Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal bandsåg  (läst 2370 gånger)

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Gammal bandsåg
« skrivet: 29 maj-16 kl 15:07 »
Hej på er... Jag undrar om det är någon som vet nåt om bandsågar från Aktiebolaget Rundströms Maskinaffär Norrköping? Jag har tagit hem en sån från vårat hemställe där den har stått så länge jag minns och säkert lika länge innan dess. Det finns ett nr på den men det syns inte riktigt vad det står men jag återkommer med det när jag har fått fram det. Jag har för avsikt att göra iordning den och använda den i min hobby.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #1 skrivet: 29 maj-16 kl 15:24 »
Tyckte det verkade tokigt att inte ta fram numret så jag gick ner och borstade med stålborsten, det står,
                               
                                 JONSEREDS FABRIKER
                                        SVERIGE
                                       No 19546C
                                   
                                         BS-C5-1

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gammal bandsåg
« Svar #2 skrivet: 29 maj-16 kl 15:54 »
Den är säkert jättebra kan va mycket jobb beroende på skicket.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #3 skrivet: 29 maj-16 kl 18:32 »
Ja Humle det är mycket jobb men allt går runt inga missljud bara att putsa bort ytrost blästra själva stommen och måla.

 
Är det nån som kan lista ut hur gammal den är?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #4 skrivet: 29 maj-16 kl 18:46 »
Ha du ingen bild?
Jag har också en stor Jonsered, men den står längst fram i en fullastad lastbil så jag kommer inte åt den.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #5 skrivet: 29 maj-16 kl 21:00 »
Det står att filen är för stor när jag försöker lägga med bild. Hur ska jag göra?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #6 skrivet: 29 maj-16 kl 21:19 »
Jag brukar ställa om kameran och beskär bort onödigt på bilden i Paint, men det finns säkert andra sätt.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal bandsåg
« Svar #7 skrivet: 29 maj-16 kl 22:50 »
Såna där maskiner kan bli riktigt förstklassiga om man sätter arbete på dem.
Jonsereds Fabriker är ett välkänt kvalitetsmärke. Tillverkningsnummern torde vara någon gång mellan 1921 och -25 enligt vår furummedlem tjaelds forskningar.

Här är en länk till mitt fjolårsprojekt. En E.V.Beronius från 1910-talet.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176728.0

En bekant hittade nyligen en splitterny start-broms enhet i en sopkontainer och gav den åt mig så snart snurrar min ny-gamla bandsåg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gammal bandsåg
« Svar #8 skrivet: 30 maj-16 kl 10:36 »
Det står att filen är för stor när jag försöker lägga med bild. Hur ska jag göra?

Ta in den i något bildbehandlingsprogram (t ex Microsoft Office Photo Editor som finns på alla datorer med Windows och Officepaket, jag tycker version 2003 är bäst , eller IrfanView som är gratis) och minska upplösningen, ev spara om den med hårdare komprimering, så den kommer under forumets gräns på 192 kB.
Oftast går det utan vidare om man minskar upplösningen till 800 x 600 eller 640 x 480.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser