Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställa av bilen utomhus över vintern  (läst 5056 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Ställa av bilen utomhus över vintern
« skrivet: 13 dec-11 kl 18:10 »
Dåså, då rök skiten idag.
Jag gjorde en grov missbedömmning idag. Körde ner på en översvämmad väg där vattnet var mycket djupare än jag trodde.
Tror jag fått ner vatten vid tändstiften ev. in i motorn (om ens möjligt?)
Billen går inte på alla cylindrar. Vid full gas går den på ca 1000v/m. Fick hem den till uppförsbacken här hemma sen var det kört.
Eftersom jag blockerade vägen för alla grannar samt bonden var jag tvungen att bogsera upp den med husägarens jeep.
Pga halka fick jag helt enkelt bara satsa full fart efter att ha försökt smyga upp den några gånger.
Resultat: Avgassystemet är av mitt itu, hål i golvet så alla avgaser stiger rätt in i bilens cupe.Motorn är nu så gott som tom på olja, tror oljefatet gick sänder men det är svårt att se i mörkret (för att inte tala om att det regnar och är storm.

Mitt stora problem är att på Torsdag morgon kl 08.00 MÅSTE jag resa till Sverige (70 mils resa).
Vi har en volvo som funkar, dock obesiktad men den risken får vi ta.

Min idé är att ställa av min celica här på gården eftersom jag kommer tillbaka om 3 månader. Jag kan då tillbringa våren och sommaren på att laga upp den igen.

Men vad ska jag tänka på?
Den kommer stå på grus.
Fulltank tänker jag tanka i så den inte rostar i tanken.
Ska kolla om jag kan få oljetråget tätt och fylla olja med av samma orsak.
Glycolen tänkte jag fylla med så den tål -35.
Batteriet kopplar jag ur.

Men hur skyddar jag den från rost?
Kan man köpa ett sånt där överdrag på Biltema bara?
Eller bör jag palla upp den? Hur i sånna fall?

Måste fixa det här det först jag gör imorgon så är lite desperat här, den här bilen vill jag ha kvar av affektionsvärde och det är tänkt att den ska vara min projektbil längre fram så jag är väldigt rädd om den :/


Xoot

  • Gäst
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 18:17 »
3månader? ptja.. Pumpa däcken och kontrollera kylarvätskan. In med en eller flera torrbollar och invänta.
Rost i tanken är ju tveksamt att du drar på dig under dessa tre månader. Batteriet måste du överväga.

Råd att kassera det? Ctek laddare? Låta sitta kvar och hoppas? Ta in i värme och hoppas? Skänka till mig?

Det är inte någon period som är särskilt påfrestande om jag ska vara ärlig.
Men att du har kört i vatten och att den nu bluddrar, inte går på alla burkar. Fukt till tändhattarna?

Om du är rädd om bilen utöver det vanliga så dra över ett skydd så bevarar du lacken och påskyndar inte eventuell rost.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #2 skrivet: 13 dec-11 kl 18:39 »
3månader? ptja.. Pumpa däcken och kontrollera kylarvätskan. In med en eller flera torrbollar och invänta.
Rost i tanken är ju tveksamt att du drar på dig under dessa tre månader. Batteriet måste du överväga.

Råd att kassera det? Ctek laddare? Låta sitta kvar och hoppas? Ta in i värme och hoppas? Skänka till mig?

Det är inte någon period som är särskilt påfrestande om jag ska vara ärlig.
Men att du har kört i vatten och att den nu bluddrar, inte går på alla burkar. Fukt till tändhattarna?

Om du är rädd om bilen utöver det vanliga så dra över ett skydd så bevarar du lacken och påskyndar inte eventuell rost.

Okej, den kan bli stående längre eftersom jag kommer hem om 3 månader och sen kommer behöva ha tidatt laga den :/
Men jag behöver inte palla upp den?

Xoot

  • Gäst
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #3 skrivet: 13 dec-11 kl 18:54 »
Okej, den kan bli stående längre eftersom jag kommer hem om 3 månader och sen kommer behöva ha tidatt laga den :/
Men jag behöver inte palla upp den?

Huvudsak om man ska vara riktig så ska du kontrollera fukten i bilen, däcken, kylarvätska, motorolja, handbroms ej åtdragen.
Personligen så hade jag ställt in ett gäng torrbollar för att slippa eventuellt mögel, kollat kylarvätska och åkt på semester.

Handbromsen är självklar, Dra inte i den. Däcken kan bli "fyrkantiga" och ger bubblig färd.
Sådant åtgärdas genom varmkörning och långkörning. Tror det kommer gå bra för dig. :)

Beroende på din däckstorlek. Vanlig-medel-svensson-storlek så sätt 3kilo och må bra. Ät gott under julen slutligen!!

Ja just det, om du kan, undvik vattenstänk på framskivorna därför annars får du gasa loss den.  ;D
Det värsta som kan hända är att bilen blir stulen.. Lycka till med färden förresten i den avställda bilen.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #4 skrivet: 13 dec-11 kl 18:56 »
Huvudsak om man ska vara riktig så ska du kontrollera fukten i bilen, däcken, kylarvätska, motorolja, handbroms ej åtdragen.
Personligen så hade jag ställt in ett gäng torrbollar för att slippa eventuellt mögel, kollat kylarvätska och åkt på semester.

Handbromsen är självklar, Dra inte i den. Däcken kan bli "fyrkantiga" och ger bubblig färd.
Sådant åtgärdas genom varmkörning och långkörning. Tror det kommer gå bra för dig. :)

Beroende på din däckstorlek. Vanlig-medel-svensson-storlek så sätt 3kilo och må bra. Ät gott under julen slutligen!!

Ja just det, om du kan, undvik vattenstänk på framskivorna därför annars får du gasa loss den.  ;D
Det värsta som kan hända är att bilen blir stulen.. Lycka till med färden förresten i den avställda bilen.

Okej, jag kör på det, hehe. Stulen blir den inte här, det har jag svårt att tro :P

Bilen vi ska köra istället är inte avstäld men har körförbud :/ Den är dock skattad och försäkrad! Tror det ska gå bra, hoppas på att slippa mr snut bara

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 22:52 »
Om gruset är fuktigt kan det vara bra att lägga ut en presenning på marken där bilen ska stå. Uppallning skadar aldrig men det är inte helt nödvändigt heller. Helst pallar man upp bilen så att alla hjul hänger fritt, t ex med pallbockar eller tegelstenar vid två lämpliga punkter på framvagnsbalken samt något kraftigt ställe baktill (domkraftsfästen eller dragkrok).

Du borde nog se till att det är torrt i cylindrarna innan du ställer undan bilen, t ex genom att först varmköra motorn (eller värma med motorvärmare), sedan skruva ur alla tändstift och köra på startmotorn en stund (sätt tänd- och ev insprutningssystem ur funktion genom att t ex lossa lågspänningsledningarna till tändspolen och ta ur bränslepumprelät). Häll gärna i någon matsked olja i varje tändstiftshål också.

Eftersom bilen har stått i vatten, så kolla att det inte har kommit vatten i t ex växellåda eller slutväxel. I så fall borde du helst byta oljor där om du har tid till det.

Beträffande glykol så är det ingen risk för sönderfrysning bara det finns litegrann glykol i vattnet. Redan 10 % glykol räcker för att eliminera isens sprängverkan (men då ska man förstås se till att tina upp motorn innan man försöker dra runt vattenpumpen eller starta den).




Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 23:13 »
Tidningar utjämnar fukt och kondens. Häng dem på solskydden och ryggstöden. Stoppa dem under ev. mattor även i bagageutrymmet. Jag brukar lägga tidningar över motor och eldetaljer. Jag tror att de även tar bort dålig lukt. Skyddar även mot solens åverkan. Som Torbjörn skrev ang. presenning så stoppar den fukten som tränger upp genom marken + sommarens gröna gräs.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #7 skrivet: 13 dec-11 kl 23:19 »
Tack för alla tipps!
Hittade en torkpåse för 60kr på biltemas hemsida. Man hänger den över en hink, är nå kulor i den som samlar fukt. Tänkte hänga en sån i bilen bara. (?)
Tidningar över motorn var smart!

Varför matolja i tändstiften?

Var ut och tog loss tändkablarna. 3 var alldeles blötadär de går över tändstiften. En var blöt och hade massa olja på sig, tror den inte varit tät och så har jag spillt när jag fyllt på..
Imorgon tänkte jag plocka ur varje tändstift och blåsa rent med kompressor för att torka ur.
Motorn körde jag nyss igång, den går redan bättre men puttrar/bråkar när man försöker köra, lite som om den inte orkar med. Uppförsbacke är bara glömma.
Kan jag ändå varmköra den och då lita på att det inte är fukt i cylindrarna?

Hinner inte byta växelådsolja. Hur kollar jag slutväxel/växelåda för vatten?

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 23:42 »
Blås rent i tändhattarna(kabeländen vid tändstiften) och provstarta, om den inte går rent ta ur stiften, går motorn rent så kör den genomvarm då är all fukt borta, sen kan du lämna den med gott samvete :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 00:16 »
Jag skulle då varken prov- eller varmköra motorn med trasigt oljetråg.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #10 skrivet: 14 dec-11 kl 22:26 »
Varför matolja i tändstiften?

Inte matolja, en matsked motorolja!
Det är för att få en bättre oljefilm i cylindrarna så att inte cylinderväggar och kolvringar rostar pga kondens.

Xoot

  • Gäst
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #11 skrivet: 14 dec-11 kl 22:36 »
Inte matolja, en matsked motorolja!
Det är för att få en bättre oljefilm i cylindrarna så att inte cylinderväggar och kolvringar rostar pga kondens.

Angående detta. Är det inte bäst att köra motorn 1-2sekunder efteråt för att sprida oljefilmen?
Bara köra runt motorn alltså. Har en del äldre maskiner som brukar få en skvätt från oljekannan i varje cylinder vintertid.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 22:41 »
Angående detta. Är det inte bäst att köra motorn 1-2sekunder efteråt för att sprida oljefilmen?
Bara köra runt motorn alltså. Har en del äldre maskiner som brukar få en skvätt från oljekannan i varje cylinder vintertid.

Jo, självklart. Jag trodde att jag hade skrivit det i #5 men ser nu att jag fick åtgärderna i fel ordning i det inlägget.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #13 skrivet: 15 dec-11 kl 09:12 »
Inte matolja, en matsked motorolja!
Det är för att få en bättre oljefilm i cylindrarna så att inte cylinderväggar och kolvringar rostar pga kondens.

Haha, ops, jag måste läst fel :P Funderade jag med :P

Ska göra det idag!
Oljeträget läker väldigt lite :/ Men olja har haft en tendens att gå upp i rök i den här jävla motorn länge nu.
Lite väl mycket som försvann nu bara.

Ställer av den idag, tack för tippsen!

Fick föresten tagit ur alla tändstifft, torkat rent och blåst. Den går bättre nu. Körde den varm. Försvann en del olja men inte nå hysteriskt mycket.

Hoppas nu "finbilen" klarar vintern utan mig ;)

 

Allan P3

  • Inlägg: 10
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #14 skrivet: 30 nov-15 kl 23:56 »
OBS VIKTIGT TIPS !!!
Köp inte torrbollar !!!  De är svindyra. Köp istället 25 Kg salt (inte vanligt vägsalt utan det som binder fukt) På t.ex. Granngården. c.a 180 kr.
Köp sedan en vanlig sköljsil i plast 10-20 kr eller en femma på 2.nd hand och häll i c.a ett kilo och ställ silen i en vanlig plasthink !
KLART !   Fungerar perfekt - OM du köper rätt salt ;-)
Jag spelar inte Allan, jag ÄR !
Ärlighet är inte gratis !
Den kostar Tid, Pengar eller Besvär !  INGEN gör något utan LUST ! OM dom inte är Tvingade eller får Betalt !!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #15 skrivet: 01 dec-15 kl 06:52 »
OBS VIKTIGT TIPS !!!
Köp inte torrbollar !!!  De är svindyra. Köp istället 25 Kg salt (inte vanligt vägsalt utan det som binder fukt) På t.ex. Granngården. c.a 180 kr.
Köp sedan en vanlig sköljsil i plast 10-20 kr eller en femma på 2.nd hand och häll i c.a ett kilo och ställ silen i en vanlig plasthink !
KLART !   Fungerar perfekt - OM du köper rätt salt ;-)

Nja. Visserligen är kalciumklorid ganska bra på att ta upp fukt ur luften, men om man har det i ett utrymme som inte är hermetiskt tillslutet så kommer det ju hela tiden in ny mer eller mindre fuktig luft utifrån, så det förbrukas fort.
En bilkupé är ju aldrig 100 % tät, det är sällan man kan stänga alla spjäll i ventilationssystemet fullständigt när man ställer undan bilen och det finns alltid luftutsläpp någonstans baktill i kupén (t ex under bakrutan på en sedanmodell eller i C-stolparna eller bakom bagagerumsklädslarna på en halvkombi eller kombi).
Ska man hålla ett utrymme torrt på lite längre sikt utan ständig tillsyn så är det avfuktare med därmed följande energiförbrukning som gäller.
Den bästa lösningen är kanske att börja med att hänga upp en hygrometer i bilen, titta till den emellanåt och sätta igång avfuktning - antingen maskinell eller med salt - bara då det verkligen behövs.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Ställa av bilen utomhus över vintern
« Svar #16 skrivet: 01 dec-15 kl 11:45 »
En fundering om fukt i bilar som står.

På natten när det blir stjärnklart så leder utstrålningen till att allt under bar himmel blir kallare än luften, alltså kondenserar luftens fuktighet på ytan. Man märker det ju tydligt om man har ett plåttak utan kondensskydd, det kan ju regna under tak. Så bortsett från att solen tär på lack och däck så skulle jag tänka mig att bilen mår bra av att stå där solen kommer åt och att den får en isolerande topp.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser