Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunatronicsvets trasig?  (läst 1070 gånger)

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
Lunatronicsvets trasig?
« skrivet: 27 aug-16 kl 09:56 »
Har ärvt en gammal pinnsvets Lunatronic T160.
Namnet antyder att det är en likriktare och det finns en del elektronik i den bla ett par tyristorer(?) men mäter jag tomgångsspännibg finns bara 50V Ac och 0V DC.
Vrider jag på steglösa potentiometern för elektroddia/Amp så ändras tomgångsbrummandet i trafon dock upplever jag att den svetsar lika hårt ( går på max inställning) oavsett rattens inställning.

Är detta en likriktarsvets?
Vad är galet om den svetsar för fullt oavsett inställning?
Lars S


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-16 kl 10:09 »
Jag skulle i första hand gissa på kortslutning i en av tyristorerna.  Antagligen är det en likriktarsvets med en brygga bestående av två eller tre dioder och lika många tyristorer (två eller tre beroende på om det är en- eller trefas).

En annan möjlighet är om det är så fullt med metallspån och annat elektriskt ledande damm i svetsen att det blir krypströmmar på styrkortet eller vid trigganslutningarna till tyristorerna, som gör att regleringen inte fungerar. Det kan vara idé att göra rent och avsyna kortet efter dåliga lödningar, uppsvällda eller läckande elektrolytkondensatorer, värmeskadade komponenter mm.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-16 kl 10:50 »
Tackar Torbjörn!
Det är två tyristorer då det är en en/tvåfasmaskin.
Kretskortet är helt ingjutet i en box...inga komponenter synliga förutom tyristorerna...ganska rent i svetsen faktiskt.
Ska ta loss dessa å mäta och se ev skillnad mellan dessa två.

Lars S

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-16 kl 13:41 »
Jag mäter samma motstånd typ 0,1 Ohm i båda riktningarna med diodtester på tyristorernas kraftdel.
Tyristorerna lossade under mätning, de leder alltså båda två i båda riktningarna...trasiga eller...?

Lars S

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-16 kl 15:38 »
Kortslutning, trasiga

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-16 kl 16:10 »
Då är de definitivt trasiga.
En frisk sån där tyristor ska ha (nästan) totalt avbrott när man mäter med ohmmätning eller diodprovning mellan anod (bulten) och katod (stora lödörat). Mellan katod (stora lödörat) och gate (lilla lödörat) kan man vänta sig några tiotal eller hundratal ohm, ungefär samma resistans i bägge riktningar, oftast kraftigt temperaturberoende.

 

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Lunatronicsvets trasig?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-16 kl 18:29 »
Tackar för svar!
Stämmer bra, mellan katod och gate var det 10 Ohm på båda, oavsett mätpolaritet. Mot anod avbrott.

Lars S


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser