Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar ni hitta på med era hundar?  (läst 18103 gånger)

lilla_ekliden

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #40 skrivet: 04 apr-11 kl 14:34 »
Jättemycket bra tips på den här tråden. Vill slå ett extra slag för vanligt personspår. Där får ju hunden röra sig OCH den viktiga mentala träningen. det är ju dessutom en aktivitet man kan göra alldeles själv med sin hund. Variera spåren mycket, lägg ut en godis i spåret eller en leksak. När hunden är van vid spåret, gör det svårare. Klättra över en sten, gör mycket vinklar, gå ett varv runt ett träd  :) :) Risken med bara konditionsträning är ju att "mycket vill ha mer". Så lagom balans på motionerandet och mycket hjärngympa. Finns så mycket man kan göra som inte tar nån tid. Tex i stället för att slänga toarullen, stoppa in en godis och vik igen kanterna och låt hunden öppna. När hunden tycker det är jättelätt kan man gömma rullen någonstans inne först ;)

Det är bara ens egen fantasi som sätter gränserna för vad vi kan roa och lära våra hundar

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #41 skrivet: 07 apr-11 kl 21:58 »
Vi gör det mesta, beroende på tid och hur andan faller på.
Tävlar lydnad och freestyle.
Tränar även spår, lite sök, ibland en sväng på agilitybanan.

Leker och busar och gosar dagligen. Långa promenader med kurragömma ibland.

Ibland letar vi te inne. Dvs jag gömmer en tepåse, hon får på sig sitt speciella halsband som hon bara har då, sen får hon likt en knarkhund leta upp teet och markera. Väldigt kul och hon blir trött av det.
Nosarbete är bland det effektivaste sättet att få sin hund nöjd rent psykiskt!

Mykorrhiza

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #42 skrivet: 27 dec-11 kl 01:39 »
Nosarbete i alla dess former är alltid uppskattat och behändig aktivering.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #43 skrivet: 13 jan-12 kl 23:38 »
Hittills har det blitt lite av varje med min jrt.
Några spår har jag lagt som hon klarat bra.
Sen har jag kastat in olika saker i buskage mm och kommenderat sök, kul och träningen går variera.
Sen brukar jag gömma mig så hon får leta upp mig.
Senaste dagarna har vi lekt med en innebandyboll och ett mjuktennisrack, jag slår iväg bollen och hon hämtar,.
Fjäderfän och kaniner

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vad brukar ni hitta på med era hundar?
« Svar #44 skrivet: 27 jan-12 kl 14:20 »
Som en vän sade till mig nyligen "Du kan inte lura ett djur". En stor sanning i mina öron. Aktivering av hundar är förstås bra, men de förstår när det  bara är törträning.

Drag är alltid bra, hunden förstår att den gör nytta, den drar dig/bär matkassen/en skrinda med barnet osv. Hundar är ju flockdjur precis som vi och vill känna att de gör nytta, inte bara bli aktiverade.  Klövjeväskor på promenaden till affären. Eller att hunden får bära lite fika till skogsturen.

Spår är också bra, men då bör man försöka använda det "på riktigt". Lär man hunden t.ex. viltspår kan man ju prata med närmaste jaktlag och de vill ha hjälp med spårning vid skadeskjutning. Det mottages ofta tacksamt då inte någon hundförare behöver avbryta för att ta sig an spårningsarbetet.

Samma sak med apport. Många jägare saknar apporterande hund och skulle tacksamt ta emot hjälp med den biten.

Jakt i största allmänhet är ju förstås det bästa man kan göra med sin hund.

Man får tänka så här: Vad behöver jag en hund till? Och kommer man inte på något får man tänka "Vad kan jag ändra på så jag behöver min hund". Det går alltid att komma på något.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser