Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gässens utevistelse...  (läst 2385 gånger)

huggiådra

  • Inlägg: 39
gässens utevistelse...
« skrivet: 18 aug-06 kl 14:34 »
hej !

efter sju sorger och åtta bedrövelser (bla ingen återväxt där mina gäss var tänkta att beta..) är det hög tid att placera ut dom (nu när det äntligen börjar spira grönt mellan det sönderbrända..).

har fyra gåsdamer som väser bryskt inne i ladugården..

frågor : hur stort område behöver de (förvuxen gräsmatta finnes..stooor)
hur högt stängsel och vilken sorts (höns eller får..)
behövs nättak av något slag ?
nattkvarter ? hur stort ?
tanken är att de får flytta runt i olika "nya" friska hagar efter hand..

vinterbonad ? hur varmt behöver de ? plaskvatten ?

ok så långt ?

tacksam för svar !

Dagoyurt

  • Gäst
Re:gässens utevistelse...
« Svar #1 skrivet: 18 aug-06 kl 16:30 »
Kolla på detta företags onlineshopping http://www.hogbergaab.se/
Det finns speciella hägn för gäss som man kan flytta runt. Min granne använder dessa och jag har inte hör honom glaga på de.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:gässens utevistelse...
« Svar #2 skrivet: 18 aug-06 kl 17:28 »
Hejsan!

Mina går fritt i trädgården på dagarna och är i stallet på nätterna. De vänder till men jag har inga små som springer omkring och själva har vi skor på (eller ser oss noga för). Gräsmattan funkar alltså om du kan leva med gödseln.

Det går även att hålla dem inne med fårnät, men det håller inte räven ute.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

carmencha

  • Gäst
Re:gässens utevistelse...
« Svar #3 skrivet: 20 aug-06 kl 23:53 »
Hejsan.

Mina Skånegäss går fritt ute, på kvällen går de in i hönshuset. Se bara till att de har vatten o gott om grönt, på vintern måste de ha foder.

Mina gäss badade i snön i vintras! Bara de har någonstans att värma sig då de behöver.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:gässens utevistelse...
« Svar #4 skrivet: 21 aug-06 kl 09:07 »
Mina Ölandsgäss gick fritt ute på dagarna. På kvällen tog jag in dem till deras bås i stallet. Jag hade baljor med vatten, där de kunde tvätta sig och bada. Bäst är naturligtvis något vattendrag i närheten. Gäss är goda betesdjur, men jag gav dem bl.a. allfoder inomhus. Glöm inte tillgång till vatten inomhus.

Vintertid behöver de också vatten, både inomhus och utomhus (om de går ut). Det räcker med hinkar, där de kan doppa hela huvudet. Jag hade flera hinkar som jag bytte mellan pga vattnet frös. Det var inte frostfritt i stallet på vintern. Temperaturen kunde gå ner mot -10C. De verkade inte ha ont av kölden alls. Som sagt, de måste ha tillgång till vatten. Båset där mina två gäss bodde, var ca 3x2 meter.

De hade alltid möjlighet att gå ut hela året. När det var som kallast och mest snö, lade jag ut litet halm på olika ställen där de kunde lägga sig och inte frysa om fötterna. Gäss fryser om fötterna.

Lycka till!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
von tratt, addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser