Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus  (läst 3429 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Hönshus
« skrivet: 27 maj-10 kl 11:48 »
Okej, nu har jag gjort en liten ritning på hur jag hade tänkt mig att hönshuset skulle inredas. Säg till om det är nåt som verkar saknas eller som jag borde göra annorlunda.

Själva hönsrummet är 3,8 x 2,7 meter (den beiga delen längst till vänster), sen förrummet som är nästan lika stort i mitten, och sen den oisolerade delen med ytterdörren längs till höger. Sittpinnarna tar upp en del av förrummet där det ska vara en heltäckande vägg mot söder så det blir liiiite mer mysigt där "bakom". (Resten av väggarna blir kycklingnät.) Tanken med sitt-pinne-konstruktionen är att jag har ett nät under sittpinnarna och även en liten vägg i framkant längst ner så inga höns kan komma ner under sittpinnarna, sen en bajsbräda under som sluttar en aning bakåt och där är det öppet, så jag kan mocka av brädan utan att behöva gå in till hönsen.  :D
Räknas förresten den delen med sittpinnarna in i den totala ytan, eller får man inte göra det för att hönsen inte har nån egentlig golvyta just där?

Utgång till hönsgård har jag inte ritat in än, för det finns ingen sån lucka. Eller jo, det gör det, men den sitter helt galet till, så jag måste göra en ny. Min fundering var om det skulle funka att göra en utgång genom ett fönster istället för att ta hål i väggen. Fönstrets nedre kant sitter kanske 80 cm upp från golvet. Tror jag...  ::)

Redena på bilden är nog inte helt skalenliga...  ::) Men det är två våningar i alla fall, med luckor mot förrummet så man kan plocka ägg utan att gå in till hönsen.
Hur stora bör redena vara till raser som Isbar, Maran, Wyandotte, Sussex och New Hampshire?

Trots att det är så mycket fönster mot söder (långsidan med fönster) så blir det faktiskt inte varmt där inne på sommaren eftersom det är betonggolv.  :)

Sådär... Några tankar eller idéer nån?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #1 skrivet: 27 maj-10 kl 15:20 »
Ingen?  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hönshus
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 18:17 »
Har du tänkt ha förrummet till sjukstuga vid behov ? Tänkte att du i så fall får planera in en eller ett par "sjukburar" eller va man nu kallar det ;D
Risken med att sätta reden på den väggen är väl att det riskerar att bli lite ljust, men du får väl sätta nån "gardin" för.
Jag har ingen aning om hur stora dessa raser är men som jag fattat det så är det oftast ok med 40x40x40.   Mina är rätt små så jag har reden som har mått mellan 36- 40 cm, och dom verkar godkända ;D(av hönsen i alla fall)
Lycka till med bygget, ser fram emot bilder

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Hönshus
« Svar #3 skrivet: 27 maj-10 kl 19:55 »
Jag tycker att det ser jättebra ut! Vi har öppningen ut genom ett fönster, funkar jättebra. Du får väl fixa nån sorts trappa åt dem eller så...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönshus
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 21:21 »
ser bra ut ;D men jag hade bytt plats på redena och sittpinnarna... redena ska gärna sitta lite mörkare... 40cm i fyrkant räcker för de raser du pratar om... dörröppningen ser smal ut så nån skottkärra går väl inte in? bättre att kunna ställa kärran utanför dörröppningen och ha nära att mocka ur då.. passa på att bygga ett litet inomhus sandbad åt hönsen så blir de glada.. en eller 2 mindre burar i förrummet till sjukling eller kycklingmamma...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 22:33 »
Hmm... Om jag sätter ett typ skärmtak och hel trä-vägg ovanför som skuggar redena så det blir som små "grottor" att krypa in i, då borde det kanske bli bättre. Dom ska ju inte sitta alltför högt upp tänkte jag, så det bör inte bli så mycket ljus från fönstrena. Jag tänkte först sätta redena i samma hörn som pinnarna, men det blev inge bra liksom...

Nån skottkärra behöver jag inte få in genom nätdörren, för den går inte ens in genom ytterdörren...  ::) Får bli samma lösning som till kanin-mockningen. Ikea-kassar!  ;D

Ett par sjuk/mamma/kyckling-burar får jag plats med bredvid dörren ut till den oisolerade delen. Är det bäst att bygga permanenta kanin-bur-liknande fack-burar, eller är det bättre med typ plast-kanin-burar som går att flytta på? Hur stort bör ett sånt fack vara förresten?

Tack för input!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Hönshus
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 06:34 »
Ser bra ut.
Men om du sen vill ha fler höns kulle jag redan gjort reden och sittpinnar i varie rum.
Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hönshus
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 07:32 »
Jag har ingen aning om hur det skulle fungera med kaninburar i plast, (har egentligen ingen koll på hur en sån ser ut ;D ;D ;D).
Men jag har byggt en som är ca 80 x120 då det var det utrymme som "vart över" i den delen som varit ett dass. (Ovanpå det man ursprungligen satt på alltså)
Där ryms ett litet rede, ett litet torvbad och mat/ vatten. Redet har jag satt dit nu då jag har en som ligger sen några dar.
Det går att sätta upp en sittpinne i stället, vilket jag hade då jag hade min ungtupp där då han fått på skallen.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #8 skrivet: 28 maj-10 kl 11:30 »
Ser bra ut.
Men om du sen vill ha fler höns kulle jag redan gjort reden och sittpinnar i varie rum.
Mvh Oskar

Jag ska inte ha höns i förrummet alls. (Utom möjligtvis kycklingburar/mammaburar.) Dom kvadraten jag har i hönsrummet känns helt och hållet tillräckligt. Har planerat att ha 20-25 höns som mest. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #9 skrivet: 28 maj-10 kl 11:31 »
Är det nån som vet om den 1,5 kvadraten som pinnarna tar upp får räknas in i totala hönshus-ytan?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Markim

  • Gäst
SV: Hönshus
« Svar #10 skrivet: 30 maj-10 kl 22:36 »
hej du jag har plåtat en del hönshus på min sida..
Tyckte det kunde vara kul att se hur andra har det så man får lite ideer och sånt..
Ska lägga upp ett till imorgon om det kan vara något..=)
Mvh
Majsan
eggeby.blogspot.com

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #11 skrivet: 30 maj-10 kl 23:55 »
hej du jag har plåtat en del hönshus på min sida..
Tyckte det kunde vara kul att se hur andra har det så man får lite ideer och sånt..
Ska lägga upp ett till imorgon om det kan vara något..=)
Mvh
Majsan
eggeby.blogspot.com

Det är ju alltid kul att se hur olika hönshus ser ut, men jag hittade inte riktigt några såna bilder på din sida... Guidning? ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Hönshus
« Svar #12 skrivet: 31 maj-10 kl 14:28 »
Ser bra ut.

Jag tror att du kan räkna in utrymmet där du har sittpinnarna som en del av den totala ytan. Men jag kan inte säga säkert. Ser absolut stort nog ut i alla fall så du behöver nog inte oroa dig för det, speciellt inte om du dessutom har utegård.

Vill få färdigt mitt hönshus också nu. Sambon ska köpa grejer i veckan tror jag. Hoppas på det. Ska bli så bra =)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hönshus
« Svar #13 skrivet: 31 maj-10 kl 19:51 »
Ser bra ut.

Jag tror att du kan räkna in utrymmet där du har sittpinnarna som en del av den totala ytan. Men jag kan inte säga säkert. Ser absolut stort nog ut i alla fall så du behöver nog inte oroa dig för det, speciellt inte om du dessutom har utegård.

Vill få färdigt mitt hönshus också nu. Sambon ska köpa grejer i veckan tror jag. Hoppas på det. Ska bli så bra =)

Japp, blir en hönsgård på ca 180 kvadratmeter.  ;D

Och ditt hönshus lär bli klart före mitt... Har inte ens börjat...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser