Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka äpplen på vedspis?  (läst 3317 gånger)

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Torka äpplen på vedspis?
« skrivet: 18 sep-16 kl 12:13 »
Någon som har erfarenhet av detta? Tänker mig att jag lägger ett galler på spisen och sedan en plåt på gallret, där äpplena får torka på bakplåtspapper. Kanske blir alldeles för varmt? Hur varmt får det bli? Och så antar jag att det ska vara tunna skivor. Hur tjocka skivor har ni äppeltorkare här på forumet?

FreSol

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Torka äpplen på vedspis?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-16 kl 12:55 »
Det blir nog bra som du skriver, tror inte det blir för varmt, isf kan du höja upp anordningen med läskburkar eller nåt. Klyftorna kan ev kladda fast, beroende på sort. Jag har även torkat i ugn på vedspisen med ugnsluckan öppen. En gång torkade jag päron vid för hög temp: de kokade lite och saftade sig och blev som knäck, väldigt gott.
 Smidigaste sättet att torka över vedspis är att trä upp tunna ringar på en tråd som spänns över, högt så att man kan laga mat som vanligt. Där får ringarna hänga som girlanger tills de är uppätna eller man tar ner dem innan de blir för dammiga.
Tunna skivor är bäst, de kan inte bli för tunna. Typ 3-7 mm funkar bra.
 Rationellast för att få tunna skivor, och skalade och urkärnade dessutom, är en äppelsvarv.

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
SV: Torka äpplen på vedspis?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-16 kl 16:49 »
Rationellast för att få tunna skivor, och skalade och urkärnade dessutom, är en äppelsvarv.

Ja en sån skulle man ha! Tack för tipsen! De där päronen låter goda, kanske värt att experimentera med.

Biodlerska

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Torka äpplen på vedspis?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-17 kl 20:20 »
När jag torkar äpplen och vill ha dem torra och”chipsliknande” i konsistensen så lägger jag skivorna i lättsaltat vatten en stund innan jag torkar dem. De blir spröda och ljusa i färgen även efter torkning. Tjockleken på skivorna brukar jag hålla runt 2-3 mm:)


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Torka äpplen på vedspis?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-17 kl 20:44 »
brukar nog bli 2-5 mm tjocka för mig. tunna om jag får för mig att ha chipskänsla, men jag gillar även lite mjukhet i dom och då är 5mm mer lagom

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Torka äpplen på vedspis?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-18 kl 19:01 »
lite sent svar kanske, men vi gjorde det när jag var liten och hade vedspis inne! Det funkade hur bra som helst. Nu vet jag att mina föräldrar ställer galler på vedpannan i pannrummet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser