Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syresatt vatten.  (läst 2836 gånger)

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
Syresatt vatten.
« skrivet: 24 nov-14 kl 00:55 »
När man fyller värme eller kylsystem med vatten, finns det något enkelt sätt att få bort syret?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Syresatt vatten.
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 08:45 »
Om man tar bort syret ur vatten så blir det ju bara vätgas kvar. Men jag antar att det inte var det du tänkte på, utan att du vill få bort luft och allehanda andra gaser som är lösta i vattnet.

De brukar ge sig iväg av sig själva när vattnet har hållits uppvärmt tillräckligt länge. I värmesystemet i ett hus får man släppa ut luften allteftersom genom elementens luftventiler, och om man har öppet expansionskärl blir man av med en del den vägen också.  I en bils kylsystem ger sig det mesta iväg genom expansionskärlet med tiden.
När man blandar vatten med glykol kan man nästan inte undvika att det skummar och att man får in en hel del luftbubblor i kylvätskan. Jag kan tänka mig att man skulle kunna slippa en del sådana problem om man inte häller glykolen ur en dunk utan ordnar en sughävert med slangens båda ändar under vätskeytorna.

Om man av någon anledning absolut vill bli av med gaserna innan man fyller systemet så tror jag att det bästa är att låta vattnet stå och sjuda (alltså vid en temperatur strax under kokpunkten) länge. Så länge det sjuder finns det gaser kvar som vill ge sig iväg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Syresatt vatten.
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 08:48 »
Du blir av med en hel del när du värmer vattnet. Resten tar järnet i systemet hand om, men vill du helt undvika korrosion måste du tillsätta något som syret reagerar med, t ex glykol med tillsatser som man har i bilar eller zink.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Syresatt vatten.
« Svar #3 skrivet: 24 nov-14 kl 15:29 »
Nästan allt syre och andra gaser avgår genom att man värmer vattnet, som angivits ovan. Räcker för villavärme etc.

Ska man ha vattnet ändå mera fritt från syre, exvis mata en ångpanna, så beror det på ångpannans konstruktion, tryck, matarvattenkemin i övrigt.

För enkla driftsförhållanden kan det räcka att tillsätta ex.vis natriumsulfit eller kanske nitrit, som reagerar med restsyret.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Syresatt vatten.
« Svar #4 skrivet: 24 nov-14 kl 20:17 »
 Fick hjälp av en rörmockare  till schunten.
 Passade då på att fråga om hur länge man behöver lufta ackumulatortankarna.
 Han menade på att om man tar i lite diskmedel i tanken så gör det stor skillnad.
 Hur vida det stämmer vet jag inte då det fortfarande bara är en liten slatt diskmedel i den ena tanken.
 Återkommer när jag fyllt systemet o provat om det fungerar o är tätt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Syresatt vatten.
« Svar #5 skrivet: 24 nov-14 kl 21:20 »
Diskmedlet tar bort ytspänningen vilket borde göra det lättare för gaser att lämna vattnet. Kan mycket väl fungera.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Syresatt vatten.
« Svar #6 skrivet: 24 nov-14 kl 23:47 »
Tack för alla svar. Så uppvärmning av vattnet är enklaste sättet. Min tanke är att undvika korrosion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser