Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ont om jord och vatten  (läst 4558 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #40 skrivet: 02 maj-16 kl 21:36 »
Är det saltvatten i brunnen är det lixom ingen mening att leta brunn heller. Det finns ju en anledning till att den fylldes igen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #41 skrivet: 02 maj-16 kl 23:14 »
Jag ska dit om någon dag för lite vårfiske, ska se om jag kan få fram något.
Då får du fiska efter både fisk och upplysningar!  ;)  Även jag tänkte på saltinträngning som möjlig orsak.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #42 skrivet: 05 maj-16 kl 22:11 »
Brunnen fylldes igen eftersom den inte användes längre och det fanns risk att något barn kunde skada sig. Det var dessutom en väldigt liten brun. Cementröret var av smalare modell, typ avlopp. Har även fått utpekat vart brunnen funnits. Det är inte långt från strandkanten, enda några fåtal meter. Brunnen tömdes inför säsongen och gav sedan bra vatten.
Kunskapen är en lätt börda

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #43 skrivet: 06 maj-16 kl 17:00 »
Men då så!  Slut med släpandet på vattendunkar från fastlandet? :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #44 skrivet: 24 maj-16 kl 16:02 »
Satsa på rabarber! De kan växa i nästan vilken klippskreva som helst om man bara gödslar varje år med lite aska.  :D

Bojan

  • Inlägg: 53
    • -
SV: Ont om jord och vatten
« Svar #45 skrivet: 04 jun-16 kl 13:37 »
Satsa på rabarber! De kan växa i nästan vilken klippskreva som helst om man bara gödslar varje år med lite aska.  :D
Vi har en rabarber där sedan över 10år, men den ger ingenting. Den har i.o.f fått klara sig själv i stort sätt, lite täck av gräsklipp och vattnas av det vatten som finns kvar i dunk när vi åker därifrån. Självklart så måste vi ju fylla dunkarna flera gånger under perioden vi är där och då vattnar jag alltid rabarbern med de sista litrarna. Det kommer endast 2-4 stjälkar per år som blir några få cm. I år tänker jag ta med mig lite hönsgödsel och även plantera Bondbönor och Sockerärter för gröngödsling. Aska har jag inte alls tänkt på, kanske ta lite från grillen ibland i kombination med resten. Har dock svårt att tänka mig att enbart aska skulle fungera här ute, kvävebehovet är ju ganska stort.
Kunskapen är en lätt börda


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser