Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gåsruvning  (läst 1521 gånger)

johannaw

  • Inlägg: 59
    • Uppland
gåsruvning
« skrivet: 04 jun-06 kl 17:28 »
Har två stycken hongäss och en hanne. Vi fick dom förra sommaren som små gässlingar och nu till sommaren så la dom båda en massa ägg i ett bo dom gjort. det konstiga var att dom båda la sig till att ruva- i samma bo! trångt men det gick. varför gjorde dom det? jag önskade verkligen att det skulle bli nåt och efter ca en månad hade den första kläckts men den låg död strax bredvid, sorgligt, men jag tänkte att då blir det säkert fler. 4 stycken kläcktes sammanlagt men alla blev vad jag misstänker sönderklämda för alla var döda och nån hade den gula klumpen kvar, inte mycket men lite. var det så att det var för trångt i boet och att dom pågrund av varandra inte kände äggen ordentligt och råkade klämma sönder dom i förtid? Finns det chans att dom lägger sej på en ny omgång?eller är det bara en gång per år? Så himla tråkigt är det att alla dog.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:gåsruvning
« Svar #1 skrivet: 04 jun-06 kl 19:36 »
Gäss lägger ägg bara en gång om året. När vi hade ett gåspar började honan lägga ägg redan i februari/mars. Tar man undan äggen, lägger hon sig inte att ruva.

Jag har hört, men vet inte om det är så (det kanske andra vet ???), att unggäss har svårt att få gässlingar och att gåshonan kanske bör vara något år innan "det blir något".





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 6 användare (2 dolda)
S. K., javill, LimJans, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser