta o-ringarna? Eller är det lika bra att ringa en verkstad?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #6 skrivet: 07 jul-15 kl 08:20 »
Det bör inte vara något större problem att avsyna och gå igenom hela bränslesystemet även om du inte har så mycket tidigare mekarerfarenhet. Jag föreslår att du börjar vid tanken och arbetar dig fram i riktning mot dieselpumpen. Du kan ha god hjälp av instruktionsbok, verkstadshandbok och reservdelskatalog för traktorn, om du inte har dem i pappersform finns de säkert att ladda ner från t ex maskinisten.net .

Tänk på att vara mycket noga med renligheten om du plockar isär på ställen efter bränslefiltren, där systemet förväntar sig att det ska vara fritt från skräp - alltså inte hålla till ute när det är torrt, blåsigt och dammigt väder, göra rent noga utvändigt innan du börjar plocka isär saker, arbeta med rena händer och rena verktyg osv.

Ska man ha gamla traktorer och andra maskiner så måste man ändå förr eller senare lära sig att meka själv, pengarna rinner iväg alldeles för fort om man ska anlita verkstäder varenda gång något krånglar.

 

andtol

  • Gäst
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #7 skrivet: 07 jul-15 kl 08:43 »
Dessutom kan det vara svårt att hitta en verkstad som kan och är villig att arbeta med gamla traktorer.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #8 skrivet: 07 jul-15 kl 20:47 »
Det bör inte vara något större problem att avsyna och gå igenom hela bränslesystemet även om du inte har så mycket tidigare mekarerfarenhet. Jag föreslår att du börjar vid tanken och arbetar dig fram i riktning mot dieselpumpen. Du kan ha god hjälp av instruktionsbok, verkstadshandbok och reservdelskatalog för traktorn, om du inte har dem i pappersform finns de säkert att ladda ner från t ex maskinisten.net .

Tänk på att vara mycket noga med renligheten om du plockar isär på ställen efter bränslefiltren, där systemet förväntar sig att det ska vara fritt från skräp - alltså inte hålla till ute när det är torrt, blåsigt och dammigt väder, göra rent noga utvändigt innan du börjar plocka isär saker, arbeta med rena händer och rena verktyg osv.

Ska man ha gamla traktorer och andra maskiner så måste man ändå förr eller senare lära sig att meka själv, pengarna rinner iväg alldeles för fort om man ska anlita verkstäder varenda gång något krånglar.

I Mocambique träffade jag ett gäng som renoverade en dieselmotor på en sandstrand. Då krävs det diciplin men de lyckades.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #9 skrivet: 07 jul-15 kl 21:12 »
Jag vet inget om en Volvo 500, men om det är samma typ av bränslesystem som på gamla bilar Mercedes, lastbilar och andra saker jag mekat med.
Låter det som att den släpper tillbaka bränslet och då brukar det vara läckage på sugsidan eller backventilerna i handpumpen.
Lägg ut en bild på insprutningspumpen med handpumpen synligt, så kanske jag kan förklara bättre.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #10 skrivet: 08 jul-15 kl 08:22 »
För mig som är total nybörjare på att meka...
Så tänker jag att jag borde börja med att försöka byta o-ringarna, hur nu de ser ut eller sitter, innan jag börjar med något annat.
Finns det en chans att jag kan fixa att byta o-ringarna? Eller är det lika bra att ringa en verkstad?

Om du ser ett tydligt läckage, så tycker jag ju du ska börja där. Känns mest naturligt.

Kommer inte ihåg exakt vilken pump som sitter på den, så en bild vore bra. Är dödararmen på sidan av pumpen eller uppepå?

Verkstad är i så fall bara en dieselmekaniker som gäller, och nu är vi i juli...sååå.  Sen kan dom där vara rätt speciella folk. Jag lämnade in min pump på renovering i mars, och har inte fått tillbaka den än..
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Traktor som vägrar starta
« Svar #11 skrivet: 29 jul-15 kl 22:39 »
Ser ut som att framme vid vajern till den spak som stänger av traktorn, vi har kallat den "dödarn", att det bubblar luft där.

Bubblar det diesel vid reglaget även när ni väl fått igång traktorn..? Då känns det ju bra att åtgärda detta problem först. Det måste ändå göras nån gång
 Sitter armen överst på pumpen? Kanske räcker med att ta bort översta locket på pumpen isf?

Här har du mycket kunnigt folk: https://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=62


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser