Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Företag som odlar eller säljer nässlor.  (läst 2072 gånger)

Juniperus

  • Gäst
Företag som odlar eller säljer nässlor.
« skrivet: 05 feb-16 kl 23:31 »
Hej!

Jag undrar om någon känner till något företag som odlar eller säljer nässlor. Har hört att det finnas något finskt företag som säljer torkade nässlor till Japan, men jag kan inte finna någon information.

Någon som vet något?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 23:50 »
jag har torkat till mig själv så om det inte måste vara ett företag så är du välkommen att pma

 

Juniperus

  • Gäst
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #2 skrivet: 08 feb-16 kl 07:35 »
Jag samlar och torkar tillräckligt till mig själv. Jag såg ett inslag om ett finskt företag som odlar, skördar med traktor, torkar och säljer till Japan men kan inte finna någon information om detta. Jag har även sett att ICA säljer burkar med torkade nässlor, ganska dyrt om jag minns rätt.

Jag är intresserad av att veta mer hur efterfrågan ser ut. Jag skulle också kunna tänka mig att faktiskt odla i större utsträckning och sälja. Jag menar om det finns en efterfrågan så är det ju bland det lättaste man kan odla.

För mig är det svårt att sätta mig in i efterfrågan på sådana här produkter, för egen del anser jag det vansinnigt att köpa örter dyrt som man med lätthet kan plocka själv, men om det nu blir trendigt med låt oss säga nässlor så kan ju inte alla trendiga södermalmsbor ge sig ut själv och samla, någon måste ju hjälpa dom.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #3 skrivet: 08 feb-16 kl 15:11 »
Nackdelen med att vända sig till företag som redan är igång med sin verksamhet är att de sällan vill hjälpa andra in och konkurera på samma marknad. Jag skulle istället rikta in mig på företag som köper in,  vidareförädlar och förpackar och därifrån få ett hum om marknaden.

Mvh
Magnus

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #4 skrivet: 08 feb-16 kl 15:50 »
Kan det vara företaget som det talas om i den här artikeln? http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/05/17/nokkosella-hyva-sydan

carljohan

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #5 skrivet: 08 feb-16 kl 16:45 »
armatti.fi ...

kooperativa Ärmätti
Matti Veijola
VD

Siikajärventie 37
89 330 Suolijärvi

matti.veijola@armatti.fi
tel. 040 718 0547

Juniperus

  • Gäst
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #6 skrivet: 08 feb-16 kl 19:24 »
tack för informationen.

Jag är inte ute efter att sälja till företag egentligen, vill bara veta lite mer om hur marknaden för nässlor ser ut

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Företag som odlar eller säljer nässlor.
« Svar #7 skrivet: 08 feb-16 kl 19:24 »
För några år sedan vet jag att det fanns torkade nässlor som pulver på hälsokostaffären där jag bor (ort med 20 000 pers.) men har inte koll om det är kvar.
Verkar ligga på ca 300 kr/kg vid snabb googling på nätbutikerna. (nässelpulver) Kolla om det går att få reda på var deras leverantörer skaffar det ifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser