Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräsklippare köpråd  (läst 20618 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #80 skrivet: 10 jan-16 kl 22:45 »
Förmodligen säljs exakt samma maskin även under diverse andra märken som tillhör Electroluxkoncernen (t ex Jonsered eller Partner). Man känner igen det mesta från min snart 10 år gamla Partnerklippare, dock har den du länkade till fått ny design på handtaget och en modernare motor med toppventiler.

Kända svagheter med den konstruktionen:
Kuggkransarna för drivning av framhjulen brukar slitas ner så att driften börjar slira eller kugga över.
De stora bakhjulen är ömtåliga och går lätt sönder om man t ex måste lirka gräsklipparen förbi ett stenigt ställe.
Höjdinställningen är besvärlig eftersom det är en spak för varje hjul.
Jag tycker att uppsamlaren är i minsta laget, dessutom har den svårt för att samla upp gräs om det är det minsta lilla fuktigt, och i all synnerhet om man kör i uppförsbacke.
Det är onödigt bökigt att byta olja i motorn eftersom man bl a måste ta bort ett remskydd för att komma åt avtappningspluggen.
Kåpan, som är av stålplåt, är så gott som helt omålad på undersidan - den rostar alltså fort om man inte är noga med rengöring efter varje klippning och förvarar klipparen på torrt underlag.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #81 skrivet: 11 jan-16 kl 09:58 »
Intressanta synpunkter...

Jag vill ju ha något enkelt och robust...min gamla Klippo har nu börjat spruta gärs och topparna från mullvadshögarna i olika riktningar, sidoutkast har kommit med åren..
Det är aldrig för sent att ge upp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #82 skrivet: 30 maj-16 kl 09:32 »
Vad gäller gräsklippare köpte jag en Stiga från den lokala järnaffären. Stiga har bra rykte och mina föräldrar har haft en sådan man kör i 15 år nu.

Nånting gick fel med klipparen i helgen. Själva klingan satt löst och fortsatte rotera långt efter jag stoppade motorn. Märkte något var fel och stannade. Jag drog fast den med slagskruvdragare men det hände igen efter en stund. drog åter igen och klippte färdigt. Men jag vet inte nu då, är det bara med friktion klingan sitter fast?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #83 skrivet: 30 maj-16 kl 10:33 »
Nånting gick fel med klipparen i helgen. Själva klingan satt löst och fortsatte rotera långt efter jag stoppade motorn. Märkte något var fel och stannade. Jag drog fast den med slagskruvdragare men det hände igen efter en stund. drog åter igen och klippte färdigt. Men jag vet inte nu då, är det bara med friktion klingan sitter fast?

Använd INTE slående maskin för att dra åt skruven för kniven, det blir alldeles för högt moment och risk att gängorna skär ihop eller trasas sönder då. Den är ju rätt fingängad, troligen 3/8" UNF. Bättre att dra åt för hand, om du vill vara noga så använd momentnyckel och dra med ca 45 Nm.

Det vanliga är att det sticker ut två tappar från knivmedbringaren som passar in i hål i kniven. Om det någon gång har tagit tvärstopp mot en sten så är ofta de där tapparna avskjuvade sedan. På en del gräsklippare är det avsiktligt klent material i medbringaren mitt för spåret för kilen som ska hålla den mot vevaxeln, så att kilen ska hoppa ur spåret och medbringaren förstöras istället för att något dyrare går sönder när det blir tvärstopp.
Ett undantag är äldre Klippo, där sitter kniven bara med friktion mellan medbringaren och en stor bricka, röd "vulkanfiber" ligger emellan som friktionsbelägg på båda sidor. Om man sätter ihop den utan fibermellanläggen eller om den stora brickan inte är plan, så kan kniven lossna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #84 skrivet: 30 maj-16 kl 11:08 »
Ja det låter som vad som hade hänt, det såg ut som om det borde finnas tappar på medbringaren men dom hade väl som sagt gått av då det tagit i en sten eller liknande.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #85 skrivet: 30 maj-16 kl 22:25 »
Hej!

Svar till trådstartaren- GRÄSKLIPPARROBOT!!! Billigast i längden!!
Jättefin gräsmatta som bonus.

MVH/ Bosse

 

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #86 skrivet: 30 maj-16 kl 22:26 »




......Och miljövänligast!!.......Och tystast.

ALLA kommer att älska den!!  ;)

/ Bosse   

husbehov

  • Gäst
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #87 skrivet: 31 maj-16 kl 06:53 »
lägg en svets på den så sitter den kvar  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #88 skrivet: 31 maj-16 kl 07:20 »



......Och miljövänligast!!.......Och tystast.

ALLA kommer att älska den!!  ;)

/ Bosse   M

Okej.   Plast, mer plast och batterier. Mer miljövänligt. Nåja lite.
Ett par kaniner i betesbur är bättre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #89 skrivet: 31 maj-16 kl 08:25 »
Givetvis en fråga om hur man tänker använda sin gräsmatta. Det blir varken snyggt eller praktiskt med kaninklippning.

En av våra grannar har skaffat en gräsklipparrobot och den stora tomten är välklippt varje dag utan minsta ansträngning. Visst ryker alla blommor i den gräsmattan, men den blir just en gräsmatta.

Vi använder numera en elgräsklippare med uppsamlare där vi vill kunna använda gräsmattan. Eftersom vi ger klippet åt hönsen så känns det inte som att man klipper gräset längre, utan skördar. Och eftersom inga djur betar där så går det att använda ytan till lek och tältning.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #90 skrivet: 31 maj-16 kl 08:47 »
lägg en svets på den så sitter den kvar  :)

Nej. Den enda gång jag har varit med om att kniven lossnade och stack iväg från en gräsklippare (som tur var i en riktning där det inte fanns några ben), så visade det sig att någon hade svetsat fast kniven i vevaxeln. Svetsningen såg ut att ha varit seriöst gjord, men förmodligen var varken kniven eller vevaxeln gjord av en stålkvalitet som var avsedd att vara svetsbar.

När man har att göra med en knivmedbringare så är den förmodligen tillverkad av aluminium, gjuten zink eller något annat icke svetsbart material.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #91 skrivet: 01 jun-16 kl 01:27 »
...Går att borra hål i medbringaren där piggarna har suttit,hål finns redan i kniven...bara bulta fast...fungerat på gul maskin en gång i tiden...köpa ny medbringare titt som tätt blir snabbt en kostnad som överstiger klipparens pris...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #92 skrivet: 01 jun-16 kl 06:52 »
Man vill ju inte piggarna ska vara för starka dock, dom ska kunna brytas vid behov.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #93 skrivet: 01 jun-16 kl 08:40 »
Man kan ju göra skruvarna så de fungerar som brytpinnar  - t ex använda mässingsskruv och svarva eller fila en brottanvisning i dem.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #94 skrivet: 01 jun-16 kl 08:51 »
Bra idé, har gängsats så jag kunde fixa typ M2 eller M3 bultar...

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #95 skrivet: 01 jun-16 kl 11:58 »
Kanske bättre med samma diameter på skruvarna som de gamla tapparna, och en brottanvisning på lämpligt ställe. Då är det större chans att gängorna i medbringaren överlever sedan skruvarna har skjuvats av.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #96 skrivet: 01 jun-16 kl 16:11 »
 :D...På tal om gräsklippare...Fulaste klipparen måste väl vara B-temas åkklippare...Blå färg ska dessutom dra broms och blinningar vad jag läste i en villatidning...Får kanske göra som elefanterna ta ett gyttjebad innan körning  ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #97 skrivet: 01 jun-16 kl 16:27 »
Förmodligen säljs exakt samma maskin även under diverse andra märken som tillhör Electroluxkoncernen (t ex Jonsered eller Partner). Man känner igen det mesta från min snart 10 år gamla Partnerklippare, dock har den du länkade till fått ny design på handtaget och en modernare motor med toppventiler.

Kända svagheter med den konstruktionen:
Kuggkransarna för drivning av framhjulen brukar slitas ner så att driften börjar slira eller kugga över.
De stora bakhjulen är ömtåliga och går lätt sönder om man t ex måste lirka gräsklipparen förbi ett stenigt ställe.
Höjdinställningen är besvärlig eftersom det är en spak för varje hjul.
Jag tycker att uppsamlaren är i minsta laget, dessutom har den svårt för att samla upp gräs om det är det minsta lilla fuktigt, och i all synnerhet om man kör i uppförsbacke.
Det är onödigt bökigt att byta olja i motorn eftersom man bl a måste ta bort ett remskydd för att komma åt avtappningspluggen.
Kåpan, som är av stålplåt, är så gott som helt omålad på undersidan - den rostar alltså fort om man inte är noga med rengöring efter varje klippning och förvarar klipparen på torrt underlag.

Vi kan nog stryka svagheten med de stora bakhjulen. De klippare med den grundkonstruktionen som säljs idag, har förstärkta nav jämfört med hur det såg ut för 10 år sedan. Köper man hjul som reservdel till en äldre klippare så får man också det förstärkta utförandet.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #98 skrivet: 01 jun-16 kl 20:13 »
http://www.maskinklippet.se/tradgardstraktorer-rider/mtd-smart-rf-125

en sån köpade jag i fjolas! rackarns nöjd m den, enda nackdelen är att man måste lägga ur klippen när man ska backa.
men bra svängradie, rejäl motor o bekväm.

innan sprang jag runt m en klippo av största modellen, men när man e ensam o har jobbat en hel dag har man som int lust å springa runt m den i 2 timmar också. nu klipper jag allt på en timme o slipper gå.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #99 skrivet: 02 jun-16 kl 00:09 »
 :D..Den där MTD maskinen ser ju nice ut...Man ligger säkerligen på gränsen till större maskin om klippningen tar två timmar eller så kan man dela upp området så man klipper hälften åt gången...Eller se det som ett stärkande träningspass  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser