Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunst under digivning?  (läst 1944 gånger)

Grandammen

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Brunst under digivning?
« skrivet: 28 aug-16 kl 20:02 »
Hej.

Jag undrar om tackan kan brunsta fast hon diar?
Är ny på detta och iår fick vi lamm, 1 bagglamm, nu har vi delat på honom och mamman, men det kanske inte är så stor risk att det blir oönskade lamm, så kanske de kan gå tillsammans lite längre, han blir ju så ensam stackarn...


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Brunst under digivning?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-16 kl 20:58 »
Kan o kan..
Vad för ras är det?
Som jag har fattat det så är det i princip bara rena gutefår som går säkra fram tills hösten....alla andra kan bli luriga vid 4 månaders ålder.

Jag har själv haft dom första lammen på gården i år, mycke riktigt började avelsbaggen att nosa lite på tackorna när det enligt kalendern var dags att skilja. Bagglammet såg mest förvirrat ut men börjar tackorna lukta fint så hänger han nog med i den svängen om han bara får chansen.

Så skaffa en kompis till bagglammet eller slakta han, själv får han inte gå.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Brunst under digivning?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-16 kl 22:04 »
Även om bagglammet inte betäcker sin morsa kan han ju betäcka nån annan av tjejerna, för du har väl fler tackor? De i sin tur kanske har vant av sina lamm för länge sen och går i brunst nu.
Och som föregående sa så får inte bagglammet gå själv i en hage utan måste ha en annan fårkompis enligt lag.


 

Grandammen

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Brunst under digivning?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-16 kl 14:41 »
Tack för era svar,
Jag har blandras med rya/gotlandsfår, så vem vet när de brunstar  ;D

Mycket att fundera på.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser