Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss  (läst 5036 gånger)

carmencha

  • Gäst
Skånegäss
« skrivet: 21 feb-07 kl 07:35 »
Hej!

Jag har en grupp på 7 Skånegäss. Problemet är att jag inte riktigt vet vilka som är honor eller hanar ännu. Nu har en av honorna böjat värpa (så KUL!). Jag misstänker att det finns minst tre hanar i gruppen. Vi har försökt kolla vid kloaken men det var för svårt att få fram något...

Frågan är hur det påverkar gruppen om det finns för många hanar? I övrigt trivs gruppen ihop, det finns ingen osämja, tvärtom så håller de ihop hela tiden. Det finns två äldre i gruppen (ett par) födda -05 och resten är födda 06.

Tacksam för tips och kunskaper.

Carmencha




Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #1 skrivet: 21 feb-07 kl 13:50 »
Gruppen klarar sig nog med tre hanar men det brukar bara vara en av dem som får betäcka honorna. Könsskilnader på gäss märks tydligt om man trycker ut könspapillen. Detta kan vara svårt om ingen visat hur man gör. Ett annat sätt är att studera dem. Honorna går ofta med näbben nedåt och kucklar lite medans hanarna höjer huvudet och sätter näbben i luften och trumpetar.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #2 skrivet: 22 feb-07 kl 13:23 »

Hej Drevern!
Jag var inne på Lantrasklubbens hemsida och där fanns en sida hur beskriver hur man ska gå tillväga, desutom hade de en bra bild på hur det ska se ut! Så jag ska prova idag om jag ser något.

Tack för svaret!

Mvh Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 22:00 »
Hej igen!

Nu har vi varit och försökt kolla alla våra Skånegäss kön...alla såg likadana ut! Ingen "snäcka" eller "spiral" hos någon...

Men då vi gjorde rent bredvid dem senare så såg vi i alla fall en hanne igång...de andra gässen stod runtom och till synes "hejade på"! Vilken rolig syn!

OM det skulle finnas 4-5 hannar utav sju, ska jag ta bort några då?  ???

Carmencha
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 22:14 av carmencha »

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #4 skrivet: 04 mar-07 kl 00:06 »
Nej, jag tror inte att du behöver ta bort någon av dem av bara den orsaken att de är hanar. De som inte får honor brukar bilda herrklubber och hållas tillsammans. Kosnten när man könsbestämmer är att man måste trycka runt kloaken för att få ut papillen. Kan du inte se på dem vilka som höjer näbben i luften och tutar och vilka som går mer med näbben nedsänkt och mer muttrar och kacklar?

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #5 skrivet: 04 mar-07 kl 23:10 »
Jo, vi kollade kloakerna men vi får inte ut någon papill på någon av dem...

Vi försökte kolla på beteendet också men vi ser dem göra både och...Min vän som jag köpte gässen av får komma hit o kolla...

Carmencha

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #6 skrivet: 04 mar-07 kl 23:14 »
På bilden på din hemsida, startsidan,  skulle jag gissa att den bortre gåsen är en hane. Han är mer vaktig i hållningen och håller huvudet mer upp. Den närmaste gåsen går exakt så som honorna brukar göra, med lite båge på nacken och näbben nedåt. Hae jag hört dem låta så skulle man kunna göra en ännu säkrare analys.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #7 skrivet: 06 mar-07 kl 17:57 »
Hej Drevern!

Det stämmer mycket bra!
De är det första (par) som kom hit. Det är de andra fem som är problem att bestämma könet på. Det första paret är också dem som "håller igång". De andra fem ställer sig runtom o vaktar. Jag ska ta foton så att du kan få se de andra också nu i helgen!

Carmencha

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #8 skrivet: 06 mar-07 kl 21:32 »
Har du möjlighet att ta undan "hålligångarna" och låta de andra 5 gå för sig själva? Man ökar chansen att få fram de andras beteende då. När är de fem födda?

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #9 skrivet: 07 mar-07 kl 10:18 »
Hej!

Ja, jag ska försöka ta undan de sista fem som kom. De yngre är födda 2006, det första paret  är födda på hösten 2005.

Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #10 skrivet: 08 mar-07 kl 22:56 »
Idag delade jag på gruppen. Två av dem gick in i ladugården där den ena gåsen la sig på en hög med hö medans den andre vaktade.

Tre av dem var nog förvirrade, de gick omkring ute, badade och letade kryp. En av dem trumpetade.

Kände att det var tre honor och två hanar bland de fem....Men vad vet jag...
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 22:56 av carmencha »

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #11 skrivet: 08 mar-07 kl 23:21 »
Ja, det är svårt att säga interaktivt så att säga. Dock, delade de sig som du säger så är det säkert ett par de som gick undan. Kan du gå in till dem och utmana dem lite eller kan du få dem att bli lite varska så ser du snart om det är hanar och honor. Hanarna trumpetar och höjer huvudet direkt om det är så att de anar fara.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #12 skrivet: 09 mar-07 kl 22:58 »
Paret som gick in i ladugården var tydligt ett par. Då gick gick emot dem så började han väsa och trumpeta ilskt. Honan låg lugnt o tvättade sig i höet. Han vaktade tydligt.

De tre andra var mer förbryllande. Jag gick emot dem men de vände som honor gör utan någon diskussion. Men då jag gick ifrån dem så vände sig den ene om och började trumpeta. Han var en fegis alltså... ;D

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #13 skrivet: 09 mar-07 kl 23:46 »
Grattis, nu vet du hur man gör. En hane i en flock som varit lägst i ragn kan ibland behöva lite ensamhet för att utveckla det där riktigt maskulina beteendet, gåsen i fråga kommer sig nog vad det lider. Lycka till och hoppas att du får många ägg och gässlingar. Jag saknar mina gäss otroligt men nu bor jag inte så att jag kan ha gäss. Jag tror jag skall flytta ut lite mer på landet igen, livet är för kort för att inte hålla några gäss.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #14 skrivet: 10 mar-07 kl 10:52 »
Hej Drevern!

Tack så hemskt mycket för all hjälp och dina kunskaper som du delat med dig av!

Du är välkommen hit precis när du vill, kanske en tur på semester? Jag förstår om du saknar dina gäss, du får gärna från min flock om du vill!

Så då har jag alltså tre hanar och fyra honor, vilket är väldigt ok tycker jag. Jag är så rädd om dem för de kommer från den gamla stammen. Nu kan jag registrera genbank då jag kan skriva ner könen också!

Carmencha

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #15 skrivet: 10 mar-07 kl 10:53 »
PS!

Du må tro att de njuter av det fina vädret nu!

DS.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #16 skrivet: 12 mar-07 kl 21:27 »

Nu lägger de ägg, två av honorna i alla fall vet vi säkert. Men ledarhanen är agressiv som sjutton. Han nyper de andra då de har gått in men är snäll så länge de är ute. Har det med äggen att göra tro?

Var gång de går ner till bäcken för att bada så lägger sig den grå myskankan på äggen...och var gång gässen kommer tillbaka så blir hon bortjagad...Vilken syn!

Härligt, nu vet man att det är vår!

Drevern

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #17 skrivet: 13 mar-07 kl 00:06 »
Som alla gåsfåglar är han mån om att hävda revir kring sitt bo. Jämföra gärna med vila gäss som gärna lever i flock under året men under häckning lever ensamma i par.  Har man flera hanar och flera par så bör man se till att paren har några meter mellan sig. Att myskan går på äggen när gässen är ute var trevligt och ovanligt också tror jag.  Gäss, liksom ankor kan lämna sina ägg ganska länge utan att de blir förstörda. Våren är verkligen här för min abrevdubor har börjat jaga varndra runt i luften och e första ungarna har kläckts.

carmencha

  • Gäst
Re:Skånegäss
« Svar #18 skrivet: 13 mar-07 kl 10:59 »
Hej Drevern!

Jag ska försöka separera dem, en av honorna som är med "andrehanen" hade lagt ett ägg på ett annat ställe i ladugården. Så då misstänkte jag att något borde göras.

Tack igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser