Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärm(?) i grannens tak  (läst 1053 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Svärm(?) i grannens tak
« skrivet: 28 jun-16 kl 13:05 »
En svärm har slagit sig ner och etablerat sig under grannens tak. Vi har tagit på oss att försöka bli av  med den (dvs ta kål på den!). Det är inte troligt att den kommer från vår bigård men det är omöjligt att vara helt tvärsäker. Hur som helst vill vi inte ha vilda samhällen i närheten och för att bibehålla god grannsämja är det viktigt att hjälpa till.

Vi har hittills sprutat in i hålet de kryper in med Radar (för inomhusbruk) varje kväll. Aktiviteten avtar sakta men säkert. Det var ett ganska blygsamt samhälle redan från början och nu är det ännu mindre/svagare men det kan ju ändras. Nu vill vi ha tips på metoder och medel för att slutföra jobbet. Snälla, någon som har något att komma med!?!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 13:20 »
Det är ju olika från svärm till svärm beroende på var den sitter, hur stor den är, hur mycket den byggt in sig etc. Finns många filmer på www.youtube.com som handlar om hur en tar reda på svärmar alltifrån att såga ner halva väggar till att bara sätta en kupa under och skaka ner den.
https://www.youtube.com/results?search_query=bee+swarm
Dammsuga ut den kanske? Jag menar om de ändå är döende pga av Radarbekämpning.
Hör med Anticimex annars - de är experter på dylikt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jacob.

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 14:06 »
Dammsugare utanför mynningen är effektivt sätt att svälta ut samhället. Men brummar och tar tid.
« Senast ändrad: 28 jun-16 kl 14:30 av Jacob. »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 14:20 »
En värmefläkt kan också fungera om man har svårt att komma åt på andra sätt, de klarar inte av att kyla utan tvingas flytta eller dö.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 15:50 »
Varför inte göra på samma sätt som när man måste ta död på ett samhälle i en kupa, nämligen doppa en trasa i bensin och tryck in i hålet och täpp för så de inte kommer ut. De dör av bensinångorna.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #5 skrivet: 28 jun-16 kl 17:28 »
Myrr på "flustret" är effektivt

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #6 skrivet: 28 jun-16 kl 21:43 »
Man kan även förgifta dom med avgaser.
En gammal bil utan avgasrening är att föredra, koppla en slang på avgaset och tryck in den mot samhället.
Dom dör garanterat.  Man kan även tömma en kolsyresläckare i flustret då dör dom av syrebrist och köldskador.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #7 skrivet: 28 jun-16 kl 22:41 »
Varför skulle "att ta reda på en svärm vara= med att ta död på den??
Mycket osmakligt och väldigt oproffsigt överhuvudtaget.
Hur många biodlare inom några kilometer är ni ifrån denna granne?
Det är väl inte speciellt otroligt att det är från era bin det svärmat?eller menar ni att ni och era bin är "bättre" än alla andra?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #8 skrivet: 28 jun-16 kl 22:45 »
Varför skulle "att ta reda på en svärm vara= med att ta död på den??
Mycket osmakligt och väldigt oproffsigt överhuvudtaget.
Hur många biodlare inom några kilometer är ni ifrån denna granne?
Det är väl inte speciellt otroligt att det är från era bin det svärmat?eller menar ni att ni och era bin är "bättre" än alla andra?

Varför då?
Om dom har etablerat sig ingen vägg eller annat slutet utrymme i ett hus så är alternativet att börja riva för att komma åt bina.
Och det kanske inte är helt lyckat för grannsämjan eller plånboken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #9 skrivet: 28 jun-16 kl 23:08 »
I 95 % av 100% så går det att ta reda på svärmar utan att vare sig döda bina eller riva huset i fråga med besvikna grannar som resultat ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #10 skrivet: 29 jun-16 kl 17:39 »
I 95 % av 100% så går det att ta reda på svärmar utan att vare sig döda bina eller riva huset i fråga med besvikna grannar som resultat ;)


Då var det kanske en sådan där 5%:are i det fallet. 😉
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #11 skrivet: 29 jun-16 kl 23:07 »
Tack för alla goda råd.

För att klargöra några saker efter antydningar i tråden. Vi menar absolut inte att våra bin skulle vara "snällare" än några andra men vi har fått en svärm från vardera kupan som vi tagit rätt på. Och vi har uppehållit oss runt våra kupor så att en svärm skulle kunnat dra iväg utan att vi observerat det känns osannolikt men som jag skrev från början, absolut inte omöjligt. Möjligen kan det vara en svärm från förra året som grannarna inte upptäckt förrän nu och då kan den ev vara en av våra. Det är för övrigt ointressant varifrån svärmen kom ursprungligen. Grannen har haft svärmar/samhällen bosatta under taket för några år sedan då vi ännu inte hade bin.

Jag skriver svärm men det är alltså fråga om ett samhälle som etablerat sig under taket. Jag ser ingen möjlighet att komma åt det utan att riva större delen av taket + väggen och det är inte ett alternativ, vare sig för oss eller grannarna. Vi vill inte heller ha ett vilt samhälle där det inte går att kontrollera och, vid behov, behandla för sjukdomar. Därför känner vi oss tvungna att ta död på samhället trots att det smärtar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Svärm(?) i grannens tak
« Svar #12 skrivet: 01 jul-16 kl 01:10 »
Skulle det inte kunna gå att leda in dem i en låda genom nån slanganordning eller dylikt, så de måste passera igenom den? Sätta i en honungsram och en yngelram? Det vore ju kalas om det kunde funka..

Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser